check
פרופ' הלל פורסטנברג הצטרף לקיר הנובליסטים בעקבות זכייתו בפרס אבל לשנת 2020 | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרופ' הלל פורסטנברג הצטרף לקיר הנובליסטים בעקבות זכייתו בפרס אבל לשנת 2020

18 אפריל, 2021
הלל פורסטנברג

היום (א') התקיים טקס הסרת הלוט מעל תמונתו של הלל פורסטנברג בקיר הנובליסטים של האוניברסיטה העברית בנוכחות הנהלת האוניברסיטה, מתמטיקאים בכירים ממכון איינשטיין למתמטיקה בו חוקר פורסטנברג ובני משפחתו. בזאת, הצטרף פרופ' פורסטנברג לרשימה מכובדת של חוקרים מהאוניברסיטה שהגיעו לפסגה העולמית בתחומם, דוגמת אלברט איינשטיין, ישראל אומן, אילון לינדנשטראוס, דניאל כהנמן, עדה יונת ואהרן צ'חנובר.

פרופ' הלל פורסטנברג, חוקר במכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית, נבחר בשנה שעברה לקבל את פרס אבל, יחד עם פרופ' גרגורי מרגוליס מאוניברסיטת ייל. פרס אבל, המוענק מדי שנה על ידי מלך נורווגיה למתמטיקאים מכל העולם בעלי הישגים בולטים ויוצאי דופן, הוא הפרס הבינלאומי הנחשב ביותר בתחום המתמטיקה, ושקול לפרס הנובל, שאינו כולל קטגוריית מתמטיקה. פרופ' פורסטנברג ופרופ' מרגוליס קיבלו את הפרס בעקבות מחקרם פורץ הדרך בתחום ההסתברות. החוקרים המציאו טכניקות של שימוש בהילוכים מקריים (מסלול המורכב מרצף של צעדים אקראיים) כדי לחקור אובייקטים מתמטיים, דוגמת חבורות וגרפים, וכשעשו זאת הכניסו שיטות של הסתברות לפתרון בעיות פתוחות בתורת החבורות, תורת המספרים, קומבינטוריקה ומדעי המחשב.

פרופ' פורסטנברג בטקס הסרת הלוט: "הדבר הסמלי הזה, התמונה שלי שקושרת אותי לקיר של מכובדי הקמפוס, זה משהו שמאוד יקר לי. האוניברסיטה תרמה גם לי רבות ולא רק אני לה. זכיתי לסטודנטים יוצאים מן הכלל שממשיכים את הדרך שהתוויתי. התברכתי גם בקולגות, מתמטיקאים מעולים, שיכולתי להתייעץ ולעבוד איתם". פרופ' פורסטנברג שיתף אנקדוטה על השנים הראשונות שלו באוניברסיטה: "בשנת 1975 הוקם המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה ובשנה הראשונה הובאו אליו חוקרים מתחום המתמטיקה ומתחום התלמוד. במסדרונות האוניברסיטה היה מאוד קל להבחין בין אלה אלה – מי שדיבר על המחקר באופן החלטי היו המיסטיקנים ומי שהיה מלא בספק היו המתמטיקאים".

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, בירך את הלל: "מקום בקיר הנובליסטים שמור למעטי מעט, הפסגה של החוקרים. בהלל יש שילוב של יכולת וצניעות והוא לא איש שיתרברב בהישגיו, אבל אין ספק שזכייתו בפרס אבל היא כבוד אמיתי לאוניברסיטה העברית ואין ראוי ממנו להיות בין המעטים שמקשטים את הקיר המכובד הזה. הלל הוא לא רק מתמטיקאי בעל מוניטין בינלאומי, אלא מנטור לדורות של סטודנטים שהיום ממשיכים לעצב ולפתח את עולם המתמטיקה. הייתי רוצה לטוס איתך, הלל, לנורווגיה לקבל את הפרס, אבל כיוון שאין אפשרות כזאת לאור מגפת הקורונה, ניתן לך את הכבוד הראוי בטקס המכובד הזה".

הלל פורסטנברג ואשר כהן בטקס הסרת הלוט

ראש ועדת פרסי אבל, האנס מונתה קוסמו: "העבודות של פורסטנברג ומרגוליס הוכיחו את יעילות חציית הגבולות בין דיסציפלינות נפרדות במתמטיקה והפילו את החומה המסורתית בין מתמטיקה טהורה ומתמטיקה יישומית. פורסטנברג ומרגוליס הדהימו את עולם המתמטיקה בעזרת השימוש הגאוני שהם עשו בשיטות של הסתברות והילוכים מקריים כדי לפתור בעיות קשות בתחומים שונים במתמטיקה".

הלל פורסטנברג נולד בברלין ב- 1935. משפחתו הצליחה להימלט מגרמניה הנאצית לארצות הברית ב-1939. למרבה הצער, אביו לא שרד את המסע ופורסטנברג גדל עם אמו ואחותו בקהילה אורתודוקסית בניו יורק. לאחר לימודי מתמטיקה במספר אוניברסיטאות בארצות הברית הוא עזב ב-1965 לטובת האוניברסיטה העברית בירושלים, שם הוא נשאר עד לפרישתו ב-2003. הוא בילה את רוב הקריירה שלו בישראל ועזר לבסס את המדינה כמרכז עולמי למתמטיקה. פרופ' הלל פורסטנברג זכה, בין היתר, בפרס ישראל, פרס וולף ופרס א.מ.ת.