מחקר חדש מצא כי היכולת ההורית לחשוב על הילד ולווסת רגשות שליליים משפיעה משמעותית על איכות התמיכה בהכנת שיעורי בית. המחקר מדגיש את החשיבות הקריטית של פיתוח יכולות הוריות ספציפיות, לצד מאמצים לשיפור הדינמיקה המשפחתית סביב שיעורי בית
שיעורי בית מהווים חלק משמעותי מחיי התלמידים והוריהם, ומשפיעים על תהליכי הלמידה והיחסים המשפחתיים. בשנים האחרונות, חוקרים ואנשי חינוך מנסים להבין טוב יותר לגבי היעילות של שיעורי בית ואיכות התמיכה ההורית בהכנתם. גורמים רבים נחקרו כמשפיעים על התהליך, ביניהם סוג שיעורי הבית, מעורבות הורית, ואיכות התמיכה. עתה, מחקר חדש מאיר זווית חשובה נוספת: השפעת היכולות ההוריות על איכות התמיכה בשיעורי בית.
מחקר שנערך על ידי ד"ר נעמה גרשי והדוקטורנטית רחלי כהן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית חושף את ההשפעה החשובה של יכולות הוריות ספציפיות על איכות התמיכה בהכנת שיעורי בית. המחקר מצא כי היכולת לחשוב על הילד (מנטליזציה) והיכולת לווסת רגשות שליליים משפיעות משמעותית על התנהגויות הוריות בזמן הכנת שיעורי בית. כלומר, הורים שמסוגלים להבין טוב יותר את מחשבות ורגשות ילדיהם, ואלה שיכולים לשלוט ברגשותיהם השליליים, נוטים לספק תמיכה טובה יותר בזמן הכנת שיעורי בית.
המחקר התבסס על ביקורי בית אצל למעלה מ-100 משפחות ישראליות מרקעים מגוונים. החוקרות צילמו את ההורים והילדים בזמן הכנת שיעורי בית שגרתיים, ערכו ראיונות קצרים עם ההורים, וביקשו מהם למלא שאלונים. ניתוח הנתונים חשף כי היכולת להבין את הילד ולחשוב על צרכיו קשורה למידת השליטה והחודרנות של ההורה, בעוד שהיכולת לוויסות רגשי קשורה למידת השליליות שההורה מבטא בזמן שיעורי הבית.
"המחקר שלנו חושף את הקשר העמוק בין יכולות הוריות לבין איכות התמיכה בשיעורי בית. הורה שמסוגל להבין את עולמו הפנימי של הילד ולשלוט ברגשותיו שלו, יכול להפוך את זמן שיעורי הבית מאתגר לחוויה חיובית ומעצימה. אנו רואים בכך הזדמנות לא רק לשיפור הישגים אקדמיים, אלא גם לחיזוק הקשר בין הורים לילדים ולטיפוח רווחה נפשית במשפחה", סיכמה ד"ר גרשי. מחקר זה מדגיש את חשיבות פיתוח יכולות הוריות לשיפור התמיכה בשיעורי בית. הורים עם יכולת מנטליזציה גבוהה ויכולת ויסות רגשי טובה מסוגלים להבין טוב יותר את ילדיהם ולהישאר תומכים גם במצבי תסכול. הממצאים מצביעים על החשיבות של עבודה עם ההורים סביב מטלות של שיעורי בית ויצירת מעטפת הוליסטית בין הבית לבין בית הספר לקידום תהליכי למידה.
קישור למחקר המלא: 001.html-81130-https://psycnet.apa.org/fulltext/2024