check
שו"ת עם פרופ' דורון גזית ממכון רקח לפיסיקה: מתי יש להתחיל לדון בהקלות לסגר והאם הוא אפקטיבי? | האוניברסיטה העברית בירושלים

שו"ת עם פרופ' דורון גזית ממכון רקח לפיסיקה: מתי יש להתחיל לדון בהקלות לסגר והאם הוא אפקטיבי?

7 אוקטובר, 2020
dorongazit

prof. Doron Gazitמהן המגמות העולות מנתוני התחלואה?

על פי מדד החולים במצב בינוני וקשה, אנחנו עדיין לא רואים את השפעת הסגר בצורה מובהקת. בפועל, מדי יום מגיעים לבתי החולים מאושפזים חדשים במצב בינוני וקשה במספר גבוה יותר מהיום הקודם בכ־2 אחוזים. אנחנו מקווים שנראה בעוד כמה ימים עצירה בתוספת הזו, כחלק מהשפעת הסגר. 

מצד שני, אנו צופים שמספר המאושפזים במצב קשה בבתי החולים - שהם המשפיעים ביותר על העומס - יתייצב, בעיקר לאור התמותה הגוברת. 

האם הסגר אפקטיבי?

עדיין לא ניתן לומר זאת בוודאות, אבל בפירוש מתועדת ירידה מהותית בתנועת אנשים (אמנם לא כמו בסגר הראשון) ולכן אנו מקווים שנתחיל לראות בשבוע הקרוב את האפקט של הסגר על התחלואה בבתי החולים ועל אנשים המגיעים לאשפוז.  

האם חלקו של המגזר החרדי צפוי לעלות גם במדדי התחלואה הקשה והתמותה?

לצערנו כן. העובדה שב-א' באלול החלו ללמוד גם בני ישיבות (מגיל 10 עד 21) שמהווים מקור תחלואה, "סייעה" לנו לזהות את ההתפרצות שם - שהגיעה גם לבתים, שבהם נמצאים גם מבוגרים. בהמשך לכך, אנו צפויים לראות עלייה בתחלואה הקשה שם ולתמותה. אני מקווה שהחזרה ל"זמן חורף" תיעשה בצורה טובה יותר וזהירה יותר. החזרה לישיבות צריכה להעשות במקביל לחזרה בלימודים בכיתות הגבוהות בשאר בתי הספר, ובמתווה ייעודי לכך.  

 באיזו נקודה נכון להתחיל לדון בהקלות בסגר?

לדעתנו בצוות במכון, אין הכרח להישאר בהגבלות המתקיימות בסגר הנוכחי עד להגעה למספרי הנדבקים האלו אלא ניתן לעשות הקלות עוד לפני כן, אפילו בעוד שבועיים, אם נגלה כי הסגר אפקטיבי ומתבססת ירידה בתחלואה בקצב מהיר. למשל: חזרה נכונה לקפסולות במערכת החינוך לגיל הרך (גילים 0-6) ורק בהתבסס על כך שהסגר ייצר את אפקט הירידה במספר הנדבקים, שלו אנו מחכים. אותה הקלה - חזרה בקפסולות - ניתן לבצע, בהדרגה, במפעלי ייצור כבדים, שבהם אנו לא מכירים ביטוי של התפרצויות. 

מה דעתך על מעבר למדיניות של סגרים דיפרנציאליים?

אין ספק שאנחנו חייבים לחזור לשגרה. חלק ממנה - זה לאפשר למי שיכול לעבוד - פשוט לעבוד. ובמקביל לעצור זאת בערים אדומות. כבר לפני חודשיים צריך היה ליישם את "תוכנית הרמזור" שהציע פרופ' גמזו, אבל היא בהחלט רלוונטית גם כשהתחלואה תחזור לממדים סבירים. תוכנית זו מחכה ליישום מושכל שלה, בערים המהוות מוקדי הדבקה - שיהיו בסגר, לעומת הקלות בערים במצב סביר יותר. מעבר מסגר מלא לסגרים דיפרנציאליים הוא מאפיין הטיפול במגיפה במקומות רבים בעולם. 

מהו צפי התחלואה הקשה והתמותה לשבועות הקרובים?

לצערי, גם בהנחה שאפקט הסגר יעבוד כפי שאנו מקווים, נתוני התמותה מראים כי בשבועיים הקרובים נעמוד על קצב תמותה ממוצע של כ-30-35 מתים ליום. נוסף על כך, אנו צפויים לבין 900-1,500 מאושפזים במצב קשה. גם אשפוז החולים במצב קשה תלוי בקצב התמותה. כרגע אנו רואים קצב תמותה גבוה יחסית לעבר - וזה מוריד את מספר המאושפזים במצב קשה. נתון נוסף הוא שזמן האשפוז (במקרה של פטירה) ירד בשבועיים האחרונים מכ-14 ימים בממוצע לכ-10 ימים בממוצע. על פי שקלול הנתונים נראה כי בסך הכל אנו צפויים לחצות גם את הרף של 2,500 נפטרים. 

פורסם באתר ובעיתון ישראל היום: https://www.israelhayom.co.il/article/807311