check
פרופ' חיים סומפולינסקי הוא הזוכה הישראלי בפרס הבינלאומי החשוב והגדול ביותר בתחום חקר המוח לשנת 2024 המוענק ע"י קרן Lundbeck הדנית | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרופ' חיים סומפולינסקי הוא הזוכה הישראלי בפרס הבינלאומי החשוב והגדול ביותר בתחום חקר המוח לשנת 2024 המוענק ע"י קרן Lundbeck הדנית

5 מרץ, 2024
פרופ' חיים סומפולינסקי

פרופ' חיים סומפולינסקי הוא החוקר הישראלי הראשון שזוכה בפרס היוקרתי. סומפולינסקי, ממייסדי  ומובילי מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית ופרופ' אמריטוס במכון רקח לפיזיקה, הוא חלוץ מדעי המוח החישוביים וחקר הדינמיקה של מעגלים עצביים במוח, והינו בעל שם עולמי בתחומו. פרופ' סומפולינסקי גם מכהן כפרופ' במרכז למדע המוח באוניברסיטת הרווארד

פרופ' סומפולינסקי זכה בפרס יחד עם שני חוקרים בינ"ל נוספים, פרופ' לארי אבוט מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב ופרופ' טרנס סינובסקי ממכון סאלק, ארה"ב, כהוקרה על מחקריהם החלוציים במדעי המוח העיוניים והחישוביים. הפרס  אשר נוסד בשנת 2011, מוענק מדי שנה לחוקרים וחוקרות אשר תרמו תרומות מקוריות ומשמעותיות בחקר המוח החל ממחקר בסיסי ועד למחקר קליני-יישומי ועומד על סך של 1.3 מיליון יורו לזוכים באותה השנה.

מחקריו פורצי הדרך של פרופ' סומפולינסקי תרמו תרומה מכוננת להבנה המעמיקה של המוח האנושי והם מתמקדים בהבנת העקרונות החישוביים העומדים בבסיס הדינמיקה העצבית במוח. בין היתר, פרופ' סומפולינסקי תרם תרומה משמעותית להבנתנו כיצד מעגלים עצביים מעבדים ומקודדים מידע, מייצרים ייצוגים של העולם החיצון ומעורבים בתהליכי למידה וזיכרון. הפרס הוענק לפרופ' סומפולינסקי לא רק בשל האופן בו מחקריו קידמו את הבנת תפקודי המוח, אלא גם בזכות ההבטחה שמחקריו טומנים בחובם ליישומים בבינה מלאכותית בהשראת המוח.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית: "זכייתו של פרופ' סומפולינסקי בפרס Brain Prize היוקרתי מדגישה את תרומתו החלוצית לתחום מדעי המוח החישוביים. עבודתו פורצת הדרך וגישתו הייחודית, המשלבת תיאוריה עם  ממצאים ניסויים, שימשה השראה לפיתוח תחום הבינה המלאכותית והביאה להארת עקרונות חישוביים בסיסיים במוח. ההכרה בהישגיו המרשימים אינה רק אות כבוד לאוניברסיטה העברית, אלא מהווה גם מגדלור המנחה אותנו לעבר גילויים נוספים בצומת בו מדעי המוח ועקרונות חישוביים נפגשים".

פרופ' חיים סומפולינסקי: "כבוד גדול הוא לי לזכות בפרס המוח 2024 המבטא את ההכרה הבינלאומית בתרומה המרכזית של המחקר העיוני והחישובי למדע המוח. זוהי גם הזדמנות חשובה לייצג את תרומתה החלוצית של האוניברסיטה העברית להתפתחות המחקר הרב תחומי של המוח".

פרופ' חיים סומפולינסקי ,יליד דנמרק בעצמו הינו בנו של פרופ' דוד סומפולינסקי ז"ל. באוקטובר 1943, בהיותו בקופנהגן, פרופ' סומפולינסקי האב יחד עם חברי מחתרת דנים נוספים, העבירו בסירות דייג מאות יהודים לחוף מבטחים בשוודיה ובכך הצילו אותם מידיי המרצחים הנאצים.

THE BRAIN PRIZE לשנת 2024 יוענק לשלושת הזוכים על ידי הוד מלכותו מלך דנמרק, בטקס מפואר בקופנהגן בירת דנמרק, בחודש יוני השנה. קבלת הפרס היוקרתי, מידי בית המלוכה הדני, מהווה סגירת מעגל מרגשת לפרופ' סומפולינסקי.