check
‏אין תוקף: פיתוח חדש של חוקרים מהאוניברסיטה העברית צפוי להאריך את זמן המדף של מוצרי חלב טריים לחודשים | האוניברסיטה העברית בירושלים

‏אין תוקף: פיתוח חדש של חוקרים מהאוניברסיטה העברית צפוי להאריך את זמן המדף של מוצרי חלב טריים לחודשים

4 פברואר, 2020
צבי חיוקה

פפטידים מלאכותיים שפותחו על ידי ד"ר צבי חיוקה מהמחלקה לביוכימיה, מזון ותזונה, מנטרלים את מערכת התקשורת של חיידקי מזון במוצרי חלב ובכך מונעים את פעילותם

 

חיידקים נמצאים באופן טבעי במוצרי המזון שאנחנו צורכים וקצב התרבותם ופעילותם (כמות הרעלים וחומרים נוספים שהם מפרישים) קובע את תאריך התפוגה של המוצר בו הם נמצאים. חלק מהחיידקים במוצרי החלב עמידים לתהליך הפסטור שעובר החלב הגולמי, ובכך מקצרים את זמן המדף של החלב.

פיתוח פורץ דרך של ד"ר צבי חיוקה ותלמידתו גב' אבישג יהודה, מהמכון לביוכימיה, מזון ותזונה בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה, באוניברסיטה העברית, מונע מהחיידקים העמידים בפסטור את היכולת לתקשר אחד עם השני ולפעול במשותף באופן שגורם נזק למוצרי המזון ומקצר את תוקפם.

במחקרם, ד"ר חיוקה וגב' יהודה למדו על מערכת התקשורת של חיידק מודל בחלב, ופיתחו פפטידים מלאכותיים (שרשראות של חומצות אמינו קצרות), שהוספה שלהם בתחילת תהליך העיבוד של החלב הגולמי, פוגמת ביעילות הפעילות של החיידק. הוספה של הפפטידים המלאכותיים למוצרי החלב מונעת שחרור של רעלנים מהחיידק ופוגמת ביכולת שלו ליצור מבנים שמגנים עליו מפני אנטיביוטיקות או תנאי סביבה קיצוניים. בעזרת חומרים אלו ניתן להעלות את בטיחות המזון ולהאריך את זמן המדף של מוצרי חלב טריים לזמן חסר תקדים.

אמנם יש עוד לא מעט זמן ופערים מחקריים ורגולטוריים עד שתתאפשר כניסתו של הפיתוח לשוק המזון העולמי, אך ד"ר חיוקה בטוח שגילויו יגביר את בטיחות החלב ויאריך את זמן המדף שלו: "מערכת זו הינה הדוגמא הראשונה עליה עבדנו וכרגע אנו עובדים על חיידקים נוספים כדי למנוע את היכולת שלהם לתקשר אחד עם השני ולהפחית משמעותית את יכולתם של החיידקים להפריש רעלנים לסביבה. הממצאים של המחקר שלנו בהחלט מעניינים ובעלי חשיבות עצומה גם לחיידק המסוים שלמדנו עליו אבל יכולים לפתוח כיוון חדש בפיתוח חומרים אנטיביוטיים חדשניים".