check
שיתוף פעולה ישראלי-ירדני: פותח ווירוס המאפשר גידול עגבניות בתקופות בצורת | האוניברסיטה העברית בירושלים

שיתוף פעולה ישראלי-ירדני: פותח ווירוס המאפשר גידול עגבניות בתקופות בצורת

6 מרץ, 2022
shalev-cohen-unsplash.

פרופ' חנוך זוסנק מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, בשיתוף עם פרופ' רינה גורוביץ וחוקרים מאוניברסיטת על באלקה שבירדן, מצאו שהווירוס TYLCV שהתגלה בישראל כבר בשנות ה-90, מגביר את העמידות של עגבניות ליובש בתקופת בצורת ומניב פירות, בזמן שצמחים שלא הודבקו בווירוס נבלו, כל זאת ללא פגיעה באיכות הפרי.ההבדלים בין צמחים שהודבקו בווירוס לאלה שלא.

התחממות הגלובלית הובילה לשינויים קיצונים במזג האוויר ולמחסור חמור במים במקומות רבים. הדבר מחייב מציאה של פתרונות לא שגרתיים, כדי להבטיח אספקת מזון סדירה לאדם ולבהמות. פתרון אפשרי הוא לסייע לאותם צמחים לעמוד אל מול הבצורת בצורה מלאכותית. אחת הדרכים לעשות זאת הוא סיוע באמצעים מלאכותיים. למרות שאנחנו בעיקר מכירים ווירוסים הפוגעים בנו, מסתבר כי חלקם דווקא טובים ומועילים, גם לבני האדם וגם לצמחים.

וירוס ה TYLCV  התגלה ובודד לראשונה בשנות ה-90 ע''י פרופ' זוסנק ומאז נעשה בו שימוש למטרות מחקריות שונות. ככלל, הוירוס, שמועבר בטבע על ידי חרק בשם כנימת עש הטבק, גורם למחלה המובילה לעצירת התפתחות של צמחי העגבנייה וכתוצאה מכך לאובדן כמעט מוחלט של היבול. מאז, חוקרים רבים מנסים לטפח זן של עגבניות שעמיד לווירוס ולמרות ההדבקה שומר על יבול משמעותי.  כעת, גילו החוקרים כי הווירוס גורם להפעלת מערכת אנטי-ויראלית כללית בצמח המודבק, היכולה להקנות לצמחים שעמידים לווירוס סבילות כנגד חום ויובש, לעומת צמחים שלא נדבקו בו.

הדבקה מראש של שתילי עגבניות מזן מסחרי של הווירוס, גורמת להם לייצר חומרים כמו חלבונים, סוכרים וחומצות אמינו שמסייעים לצמח אל מול מחסור במים. לדעת החוקרים, הווירוס עשוי להיות יעיל גם על צמחי מאכל אחרים, כמו מלפפון ופלפל. כעת נבדקות האפשרות היישומיות של המחקר אל מול חברות מסחריות שונות.

במחקר השתתפו גם פרופ' רינה גורוביץ והדוקטורנט משה שטיינברג מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית ופרופ' גאנדי אנפוקה מאוניברסיטת על-באלקה שבירדן. המחקר מומן ע''י הקרן לשיתוף פעולה אזורי  MERC  של ה USAID.

המאמר המדעי

פרסומים בתקשורת: YNET