check
מעורבות חברתית | האוניברסיטה העברית בירושלים

מעורבות חברתית

img

פרויקטים חברתיים תמורת מלגה ו/או נ"ז

האוניברסיטה העברית מעודדת ומקדמת תכניות מעורבות ועשייה חברתית, ופועלת להגברת המעורבות וההשפעה של סטודנטים ושל סגל האוניברסיטה על החברה בישראל. 
סטודנטים לתואר בוגר יכולים לקבל 2 נ"ז עבור מעורבות חברתית באחד מהארגונים המאושרים ע"י האוניברסיטה, בכפוף לתיאום מראש עם הארגון. הפעילות תוכר לקבלת נקודות הזכות עבור היקף פעילות של 40 (לא כולל שעות הכשרה ונסיעות), פעם אחת במהלך הלימודים לתואר הבוגר.

מעגלי סטודנטיות ונשים 

סטודנטיות מוזמנות להשתתף במעגלים של מנהיגות משוחחת, שיתופית ומעצימה, למען חברה ישראלית המבוססת על זכויות אדם וזכויות חברתיות. 
בסמסטר הראשון הקבוצה תתמקד בסוגיות פמיניסטיות והנחיית סוגיות פמיניסטיות, ובסמסטר השני במנהיגות פמיניסטית. 

קל"ף מנצח

תכנית קל"ף מנצח (קורסי למידה פעילה) מיועדת לבני נוער בכיתות י'-יב', הראשונים במשפחתם ללמוד, שמעוניינים להעשיר את עצמם וללמוד באוניברסיטה את אחד הקורסים המוצעים בתכנית בתחומי הפסיכולוגיה, מנהל עסקים, משפטים, ורפואה.
מנחי הקורסים הם סטודנטים בשנים מתקדמות בתחומים הנלמדים שנבחרים בקפידה ועוברים הכשרה ייעודית בתחום.

אוניברסיטה בעם

התכנית "אוניברסיטה בעם" מיועדת לאנשים מרקע סוציו אקונומי קשה, שנפלטו ממסגרות חינוכיות קודמות וסובלים מפערי-ידע משמעותיים.
הם מגיעים לאוניברסיטה פעם בשבוע, לראשונה בחייהם, כדי לרכוש השכלה חיונית ומעשית בסביבה אקדמית.  
בתוכנית הם לומדים בקורס מבוא מיוחד שהותאם עבורם באחד מהתחומים הבאים: משפטים, מינהל עסקים ופסיכולוגיה, כשהמרצים הם סטודנטים לתואר ראשון. 

פר"ח

פר"ח (פרויקט חונכות) מציע מגוון רחב של תכניות לחונכות פעילה תמורת מלגה. בין תחומי הפעילות: חניכה אישית של ילדים, עזרה בלימודים לקראת בחינות הבגרות, פיתוח מנהיגות צעירה בשכונות ועוד. אפשרות נוספת היא להשתתף בפרויקטים שבהם ניתן לחנוך ולממש את הידע מתחומי הלימוד כמו רפואת שיניים, אמנות תיאטרון ועוד.

אופ"י - תכניות הנוער והצעירים

פרויקט אופ"י (אוניברסיטה פעילה בירושלים) הוא פרויקט הדגל החברתי של האוניברסיטה העברית. הפרויקט מחבר בין סטודנטים לבני נוער במצבי סיכון במגוון תוכניות שונות, כדי לחבר את בני הנוער להשכלה הגבוהה, לתמוך בהם ולהעצים אותם.

לה"ב

תוכנית לה"ב (לקראת השכלה באוניברסיטה העברית) מיועדת לבוגרי קל"ף מנצח 
שהוכיחו יכולות לימודיות טובות, מוטיבציה ורצון להתחייב לתכנית.
התלמידים שעמדו בהצלחה בשנה הראשונה בקל"ף מנצח, נרשמים ולומדים קורסים אוניברסיטאיים ככל סטודנט, וצוברים נקודות זכות הנשמרות להם לקראת הלימודים המלאים באוניברסיטה. 
במהלך הלימודים מלווים את התלמידים סטודנטים חונכים שלומדים או שלמדו את הקורסים שהם לומדים.

קרן אייסף

אייסף הקרן הבינלאומית לחינוך היא קרן מלגות פרטית מהוותיקות בישראל וארגון חברתי וציוני. הקרן תומכת ומלווה סטודנטים לתואר ראשון, שני ושלישי ומעניקה לחבריה מערך סיוע נרחב מעבר למלגת הלימודים. התוכנית פונה לסטודנטים יוצאי צבא/ שירות לאומי, המגיעים מהפריפריה הכלכלית והחברתית של ישראל, בעלי פוטנציאל למצוינות אישית, להצלחה אקדמית ובעלי רקע ועניין במעורבות חברתית.
חברות באייסף כוללת השתתפות בתוכנית למחויבות חברתית ומנהיגות בת 15 מפגשים במהלך השנה (בימי שישי), השתתפות בפעילות חינוכית-קהילתית בהיקף של 4 שעות שבועיות, ליווי אישי ואקדמי ומלגה גבוהה בשיתוף האוניברסיטה העברית.

