check
שר האוצר, אביגדור ליברמן, נפגש עם סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית על מנת לשבח את היוזמה "שואפים לאפס" של האוניברסיטה ואגודת הסטודנטים | האוניברסיטה העברית בירושלים

שר האוצר, אביגדור ליברמן, נפגש עם סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית על מנת לשבח את היוזמה "שואפים לאפס" של האוניברסיטה ואגודת הסטודנטים

1 נובמבר, 2021
אביגדור ליברמן, ישי פרנקל ונציגי האגודה

באונ' העברית הכריזו בנוסף על התקנת עמדות לשטיפת כלים ברחבי הקמפוסים ובכל המשרדים. במקביל, גם בקפיטריות יעודדו בקמפוסים לעבור לכלים רב-פעמיים, כששימוש בכלים אלה יזכה את הסטודנטים והסטודנטיות בהנחה. מדובר בצעד משמעותי של האוניברסיטה במאבק במשבר האקלים, שיאפשר לצמצם משמעותית את פליטת החומרים הרעילים לסביבה

שואפים לאפס: שר האוצר, אביגדור ליברמן, ומיוזמי המס על כלים חד פעמיים ומשקאות מתוקים שנכנס לתוקפו היום (1.11) נפגש במשכן הכנסת עם סגן הנשיא מנכ"ל האוניברסיטה העברית, ישי פרנקל, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה, שי פודולר, ומנכ"ל האגודה, מעגן חיון, על מנת לברך את יוזמת האוניברסיטה להפסיק את השימוש בכלים חד פעמיים בכל חמשת הקמפוסים ברחבי הארץ.

השר שיבח את יוזמת האוניברסיטה והאגודה על ההחלטה: "כל הכבוד לאוניברסיטה ולאגודה על היוזמה. אני התחלתי עם העניין הזה וזה נהדר שהאוניברסיטה העברית, בה גם אני למדתי בעבר, הצטרפה. היום נפתחת הועידה הגדולה בעולם בגלזגו בנושא ומעבר לועידות ונאומים, חשובים גם המעשים. זה צעד חשוב מאוד שעושה האוניברסיטה. כמה שיותר ירוק יותר טוב. נתחיל בכלים חד פעמיים ונתקדם ליוזמות ירוקות נוספות".

"זהו צעד חשוב שהאוניברסיטה לוקחת לכיוון ירוק וסביבתי יותר וצעדים נוספים יבואו בהמשך", הוסיף ישי פרנקל. "אנחנו באוניברסיטה העברית התחלנו ומובילים את המהלך ואנחנו מקווים שאוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים נוספים בישראל יצטרפו".

כאמור, האוניברסיטה העברית יחד עם אגודת הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה, ובשיתוף הוועדה הירוקה של הקמפוס הירוק ומרכז הקיימות, הודיעו השבוע כי החל מהיום (1.11) יופסק השימוש בכוסות חד-פעמיות בכל הקמפוסים. מדובר בשלב הראשון בתכנית להוצאת כלל הכלים החד-פעמיים מהאוניברסיטה. הפרויקט הושק עם קמפיין חדש לעידוד השימוש בכלים אלה, בשם "שואפים לאפס", הכולל שלטי הסבר, פליירים ומדבקות תחת הכיתוב "גם אני רב פעמי".

החלטה התקבלה לאחר עבודת מחקר, שחשפה כי רק השנה השתמשו ברחבי האוניברסיטה במעל ל-3.5 מיליון כוסות חד פעמיים ומאות אלפי פריטים חד-פעמיים אחרים. כמו כן, התגלה כי במהלך הפסקות הפעילות נעשה שימוש בכ-120 אלף כוסות (שנת קורונה). על פי ההערכות, צמצום כמות הכלים החד-פעמיים יחסוך לא פחות מ-350 אלף שקלים עבור המוסד האקדמי. כיום מהווים הכלים החד-פעמיים כ-10% מכמות האשפה באוניברסיטה.

ההנחיה אינה מחריגה את הקפיטריות ואירועים קטנים בפקולטות, שגם בהם יעודדו בקמפוסים לעבור לכלים רב-פעמיים. יש לציין כי הקפיטריות עצמן עוברות בימים אלה לכלים רב-פעמיים, וביקשו לקדם את הרעיון, ואף הסכימו להגדיל את המחיר עבור מוצרים שיכללו שימוש בכלים חד-פעמיים. בנוסף, באוניברסיטה העברית עמלים בימים אלה על הקמת כיורים לשטיפת כלים, שיוצבו בפקולטות, וכן להתקין מכונות ייחודיות לשטיפת כלים. עד כה הוצבו שלושה עמדות לשטיפת כלים, שניים בקמפוס ספרא בגבעת רם (במועדון הסטודנטים "פפיק" ובמרכז הלמידה של אגודת הסטודנטים והסטודנטיות), וכן בגוש שלוש בפקולטה למדעי הרוח, בעמדת הקפה של האגודה. באגודת הסטודנטים והסטודנטיות מקווים כי עד לסוף השנה הנוכחית יותקנו עוד עשרות עמדות כאלה בכל הקמפוסים. זאת ועוד, מכונות לשטיפת כלים הוצבו ויוצבו במספר נקודות עבור הסגל האקדמי המינהלי, כגון בניין המנהלה.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, מסר כי "הפסקת השימוש בכלים חד-פעמיים הוא מהלך חשוב במיוחד עבורנו, משום שהוא יאפשר לצמצם משמעותית את פליטת החומרים הרעילים לסביבה והנזק שעלול להיווצר בשל כך. מוטלת על כולנו אחריות חברתית וציבורית ראשונה במעלה להתמודד עם האתגר הגדול שמוטל בעת הזו על האנושות, והוא למנוע את משבר האקלים העולמי. יש לציין כי רק לאחרונה הקמנו את המרכז כלל-אוניברסיטאי לקיימות, מהלך שנועד להרחיב, לתכלל ולשכלל את כלל הפעילות בתחום הקיימות כתחום מועדף ובינתחומי כלל-אוניברסיטאי, בהתאם לאתגרים העומדים לפתחנו".

מעגן חיון, מנכ"ל אגודת הסטודנטים והסטודנטיות, ממובילי פרויקט "שואפים לאפס": "מצאנו שותפים משמעותיים באוניברסיטה להבנה כי יש לנו אחריות חברתית משותפת על הסביבה וכדור הארץ. זוהי מגמה גלובלית ואנחנו, כגוף מוביל בארץ, המאגד תחתיו כ-30,000 סטודנטים, מאמינים שכולנו צריכים לפעול יחד, ולשנות הרגלי צריכה יום-יומיים על מנת לצמצם משמעותית את נזקי האקלים. זו בדיוק המשמעות של הפרויקט שאנו מובילים יחד בקמפוסים של האוניברסיטה העברית".

שי פודולר, יו"ר האגודה, הוסיפה: "מתוך ההבנה של המשמעות שלנו בתור כוח סטודנטיאלי ולאחר דיונים משמעותיים, התקבלה החלטה בוועידת האגודה להכריז על מצב חירום אקלימי, ולפעול בנושא באופן מידי. החלטה זו נבעה מתוך הבנה כי למעשים של כולנו השלכות על הסביבה ויש לנו היכולת לקחת אחריות על הסביבה בה אנו חיים״.