check
פרופ' הלל פורסטנברג | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרופ' הלל פורסטנברג

הלל  פורסטנברג
פרופ'
הלל
פורסטנברג
מתמטיקה
טכניקות של שימוש בהילוכים מקריים (מסלול המורכב מרצף של צעדים אקראיים) כדי לחקור אובייקטים מתמטיים
2020

פרופ' הלל פורסטנברג, חוקר במכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית, ופרופ' גרגורי מרגוליס מאוניברסיטת ייל, נבחרו לקבל את פרס אבל לשנת 2020. פרס אבל הוא פרס יוקרתי המוענק מדי שנה, החל משנת 2003, על ידי מלך נורווגיה למתמטיקאים מכל העולם בעלי הישגים בולטים ויוצאי דופן. הבחירה בזוכי האבל מבוססת על המלצתה של ועדה מיוחדת המורכבת מחמישה מתמטיקאים בעלי מוניטין והכרה בינלאומית. פרס אבל הוא הפרס הבינלאומי הנחשב ביותר בתחום המתמטיקה, ושקול לפרס הנובל, שאינו כולל קטגוריית מתמטיקה.

פרופ' פורסטנברג ופרופ' מרגוליס המציאו טכניקות של שימוש בהילוכים מקריים (מסלול המורכב מרצף של צעדים אקראיים) כדי לחקור אובייקטים מתמטיים, דוגמת חבורות וגרפים, וכשעשו זאת הכניסו שיטות של הסתברות לפתרון בעיות פתוחות בתורת החבורות, תורת המספרים, קומבינטוריקה ומדעי המחשב. המחקר של הילוכים מקריים הינו ענף מרכזי בתורת ההסתברות.

ראש ועדת פרסי אבל, האנס מונתה קוסמו, נימק את הבחירה בשניים: "העבודות של פורסטנברג ומרגוליס הוכיחו את יעילות חציית הגבולות בין דיסציפלינות נפרדות במתמטיקה והפילו את החומה המסורתית בין מתמטיקה טהורה ומתמטיקה יישומית". הוא הוסיף: "פורסטנברג ומרגוליס הדהימו את עולם המתמטיקה בעזרת השימוש הגאוני שהם עשו בשיטות של הסתברות והילוכים מקריים כדי לפתור בעיות קשות בתחומים שונים במתמטיקה. זה פתח מגוון עשיר של תוצאות חדשות, בהן קיומם של סדרות חשבוניות ארוכות של מספרים ראשוניים, הבנת מבנה השריגים בחבורות לי והבנייה של גרפים מרחיבים עם יישומים בטכנולוגיה של התקשורת ומדעי המחשב".

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, בירך: "זכייתו של פרופ' פורסטנברג בפרס אבל היא כבוד אמיתי לאוניברסיטה העברית. הלל הוא לא רק מתמטיקאי בעל מוניטין בינלאומי, אלא מנטור לדורות של סטודנטים שהיום ממשיכים לעצב ולפתח את עולם המתמטיקה. לא יכולנו להיות גאים יותר בזכייתו, השקולה לזכייה בפרס נובל".