check
סקר חדש באוני' העברית: 55% עלו במשקל בזמן הקורונה, 60% התאמנו ברשת | האוניברסיטה העברית בירושלים

סקר חדש באוני' העברית: 55% עלו במשקל בזמן הקורונה, 60% התאמנו ברשת

13 מאי, 2020
מתיחות בעמידה עם חלי קדם, מתוך שיעור שעלה לאתר עמותת קוסל בזמן הסגר, משבר הקורונה

סקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית בהובלת הפיזיולוג ד"ר חורש דור-חיים, שמנהל את מרכז o2 אגף אד"מ לקידום בריאות ורפואת ספורט באוניברסיטה, בדק את הרגלי האימונים והתזונה של 1,200 נבדקים בתקופת הקורונה - שנוהגים להתאמן במסגרת חוגים, חדר כושר, אימון אישי או כל פעילות ספורט מאורגנת בימי השגרה. הסקר פורסם בכתבה נרחבת בעיתון "ישראל היום". הנתונים מבוססים על דיווח עצמי של הנשאלים ולא על שקילה, וההערכה היא שמדובר בנתוני חסר, כשהנתונים האמיתיים גבוהים בכ-30%.

מתיחות בעמידה עם חלי קדם, מתוך שיעור שעלה לאתר עמותת קוסל בזמן הסגר, משבר הקורונה

תוצאות הסקר הסעירו את ד"ר דור-חיים, שקבע כי "המשמעות של ירידה בפעילות גופנית כתוצאה מהגבלות התנועה של הקורונה עלולה להיות קטלנית יותר מהקורונה. בריאותם של מיליוני אנשים בעולם נפגעה, יש עלייה בהשמנה בקרב ילדים, מבוגרים יסבלו מהידרדרות בריאותית, וקשישים יסבלו מאובדן מסת שריר עד כדי נזק בלתי הפיך".

ממצאי הסקר הציגו תמונה מדאיגה, לפיה 70% מהישראלים שהיו רגילים להתאמן בצורה סדירה התאמנו פחות מהרגיל בתקופת הסגר והמגבלות על התנועה (מהם 48% פחות התאמנו בצורה משמעותית). בנוסף, רק 15% מהציבור ניצלו את הבידוד בבית כדי להגביר את כמות האימונים שלהם. התוצאה הישירה של ההפחתה באימונים הייתה עלייה במשקל - 55% מהנשאלים דיווחו שעלו במשקל, 45% לא עלו או אף ירדו. מחצית מהנשאלים עלו ביותר מ-2 ק"ג כשהעלייה הממוצעת בתקופה זו עמדה על 1.2 ק"ג. עוד עלה מהממצאים כי מי שהקפיד על ארבעה אימונים בשבוע לא עלה כלל במשקל, ומי שהתאמן פעמיים בשבוע פחות עלה במשקל.

איך הציבור הישראלי התאמן בזמן שחדרי הכושר סגורים? כ-60% השתמשו במדיה דיגיטלית לצורך האימון, 22% לא השתמשו כלל באמצעים דיגיטליים, ו-21% ניסו להיעזר באימון באמצעים דיגיטליים אך התייאשו ופרשו. 24% מהמתאמנים נעזרו באימונים באפליקציית זום, 16% בסרטונים בטלוויזיה או ברשת, 5% באפליקציית כושר ו-12% ניסו את כולם או רובם.

האם הנבדקים יחזרו לאימונים כעת, לאחר החזרה לשגרה? 90% ענו שיחזרו לאימוניהם, 5% ציינו שהם טרם החליטו ו-5% אמרו שהם מפחדים מנגיף הקורונה והתפשטותו ולא מתכוונים לחזור בשלב זה לאימונים. עוד נמצא שאנשים עם מחלות רקע ובגיל מבוגר דווקא לא הביעו יותר חששות מאשר מתאמנים צעירים.

ד"ר דור-חיים ביקש לבחון גם נתונים מהעולם, ולצורך כך נעזר בנתוני צמידי הכושר של חברת "פיט ביט" שמודדים צעדים. הנתונים הראו כי בספרד, שבה היה סגר חמור, הפחית הציבור את מספר הצעדים היומי ב-38%. בצפון אמריקה, שם ההגבלות היו פחות חמורות, מספר הצעדים היה נמוך ב-15%, ואילו בישראל ההגבלות גרמו להפחתה של 24% במספר הצעדים היומי בקרב מי שמשתמשים בצמידי הכושר.

לפרסומים בתקשורת

https://www.israelhayom.co.il/article/759889

https://www.publichealth.doctorsonly.co.il/2020/05/193741/

https://www.doctors.co.il/medical-articles/269229/

https://m24.co.il/2021/04/08/%D7%9E%D7%9B%D7%91%D7%99-%D7%97%D7%95%D7%96...