check
תופעה רפואית נדירה: שימוש בקנאביס הוביל לשיעול מלווה בדם | האוניברסיטה העברית בירושלים

תופעה רפואית נדירה: שימוש בקנאביס הוביל לשיעול מלווה בדם

23 מאי, 2021
cough. Brittany Colette by unsplash

cough. Brittany Colette by unsplash

בחור בן 20, בריא בדרך כלל, הגיע למחלקה לרפואה דחופה של אחד מבתי החולים בארץ עם שיעול חריף מלווה בפליטת דם, לאחר שעישן לאחרונה קנאביס. הנתונים הקליניים שלו הצביעו על כך שמצבו הבריאותי יחסית טוב (סטורציה – 93%, דופק – 99, ללא חום), בדיקות הדם שלו היו לא-תורמות, ואילו בדיקת השתן העידה כי צרך קנאביס (מריחואנה) אך לא חומרים דומים אחרים (למשל קוקאין). נערכה לו גם בדיקה לנגיף הקורונה שהייתה שלילית. צילום רנטגן של בית החזה שלו הראה תסנינים דו-צדדיים ואילו גודל הלב היה תקין. הדמיית הסי.טי. התאימה לדמם אלבאולרי מפושט. החוקרים זיהו כי מדובר בהמופטיזיס קל (שיעול דמי) והחולה שוחרר לביתו עם הנחיה שבכל החמרה במצבו עליו לחזור לביה"ח.

המקרה פורסם בכתב העת "The American Journal of Emergency Medicine" על ידי הרופאים שטיפלו בצעיר - פרופ' עמיחי שטנר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והדסה, וד"ר יאיר גליק מהמרכז הרפואי צאנז - ביה"ח לניאדו נתניה, תחת הכותרת "Hemoptysis in a cannabis user".

ההיסטוריה וההדמיה הרפואית שבוצעו במטופל עולים בקנה אחד עם דימום אלבאולרי מפוזר (דימום ריאתי), שנראה כקשור לקנאביס. אפשרות אלטרנטיבית, שימוש בקוקאין, הוכחשה בתוקף על ידי המטופל, שלדבריו מעולם לא השתמש בשום חומר פרט לקנאביס. "ואכן, מדובר היה בצעיר משתף פעולה, נורמטיבי לחלוטין, וקוקאין מעולם לא נמצא בשתי בדיקות הסקירה שנערכו לו", הוסבר במאמר המדעי. למרות ממצאי ההדמיה המדאיגים, ההמופטיזיס (גניחת דם) שנמצאה אצל החולה לא היה חמור, לא התפתחה אנמיה או היפוקסמיה (מצב של תת-חמצן בדם), והמהלך הרפואי עצמו היה קצר ומוגבל. דימום אלבאולרי מפוזר בריאות הוא לעיתים קרובות אבחנה חמורה שעלולה לסכן חיים, המשקפת בעיה שנגרמת בדרך כלל אצל חולים עם דלקת בכלי הדם הקטנים (וסקוליטיס), מחלות לב משמעותיות או זיהומים קשים, כולל בקרב חולי קורונה. רעילות לקנאביס היא גורם נדיר ביותר לדימום כזה, וקשר זה דווח במעט מאוד חולים.

פרופ' שטנר וד"ר גליק ציינו השבוע כי "רופאים העובדים במחלקות החירום עשויים להיתקל בתופעה נדירה זו לעיתים קרובות יותר עקב העליה בשימוש בקנאביס בין אם כסם אסור ובין אם לצרכים רפואיים, ועליהם להיות מודעים לכך ששאיפה עמוקה של קנאביס יכולה להיות קשורה לעיתים רחוקות לדימום ריאתי אלבאולרי מפוזר ולהוות גורם אפשרי נוסף להמופטיזיס".