check
שלב 3 - התארגנות ליציאה | האוניברסיטה העברית בירושלים
התארגנות ליציאה

שלב 3 - התארגנות ליציאה

עכשיו זה הזמן להתחיל להתארגן!

 

יום מידע טרום יציאה

הרשות לבינלאומיות מקיימת מפגש מידע ליוצאים לחו"ל בחודש יוני מידי שנה, כדי לספק את כל המידע הדרוש על מנת להבטיח נסיעה בטוחה ומוצלחת. מפגש זה הוא גם הזדמנות להכיר ולדבר עם סטודנטים נוספים היוצאים לחילופין.

במקביל, יש להתחיל לטפל בנושאים הבאים:

אישור קורסים

יש להתייעץ עם יועצי הפקולטה ולקבל אישור מראש לקורסים שאתם מעוניינים ללמוד בזמן הלימודים בחו"ל לפני היציאה לחו"ל.

Learning Agreement:

יש להגיש לחתימת הפקולטה/בית הספר טופס לימודים (Learning Agreement) הכולל פירוט הקורסים הנלמדים. טופס זה מהווה אישור שהקורסים האלו יוכרו להשלמת התואר. הטופס חייב להיות חתום על ידי כל הגורמים טרם היציאה לחו"ל.
במוסדות רבים, עם קבלת הסטודנט לחילופים, ישלח טופס לימודים  בו יש לציין את הקורסים הנבחרים, מספר הנקודות, ולבסוף חתימה של הגורם המוסמך לאישור הקורסים בפקולטה. במידה ואין טופס לימודים של המוסד המארח, יש למלא טופס לימודים של האוניברסיטה הנמצא במזכירויות לענייני הוראה בפקולטת האם.

חשוב לזכור: סטודנט לתואר בוגר נדרש ללמוד במוסד בחו"ל קורסים השווים 10 נ"ז במינימום ועד 20 נ"ז (קורסים עיוניים) ו25 נ"ז במקסימום(קורסים ניסויים), שיוכרו בגיליון הציונים כלימודים מחו"ל.
סטודנט לתואר מוסמך נדרש ללמוד 10 נ"ז במקסימום, בכפוף לאישור מנחה/יועץ על תרומת היציאה לחילופים ללימודים/מחקר. מומלץ להשתמש בטבלה להמרת נ"זים כדי לחשב את הקורסים שנלמדים במוסדות בחו"ל.

 

הערהרק קורסים שאושרו מראש זכאים לקבלת זיכוי אקדמי עם החזרה מחו"ל.
עם ההגעה למוסד בחו"ל, יש ליידע את רכז הבינלאומיות/ מזכירות לענייני הוראה בפקולטת האם ולהסדיר את הרישום לסמסטר/שנה כדלקמן: חילופין שנתי – 74100; חילופין סמסטריאלי – 74101.קודים אלה הם סימנים לזיהוי שִיוך הסטודנט לתוכנית חילופי הסטודנטים וחובה לרשמם לצורך חישוב שכ"ל.
קורסים שנלמדו בחו"ל במסגרת תוכניות חילופי סטודנטים ושהוכרו באוניברסיטה העברית לא יזכו את התלמיד בציון מספרי אלא בנקודות זכות ובציון של "זיכוי מחייב" (כפי שקובע סעיף 13.3 בתקנון).

מדיניות הכרה בקורסים הנלמדים בחו"ל

נקודות הזיכוי על הקורסים שנלמדו בחו"ל יינתנו עבור סיום בהצלחה (קבלת ציון עובר לפחות באותה אוניברסיטה) של הקורסים. יש לשים לב כי הפקולטה עשויה לדרוש ציון גבוה מציון עובר בקורסים בהם דרישה זו קיימת גם בתוכנית הלימודים באוניברסיטה העברית.
עם החזרה לארץ, יש להציג גיליון ציונים של הקורסים שלמדת בחו"ל (לא יאוחר משלושה חודשים מיום החזרה). הכרה בקורסים ידווח לאחר קבלת גיליון ציונים רשמי מהמוסד האמרח. זיכוי יינתן על פי כללי השקילות (ראה תקנון נה"ל סעיף 413).

ויזה

לאחר קבלת אישור רשמי מהמוסד  בחו"ל, יש להתחיל בהליך הוצאת ויזה לסטודנט.
הוצאת ויזה היא חובה, באחריות הסטודנט וכרוכה בתשלום.

בכל מדינה, התנאים והדרישות שונים ועלולים גם להשתנות מעת לעת. מומלץ מאד לבדוק באתר הקונסוליה הרלוונטית או להתקשר טלפונית ולברר:

  • מהם המסמכים הנדרשים?
  • מהם לוחות הזמנים?
  • האם יש צורך בבדיקה רפואית של השגרירות?
  •  האם יש היתר עבודה?
  •  האם ישנה אפשרות להנפקת ויזה לבן/בת זוג.

יש להתאזר סבלנות! ישנן מדינות בהן תהליך הוצאת הויזה הוא ארוך למדי.

 

כרטיס טיסה

ישנם הסכמים בהם כרטיסי הטיסה ממומנים על ידי המוסדות. יש ליצור קשר עם המוסד המארח ולבדוק מראש כיצד ימומן כרטיס הטיסה והאם נדרש לרכוש כרטיס באופן עצמאי.חשוב לשים לב שישנם מוסדות בהם מתקיימים ימי אוריינטציה לפני תחילת שנת הלימודים הרשמית. יש להזמין כרטיסי טיסה בהתאם לימי אוריינטציה ולהגיע ליעד בזמן. ימי האוריינטציה חשובים מאוד ובחלק מהמקרים חלק בלתי נפרד מתקופת החילופים.

