check
קומנדו קיימות: מאות סטודנטים וסטודנטיות ירושלמים התגייסו כדי למצוא פתרונות למשבר האקלים בהאקתון קיימות נושא פרסים שנמשך 27 שעות רצופות | האוניברסיטה העברית בירושלים

קומנדו קיימות: מאות סטודנטים וסטודנטיות ירושלמים התגייסו כדי למצוא פתרונות למשבר האקלים בהאקתון קיימות נושא פרסים שנמשך 27 שעות רצופות

19 דצמבר, 2021
צילום: ריקי רחמן

"אנו מאמינים ששילוב של מדע, הנדסה ועיצוב, תחומי המומחיות של שלושת שותפי המאגד הירושלמי - JLM-Impact - ייצרו סינרגיה שתעזור לפתור חלק מהבעיות הגדולות שמאתגרות את האנושות בעתיד הקרוב"

משבר האקלים הוא סוגיה בולטת ומרכזית בדיון הציבורי בשנים האחרונות, לאור ריבוי אירועי קיצון כמו בצורות, שיטפונות, שריפות ומזג אוויר קיצוני. מדינות רבות, בכללן ישראל, והחברות הגדולות והמתקדמות בעולם מנסות להגות פתרונות למשבר האקלימי – אבל אולי הפתרון יגיע דווקא מסטודנטים ירושלמים מצטיינים?

327 סטודנטים וסטודנטיות ירושלמים מהאוניברסיטה העברית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ועזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, השתתפו ביום חמישי (9.12) ב-27 שעות רצופות של האקתון קיימות SUSTAIN-A-CITY מטעם מאגד JLM Impact, במטרה לפתח פתרונות חדשניים בתחום הסביבה והקיימות, ובדגש על מיזמים לפתרון בזבוז וזריקת מזון ולהפחתת מספר הרכבים על הכביש. הסטודנטים לוו לכל אורך ההאקתון על ידי צוות המאגד ומבחר אדיר של מנטורים ויועצים, שעזרו להם להגות ולפתח את הפרויקטים. הפרויקטים המובילים בכל תחום זיכו את הזוכים בפרס כספי של 10,000 שקלים ו-5,000 למקום השני. בנוסף, זכו הצוותים המנצחים בשני המסלולים לייעוץ עסקי באדיבות משרד עורכי הדין Gross.

למקום הראשון בקטגוריית מיזמים להפחתת מספר הרכבים על הכביש, הגיעה קבוצה של חמישה סטודנטים מהאוניברסיטה העברית ובצלאל, שבחרו בפתרון חווייתי שינעים את הנסיעה בקבוצה ויעודד נסיעה שיתופית. הסטודנטים יצרו משחק הרפתקאות לטלפון הנייד, בו נלחמים במפלצות שניזונות משינויי האקלים. ניתן לשחק במשחק רק יחד עם נוסעים נוספים באותו הרכב (פרטי או תחבורה ציבורית). "אנו רוצים להקנות הרגלים של הימנעות מנסיעה לבד ברכב פרטי, ובכך להוריד את כמות הרכבים הפרטיים על הכביש בטווח הארוך", אמר יונתן אמיר, מיוזמי המשחק. "הלכנו על חינוך חוויתי לגיל הצעיר, מתוך הבנה שמשם יבוא השינוי".

למקום הראשון בקטגוריית מיזמים לפתרון בעיית בזבוז וזריקת מזון הגיעה קבוצה של חמישה סטודנטים מהאוניברסיטה העברית, שפיתחו מודל חדש, שיאפשר לקמעונאים להתאים את התמחור של מוצרי מזון בהתאם למועד פקיעת התוקף שלהם. המטרה היא לאפשר לקמעונאים הפחתה של מחירי מוצרים תוך שמירה על רווחיות הקמעונאי, ובכך לעודד צרכנים לקנות ולמנוע בזבוז מזון. בין חבר השופטים נכחו נציגים מחברות הייטק וחברות מובילות במשק, דוגמת שטראוס וחברת VIA הבינלאומית שמפתחת פתרונות תוכנה לתחבורה חכמה.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית ציין כי: "המפגש שבין האקדמיה לעולם החדשנות והיזמות הפך היום יותר מתמיד, לצורך משמעותי עבור הסטודנטים, ולכן אנו משקיעים משאבים רבים בקידום היכולת ליצור רעיונות שהופכים למוצרים שמטרתם לעצב ולשפר את המציאות בה אנו חיים. ב-27 השעות האחרונות הוצגו בפנינו רעיונות פורצי דרך בתחום הקיימות, שהוא האתגר הגדול ביותר העומד לפתחו של העולם, ועתיד לשנות באופן משמעותי את הסביבה שבה אנו חיים תוך שהוא מחייב את כולנו להיערכות שונה מבעבר על מנת שתנאי המחיה של הדורות הבאים יישמרו".

פרופ' רוזה אזהרי, נשיאת מכללת עזריאלי הוסיפה: "יש לציין את המודעות הגבוהה של הסטודנטים לבעיות המרכזיות המשותפות לירושלים ולערים רבות בארץ ובעולם והרצון להיות פעילים במציאת פתרונות חדשניים. השותפות בין סטודנטים מתחומי ידע שונים ומקהילות שונות מעודדת חשיבה יצירתית ופתרונות לא שגרתיים".

פרופ' עדי שטרן, נשיא בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים: "האקתון הקיימות מסמל את המעבר משלב הדיבורים לשלב המעשים - רתימת עוצמת עולמות העיצוב, האמנות והארכיטקטורה לפיתוח פתרונות מקיימים לבעיות הדחופות העומדות לפתחנו הוא המפתח לחדשנות רעיונית ופורצת דרך".

"קיימות, על כל גווניה, היא אחד מתחומי הפעילות החשובים של האנושות על מנת לנסות להציל את החיים על פני כדור הארץ", הוסיף ד"ר אמנון דקל, מנכ"ל HUJI INNOVATE, מרכז היזמות של האוניברסיטה העברית. "בהאקתון SUSTAIN-A-CITY אנו מקווים להכשיר קבוצת צעירים בעלי מוטיבציה בשיטות וכלים שיעזרו להם לעזור להציל את האנושות. אנו מאמינים ששילוב של מדע, הנדסה ועיצוב, תחומי המומחיות של שלושת שותפי המאגד הירושלמי - JLM-Impact - ייצרו סינרגיה שתעזור לפתור חלק מהבעיות הגדולות שמאתגרות את האנושות בעתיד הקרוב. אפשר לומר שהמטרה שלנו היא לייצר קומנדו קיימות שילחמו מול האויב הגדול של האנושות - התחממות גלובלית".

מאגד JLM Impact מורכב ממרכזי חדשנות ויזמות של שלושה מוסדות אקדמיים מובילים בירושלים: האוניברסיטה העברית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ועזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים. המאגד הוקם במטרה לעודד חוקרים וסטודנטים לצעוד במסלולי החדשנות והיזמות ולפתח את העיר ירושלים כסביבה בעלת תרבות חדשנית-יזמית. יחד, מאגד החדשנות JLM IMPACT רותם את כוחם של העיצוב, ההנדסה והמדעים כדי לקדם השפעה חיובית בירושלים ובעולם.

ההאקתון התקיים בתמיכת עיריית ירושלים וחברת שטראוס ובשיתוף החברות SNC, Via, Gross Law firm ו- Shaldor.