check
פרס הרצוג לתרומה ייחודית למדינה הוענק לעמוס חורב ויהושע גביש | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרס הרצוג לתרומה ייחודית למדינה הוענק לעמוס חורב ויהושע גביש

13 אפריל, 2022
צילום: חיים צח, לע"מ

פרס נשיא המדינה חיים הרצוג ז"ל, הניתן על-ידי האוניברסיטה העברית בירושלים, כאות הערכה לתרומה ייחודית למדינת ישראל, הוענק היום בטקס חגיגי בבית הנשיא

הפרס הוענק השנה לעמוס חורב וישעיהו (שייקה) גביש, בהוקרה על תרומתם הייחודית למדינת ישראל לאורך חייהם עתירי הפעילות. החל משרות צבאי ארוך ותובעני שכלל את בניית הכוח, ועד תפקידי הנהגה במערכות החינוך והכלכלה, תוך הובלת פרויקטים משמעותיים שהשפיעו על דמותה של החברה הישראלית. חורב וגביש הפכו עם השנים לאנשי מופת ודוגמה לרבים שהולכים בעקבותיהם.

את הפרס מעניקה מדי שנתיים האוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף עמותת "יד חיים הרצוג", ביום השנה לפטירתו של נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג ז"ל. בטקס נכחו נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן ונגיד האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון.

הענקת הפרס במעמד נשיא המדינה

ישעיהו (שייקה) גביש, לוחם פלמ"ח, אלוף פיקוד הדרום במלחמת ששת הימים ומנכ"ל כור תעשיות. גביש נולד וגדל בתל אביב בשנת 1925, התגייס לפלמ"ח, השתתף בליל הגשרים וכמפקד פלוגה עם פרוץ מלחמת העצמאות. הוא לחם ונפצע ב"קרב מלכיה" ובעודו מחלים השתתף כקצין מבצעים בכיבוש לוד, במבצע יואב ועוד. גביש התקדם בסולם הדרגות בצה"ל ובמלחמת ששת הימים כיהן כאלוף פיקוד דרום. הוא גויס למילואים במלחמת יום הכיפורים, שם ניהל את הקרבות במרחב שלמה. עם שחרורו מצה"ל עבד בחברת כור במשך 18 שנה, שש מהן כמנכ"ל החברה. גביש עסק רבות בקידום מורשת הפלמ"ח ואף הקים את מוזיאון הפלמ"ח.

אלוף (במיל') עמוס חורב נולד בירושלים בשנת 1924 ומגיל 14 היה חבר בארגון "ההגנה" ומראשוני המתגייסים לפלמ"ח. חורב השתתף בשחרור המעפילים ממחנה המעצר בעתלית ובמלחמת העצמאות לחם בקרבות רבים באזור ירושלים, בכיבוש באר שבע ועוד. לאחר שהוסמך במדעים והנדסת מכונות במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטסMIT) ), הקים חורב את מחלקת אמצעי לחימה במטכ"ל, עמד בראשה ומונה לתפקיד קצין חימוש ראשי. לאחר שחרורו,  שימש כמדען הראשי של מערכת הביטחון ובהמשך היה לנשיא הטכניון וכיהן כיו"ר רפא"ל במשך תשע שנים. במהלך שנותיו תרם תרומה מכרעת בפיתוח הטכנולוגיה והתעשייה הביטחונית במדינה ובשנת 2011 זכה בפרס ישראל על מפעל חיים.

יצחק הרצוג, נשיא המדינה, בנו של חיים הרצוג: "זה מוזר ומיוחד כאחד, כשכנשיא המדינה אני זוכה לציין כאן בבית הנשיא את פרס חיים הרצוג על שם אבי הנשיא השישי של מדינת ישראל. שייקה ועמוס הפרס ניתן לכם בזכות התרומה שלכם למדינת ישראל והיא לא תסולא בפז! אתם יחידים ומיוחדים בדורכם שראוי שנוקיר ונודה לכם. אנחנו מאחלים לכם בריאות טובה, והמשך פעילות פוריה".

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית: "שני הזוכים מתכבדים בקבלת הפרס, אבל לא פחות מכך, הפרס, המדינה, והאוניברסיטה מתכבדים בהם: דמויות מופת אשר במשך עשורים רבים מפגינים אומץ לב, אהבת המדינה והעם וחתירה להתפתחות מתמדת. פועלם במהלך השנים תרם לביטחון, לאקדמיה, לתעשיה לחבר ולמדינה".

פרופ' מנחם בן ששון, נגיד האוניברסיטה העברית: "עמוס ושייקה הם לא רק דוגמא ל'ספרא וסייפא', אלא דוגמא למעש בלתי פוסק. עשיה פורצת דרך בתחום הבטחוני, האזרחי, האקדמי, התעשייתי. מלפני קום המדינה ועדיין ימנו".