טיפ! יש לשמור את כרטיסי הטיסה והעלייה למטוס, במידה ותידרשו להציג אותם בהמשך.

ביטוח בריאות

ביטוח הבריאות הוא חובה. ברוב המקרים, הסטודנט יכול לבחור בביטוח הבריאות בהתאם לבחירתו האישית. יחד עם זאת, ישנם מוסדות הדורשים לעשות ביטוח בריאות שלהם בלבד. יש לבדוק זאת היטב מראש. מידע זה יופיע באתר המוסד או בדף המידע של המוסד.

מגורים

מומלץ להיעזר במשרד הבינלאומי של המוסד בחו"ל לקבלת מידע אודות מעונות ומגורים. אם הוחלט לשהות מחוץ למעונות האוניברסיטה, מומלץ לבדוק את נושא המגורים טרם ההגעה לחו"ל, ולברר מהן הדרישות לחתימת הסכם מגורים, התנאים לחוזה ועוד. ישנם אתרים שונים שניתן להעזר בהם  לשם כך, לעתים בתוך האוניברסיטאות המארחות ובאתרים סטודנטיאליים שונים.

 

פתיחת חשבון בנק

לרוב, מקובל לפתוח חשבון בנק בארץ היעד. מומלץ לברר מראש עם אנשי הקשר באוניברסיטה המארחת מהי הדרישה שלהם בנושא, ובמידה והם דורשים פתיחת חשבון בנק, מה נדרש לשם כך? (אישור נוטריון, אישור על תקופת השהות וכדומה).
ישנן אוניברסיטאות הדורשות אף הצגת מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי של הסטודנט.
טיפ! יש לדאוג למימון מלא לכל תקופת השהות בחו"ל, כולל הנסיעה, גם אם אתם יוצאים לחילופין עם מלגה מלאה, מומלץ מאד לקחת כסף מזומן למחייתכם למספר שבועות.

מלגות

אופן התשלום של המלגות השונות משתנה ממוסד למוסד.
מלגות ארסמוס+ הם באחריות המוסד בחו"ל. מידע יתקבל מהמוסד בחו"ל לגבי אופן העברת התשלום עם ההגעה למוסד.

סטודנטים יקבלו מענק חד פעמי מהרשות לבינלאומיות ו/או מלגות הניתנות על ידי מוסדות מסוימים, כמפורט בקולות קוראים. מיד עם ההגעה למוסד המארח, יש להחתים את איש הקשר הרלוונטי ברשות לבינלאומיות על טופס הגעה ולשלוח בדוא"ל לרשות לבינלאומיות, ליאת גבאי: liatg@savion.huji.ac.il או אלינור נוטריקה Elinorh@savion.huji.ac.il – ליעדים מחוץ לאירופה.

המענק יועבר לחשבון הסטודנט דרך מינהל תלמידים. אם קיימת העדפה שהכסף יועבר לחשבון אחר, יש לשנות זאת במידע האישי באתר האוניברסיטה.

שימו לב – סטודנטים הצפויים לקבל מענק מטעם הרשות לבינלאומיות ונוסעים לסמסטר א', יקבלו את המענק רק לאחר פתיחת שנה"ל, במהלך חודש דצמבר. לפיכך, אין להסתמך על המענק ככסף זמין שניתן להשתמש בו במהלך השהות בחו"ל.

שכר לימוד

לסטודנטים היוצאים לשנה שלמה: חיוב בגובה 25% משכר לימוד מלא ללא נלווים.

לסטודנטים היוצאים לסמסטר אחד: חיוב בגובה 25% משכר לימוד מלא + נלווים (אבטחה, דמי רווחה, דמי אגודה ודמי ארגון הסטודנטים הארצי היציג).

הכרה בקורסים הנלמדים בחו"ל:  כל קורס עבורו יקבל הסטודנט זיכוי אקדמי עם שובו מחו"ל, יחויב בשכר לימוד לפי שעות. 

חיוב שכר הלימוד שיוטל על התלמיד יהיה 25% או לפי חישוב שעות - הגבוה מבניהם.


סטודנט בשנת הלימודים האחרונה לתואר (שהצהיר בפקולטה על סיום תואר) - שכר הלימוד יחושב לפי חישוב שעות ולא פחות מהשלמת הצבירה המינימאלית לתואר - הגבוה מבין השניים.במקרה של  העדרות מקורס חובה עקב יציאה לתוכנית החילופים בשנה ג', ובמידה ולא נמצא קורס מקביל באוניברסיטה המארחת,  -,על הסטודנט להשלים קורס זה בשנה ד' לתואר. הסטודנט יחויב בגין הקורס בשנה ד' בלבד, או בהשלמה לשכ"ל מצטבר לתואר, הגבוה מבין השניים. בשנה ד' הסטודנט לא יחויב בתקורה, דמי רווחה ודמי אבטחה, בתנאי שנרשם לקורס חובה אחד בלבד. סטודנטים היוצאים לחילופים במשך שנה ועקב כך גוררים את לימודיהם בשנה העוקבת, לא ישלמו תקורה בגין גרירה ודמי אבטחה.

מומלץ להיעזר ב-CHECKLIST לצורך היערכות לקראת הנסיעה. למידע נוסף אודות תשלום שכר הלימוד, אנא ראו את הודעת מדור שכ"ל.