חונכויות אישיות

חונכות אישית היא מסגרת של עבודה פרטנית או קבוצתית של סטודנטים עם נערים ונערות. מטרת החונכות היא לשפר את התפקוד הלימודי, ההתמודדות הרגשית והמסוגלות העצמית של הנער או הנערה, תוך כדי יצירת קשר קרוב עם הסטודנט/ית המשמשים מעין אח/אחות בוגרים. 

מדברות עברית نتكلّم العبريّة

פרויקט "מדברות עברית – نتكلّم العبريّة בקמפוס" נוצר משיתוף פעולה של עמותת ליסאן – لسان  והיחידה למעורבות חברתית באוניברסיטה העברית. מטרת הפרויקט היא לאפשר לנשים ונערות משכונות מזרח ירושלים ללמוד ולשפר את מיומנויות השיחה בשפה העברית. 
משנת 2013 סיימו את הפרויקט מעל 1800 בוגרות. בשנה האחרונה למדו במסגרת הפרויקט מעל 500 נשים.

תכנית שגרירי רוטשילד

ארגון שגרירי רוטשילד, מיסודה של קרן רוטשילד קיסריה, מכשיר את דור העתיד של המנהיגות החברתית והעסקית בישראל. אם יש לך שאיפה להוביל שינוי חברתי במדינת ישראל, נכונות לעבוד קשה כדי להצליח בגדול ורצון להשתייך לנבחרת שמתעתדת להוביל את האג'נדה החברתית והעסקית במדינת ישראל - ארגון שגרירי רוטשילד הוא נקודת זינוק מצוינת לשאיפות שלך. לעתיד שמגיע לך.

פרויקטים התנדבותיים ותמורת מלגה מטעם אגודת הסטודנטים

מחלקת חברה וקהילה של אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מציעה מגוון פרוייקטים חברתיים

פרו וומן

תכנית ProWoman מיועדת לסטודנטיות השואפות להגיע למשרות בכירות ומשפיעות במשק ובחברה הישראלית ונמצאות בתחילת דרכן המקצועית.

פוליטיקאיות צעירות

המיזם הפוליטי-חברתי שם לו למטרה להעניק כלים והכשרה איכותית, מקצועית, תומכת ומעמיקה בנושאים פוליטיים לנשים צעירות מהאוניברסיטה העברית, אשר מעוניינות להיכנס לעולם הפוליטי הישראלי.

אמץ סבא

במסגרת הפרויקט מבקרים סטודנטים אחת לשבוע קשישים בביתם על מנת לספק להם חברה ולהפיג מעט את בדידותם.

בלנדר

בתכנית הסטודנטים המשתתפים עוברים לגור באבו-גוש למשך 4 שבועות, לומדים ומתרגלים ערבית עם סטודנטים בני גילם, ויוצאים לשלל פעילויות התנדבותיות (שמתנהלות בעיקר בערבית) אחה״צ.

פוליטיקל

רוצים לקחת חלק בהפיכה של החברה האזרחית למעורבת ואכפתית מהמצב הפוליטי? במסגרת פוליטיקל סטודנטים יעבירו סדנה בבתי ספר לכיתות י״א-י״ב שתקנה לצעירים ידע פוליטי ממבט אובייקטיבי, ובצורה חוויתית ומעניינת. 

לביא

הפרויקט מפגיש סטודנטים מתנדבים עם מטופלי בית-חולים הדסה הר הצופים למפגש שבועי בן שעתיים. במסלול נגינה מגיעים בקבוצות קטנות/בבודדים ומגיעים לשמח את החולים באמצעות המוזיקה.

מברוק

רוצים להתנדב לעשות שמח? הפרויקט מאפשר לזוגות שידם אינה משגת לקיים חתונה ראויה ומכובדת על ידי גיוס וגיבוש קהילת מתנדבים. ספקי חתונות מעניקים את השירות שלהם בהתנדבות מלאה ומתנדבים נוספים מגיעים לברמן ולמלצר ביום האירוע.

צבעים ألوان

פרויקט "צבעים" מנסה לשנות את המציאות והפגת תחושת הבדידות הקיימת בקרב אנשים מהחברה הערבית עם מוגבלית שכלית התפתחותית. מתאים לכלל הסטודנטים מכל תחומי הלימוד השונים. לא נדרש ניסיון קודם עם האוכלוסייה המיוחדת, וכולל ליווי אישי.

פרוייקטים חברתיים של ארגון הלל

הלל באוניברסיטה העברית בירושלים הוא מרכז השייך לארגון הלל בישראל, שמטרתו לחזק את זהותם היהודית של סטודנטים ישראלים ולהעמיק את תחושת שייכותם לעם היהודי וזאת באמצעות חשיפתם והעמקת היכרותם עם המגוון הרחב של קהילות וזהויות יהודיות הקיימות בעולם כיום. 

שתי התוכניות הדגל של המרכז הן: גברת עם סלים - עזרה לקשישים בקניות לקראת שבת בשוק מחנה יהודה (בימי חמישי אחה״צ), ותוכנית חבורות שבת, בה סטודנטים מארגנים ארוחות משותפות בליל שישי במעונות ומזמינים אורחים מהארץ ומהעולם.

המרכז מחדש תוכניות מדי פעם. קיימות תוכניות זמניות מעניינות ביותר, כגון משלחות לרוסיה או ארועים חד-פעמיים. כדאי להתעדכן באתר הלל מדי פעם למעורבות קהילתית מרתקת.