check
מאמרי דעה | האוניברסיטה העברית בירושלים

מאמרי דעה

shutterstock_203936089.jpg

פרופ' שהם חשן-הלל: נשים במדע – קריאת אזהרה

14 פברואר, 2023

בשבוע שעבר ציינו את יום האישה במדע.

השנה המשמעות של היום הזה שונה לגמרי. בשנים שעברו, מקומן השיוויוני של נשים במדע היה נראה לי מובן מאליו. השנה, לנוכח האיומים והשינויים מסביב, מה שהיה מובן מאליו, אינו מובן מאליו עוד. השנה, חייבים לומר בפה מלא ובקול רם – לא נוותר על נשים. נשים ימשיכו ללמוד, להתפתח, לקדם את המדע ולמלא תפקידים בכירים בחברה הישראלית. אל מול כותרות חשוכות המבשרות – אפס מנכליות, מיעוט קטן של שרות, הדרת נשים מתפקידים בכירים –מתחדדת החשיבות של תמיכה בשוויון.

מאמרי דעה
סגל
kevin-schmid-j-nlxwk3ybk-unsplash

ד''ר יעל בן משה: רוסיה מושכת את אירופה בכל כוחה לזיכרונות של מלחמת העולם השנייה

11 מאי, 2022

 ההתנצלות של הנשיא פוטין על דבריו של שר החוץ שלו, שלפיהם “גם בהיטלר זרם דם יהודי”, נועדה ככל הנראה בעיקר לשכך את תחושות הכעס שעלו בעקבותיהם בישראל ובחלק ממדינות אירופה, במיוחד אחרי יום השואה.

בינתיים דבר לא מפריע לרוסיה להמשיך להצדיק את המלחמה ב”נאצים”. הנרטיב הרוסי של מלחמה בנאצים הוא בעל אפקט פסיכולוגי חשוב ומכריע במלחמה הנוכחית. הנרטיב הזה כבר נבנה לפני כמה שנים, עוד במלחמה בחצי האי קרים, והוא הצליח לגייס את תמיכתם של חלק מהאוקראינים שצורכים חדשות מרוסיה.

בתקשורת
מאמרי דעה
חזון סביבתי

חזון הקיימות של האוניברסיטה העברית - פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה

9 מרץ, 2022

האמת הפשוטה:

בשלושת העשורים האחרונים עלתה הטמפרטורה הממוצעת באזורנו בחצי מעלה לעשור; כמות המשקעים בעשורים האלה קטנה בכ 25 מ"מ לעשור;  מפלס הים בתקופה הזאת עלה כל שנה בין 4 ל-17 מילימטר.  למעשה, כל המודלים הקיימים מנבאים כי מגמת ההתחממות בצירוף עם ירידה בכמות המשקעים ועליית מפלס הים באזורנו תימשך.

חזון ותכנית פעולה:

מאמרי דעה
סגל