check
שר החוץ וההגנה של אירלנד בהרצאה לסטודנטים: "הסכמי אברהם מבורכים, אבל ללא הפלסטינים מדובר קצת בחתונה ללא כלה" | האוניברסיטה העברית בירושלים

שר החוץ וההגנה של אירלנד בהרצאה לסטודנטים: "הסכמי אברהם מבורכים, אבל ללא הפלסטינים מדובר קצת בחתונה ללא כלה"

2 נובמבר, 2021
צילום: ברונ ושרביט

השר האירי, סיימון קובני, נפגש עם סטודנטים במטרה להסביר את המדיניות האירית במזרח התיכון

ואת הביקורת התכופה של ארצו על המדיניות הישראלית

 

היום (שלישי) התארח שר החוץ וההגנה האירלנדי סיימון קובני באוניברסיטה העברית. במהלך ביקורו הוא הרצה וענה על שאלות סטודנטים במהלך מפגש עמם, שכותרתו הייתה "פרספקטיבות על המזרח התיכון".

השר קובני אמר כי ארבעים ושבעה חיילים אירים איבדו את חייהם במהלך שירותם ביוניפי"ל, והדגיש את מחויבותה של אירלנד לישראל ואת זכותה של ישראל להגן על עצמה. השר קובני תיאר את האיומים עליה בדמות פעילות החיזבאללה, פעילות מוסלמיות פונדמליסטית, חוסר היציבות בלבנון ועוד. יחד עם זאת, הוא לא חסך בביקורת מטעמו "על הפרות החוק הבינלאומי" הנעשות לטענתו על ידי ישראל: "הכיבוש, הבניה בשטחים, פגיעה באזרחים במהלך הלחימה ועוד".יוסי גל וסיימון קובני. צילום: ברונו שרביט

אחד התלמידים שאל את דעתו בנוגע ל"הסכמי אברהם" (הסכמי השלום בין ישראל למדינות המפרץ). השר השיב שאירלנד בעד נורמליזציה של היחסים של ישראל ומדינות הסביבה ותומכת בהסכמי שלום, אך ציין שבמקרה הזה נראה "שמדובר בחתונה ללא כלה", בהתייחסו לכך שהפלסטינים אינם חלק מההסכמים.

בנוגע לשאלה האם אירלנד תשקול להעביר את שגרירותה לירושלים, הוא השיב שתשובה שלילית והסביר שמהלך שכזה עתה לא יעזור לפתרון הסכסוך. "אולי בעתיד, כשמהלך שכזה יתקבל בהסכמה ע"י כל הצדדים מעבר שכזה יתאפשר". סטודנט אחר, שאל האם הוא מודע לכך שביקורת שהוא מעלה כנגד ישראל הופכת לביקורת כנגד יהודים ומעודדת מקרי אנטישמיות באירופה ובעולם? "אני מודע שכשר חוץ, דברים שאני אומר משפיעים. אני חש אחריות רבה למילים שלי". מצד שני הוא הדגיש, שבתוקף תפקידו הוא חייב להביע ביקורת על מדיניותה של ממשלת ישראל "אני חייב להיות ביקורתי, אבל חייבים לראות שהוויכוח לא יהפוך לאמוציונלי ולא הופך לביקורת על היהודים".

יוסי גל, סגן נשיא האוניברסיטה העברית לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, שאירח את השר האירי, התייחס לביקור: "אני שמח שהאירים מצאו את האוניברסיטה כבמה הנכונה להסביר את המדיניות האירית בעניין המזרח התיכון והעולם היהודי".