check
תפקיד המורים בבריונות בבית הספר: "מורים יכולים להשפיע, לתרום ולייצר מצבי סיכון בכיתה ואף לשמש כבריונים בעצמם" | האוניברסיטה העברית בירושלים

תפקיד המורים בבריונות בבית הספר: "מורים יכולים להשפיע, לתרום ולייצר מצבי סיכון בכיתה ואף לשמש כבריונים בעצמם"

23 אוגוסט, 2022
bullying

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו כי למורים תפקיד משמעותי בעיצוב סיטואציות סיכוניות ובריוניות בכיתה, על ידי אלימות מילולית, דיכוי והתעללות רגשית

אלימות ובריונות בית ספרית הינה תופעה גלובלית, שמיגורה הוא עניין מורכב. עד כה, בריונות בבתי הספר שויכה ליחסים שבין התלמידים עצמם. מחקר חדש בהובלתם של ד"ר ורד ציוני קורן, פרופ' תום גומפל וד"ר צבי בקרמן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית מציג לראשונה עדויות לתפקידו המרכזי והמשמעותי של המורה בכיתה כמעצב ואף כמדרבן סיטואציות של בריונות בכיתה. המחקר פורסם בכתב העת המדעי Scandinavian Journal of Psychology

סיטואציות בריוניות אינן כוללות רק בריונים וקורבנות, אלא גם תפקידים חברתיים נוספים, התורמים בצורה ישירה או עקיפה לסיטואציות אלו, לדוגמה "הצופים מן הצד". במחקר הנוכחי, צוות החוקרים שהה שעות ארוכות לאורך שנת לימודים אחת, בבית ספר תיכון במרכז הארץ, וערך תצפיות וראיונות עומק עם תלמידים ומורים. הממצא המרכזי במחקר, הוא מקומו החשוב של המורה בכיתה בעיצוב הסיטואציה הסיכונית, משמע הסיטואציה האלימה או הבריונית. במחקר עלו עדויות המשקפות כי למורה בכיתה יש יכולת השפעה, עיצוב ותרומה לא מבוטלת לשינוי התפקיד החברתי של התלמיד, בין זמנים שונים וקונטקסטים חברתיים שונים.

"תפקידים חברתיים משתנים בין זמנים ובין סיטואציות חברתיות שונות, זאת על מנת להתמודד עם אתגר הבריונות במסגרת הבית ספרית", מסבירה ד"ר ציוני-קורן. "כלומר, תלמיד אשר מתמודד עם מצב סיכוני בקונטקסט חברתי מסוים, יפעל למגר את המצב הסיכוני אליו נקלע על ידי שינוי תפקידי, לדוגמה מתפקיד של קורבן לתפקיד של בריון, עוזר בריון, של 'הצופה מהצד', או להיפך".

 ד"ר ציוני-קורן ממשיכה: "המורים, כמי שממוקמים בפסגת המבנה ההיררכי בכיתה, יכולים להשפיע, לתרום ואף ליצר מצבים סיכוניים, אלימים ובריוניים, בכיתה שלהם, זאת על ידי קיום פעולות והתנהגויות אלימות ובריוניות המופנות כלפי תלמידים ספציפיים, לעומת אחרים. מן המחקר עולות עדויות בדבר פוטנציאל תפקודו של המורה כבריון הכיתתי, זאת על ידי הפניית אלימות מילולית – השפלה, דיכוי והתעללות רגשית, כלפי תלמידים מסוימים, באופן פומבי, בפני הכיתה, ולאורך זמן".

פרופ' גומפל מדגיש את משמעות המחקר "מעתה, בעיסוק בתופעת האלימות והבריונות הבית ספרית, יש לכלול את המורה בדיון, כחלק בלתי נפרד מעיצוב הסיטואציה על מנת לקבל תמונה מלאה, רחבה ומדויקת יותר בנושא הכאוב הזה. אנו קוראים למנהלים ולאנשי יעוץ בבתי הספר לפתח תוכניות מניעה והתערבות ארוכות טווח, לתלמידים ולמורים כאחד, על מנת למגר את התופעה".

למחקר המלא