check
נתונים מטרידים: חלה עלייה של 50% ברצח נשים בשנת 2022 | האוניברסיטה העברית בירושלים

נתונים מטרידים: חלה עלייה של 50% ברצח נשים בשנת 2022

4 ינואר, 2023
Nadine Shaabana, unsplash

בשנת 2022 נרצחו 24 נשים בישראל. נתון זה מייצג עלייה של 50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 

שתי נשים נרצחו בממוצע בחודש, לעומת 1.3 בממוצע בחודש אשתקד. מחצית מהנרצחות היו מהמגזר הערבי אשר מהווה 21% מהאוכלוסייה הכללית. 12 מכלל הרוצחים הודו או הואשמו במעשיהם. בשאר המקרים הוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה, או זהותו של הרוצח טרם נקבעה. 58% מהרציחות בוצעו ע"י בני זוגן, והרב הניכר של החשודים הם חברי משפחה. לראשונה, שתי נשים נרצחו ע"י גבר מרקע אתני אחר (על רקע מגדרי ולא על רקע לאומני). המגמה של רצח אמהות (מטריסייד) ממשיכה.

"לאחר ירידה במספרים בשנה שעברה, השנה יש עלייה משמעותית של מקרי "פמיסייד" , שהוא רצח של נשים על ידי גברים בשל היותן נשים", מדווחת פרופ' שלוה וייל, מביה"ס לחינוך, באוניברסיטה העברית בירושלים.

עוד נמצא בדו"ח כי:

  • מחצית הקורבנות (50%) הן ממוצא יהודי, והמחצית השנייה הן מהמגזר הערבי, כולל מוסלמיות, בדואיות, דרוזיות ונוצריות.
  • גיל הנרצחות הממוצע עמד על 38.1 שנים. הנרצחת הצעירה ביותר הייתה בת 14 בעוד המבוגרת ביותר הייתה בת 68. הגיל הממוצע של הרוצח עמד על 39 שנים, כאשר החשוד הכי צעיר היה בן 19 והכי מבוגר היה בן 65.
  • רוב מקרי הרצח בוצעו על ידי דקירה (37.5%), ורבע מהמקרים על ידי ירי. שאר המקרים כללו השלכה מגובה, מטען חבלה, (ובמקרים שטרם פוענחו) ע"י תלייה ואספקת סמים.
  • ב-33% מהמקרים הייתה לנרצחות היכרות מוקדמת של הרשויות, בכמה מקרים הקורבן הייתה מוכרת לרווחה על רקע תלונות על אלימות ובמקרה אחת על רקע כלכלי. במקרים אחרים היה ידוע שהרוצח בעל עבר פליל או מחלות נפש (20%).
  • ב-36% מהמקרים נכח לפחות ילד אחד של הקורבן בעת האירוע. בשני מקרים נכחו גם שכנים ובמקרה אחד נכחה האם.
  • שניים מהרוצחים התאבדו לאחר האירוע. לחמישה רוצחים נוספים היה ניסיון התאבדות.

פרופ' וייל הזהירה מפני העלייה החדה במקרי האלימות: "לפני שנתיים צפינו בעלייה ברציחות נשים בישראל כתוצאה מהסגרים בעת הקורונה. השנה אין סגר אבל יש עלייה בפמיסייד, בעיקר על רקע סכסוך בין בני זוג, או בני זוג לשעבר. יש גם מקרים של רצח על ידי בנים שרוצחים אימהות. כל מקרה של רצח אישה הורס משפחה שלמה. חייבים לעצור את האלימות ולעקור תופעה מחרידה זו".

עוד מוסיפה פרופ' וייל: "לא יתכן שמחצית מקרי הפמיסייד בישראל הם בקרב ערביי ישראל/פלסטינים אשר מהווים 21% מהאוכלוסייה הכללית. יתכן שניתן לקשר עלייה זו למגמת העלייה הכללית של אלימות במגזר הערבי, כאשר כ-120 איש נרצחו השנה, ומתוכם 14 נשים (12%). 12 נרצחו בגלל סיבות משפחתיות או מגדריות ועוד שתיים שנרצחו מירי תועה. חשוב לציין כי ישנם מקרי רצח נשים שטרם פוענחו ע"י משטרת ישראל, אבל שיעור פענוח תיקי רצח נשים בחברה הערבית נמוך יותר מפענוח בקרב האוכלוסייה היהודית".

לפרטים נוספים: ניתן ליצור קשר במייל  iof@mail.huji.ac.il | אתר https://www.israelfemicide.org