check
נשיא המדינה ביקר במעבדות המחקר של המרכז לחקר מדעי המוח ושמע על פריצות הדרך האחרונות בחקר הקורונה | האוניברסיטה העברית בירושלים

נשיא המדינה ביקר במעבדות המחקר של המרכז לחקר מדעי המוח ושמע על פריצות הדרך האחרונות בחקר הקורונה

18 יוני, 2020
מארק ניימן, לע"מ

בעקבות ריבוי המחקרים וריכוז המאמצים למאבק בקורונה באוניברסיטה העברית, ביקר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הבוקר, יום חמישי, כ"ו בסיוון, 18 ביוני, במעבדות המחקר של המרכז לחקר מדעי המוח ע"ש אדמונד ולילי ספרא. הסיור התקיים בליווי נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן וסגן הנשיא לקשרי חוץ, יוסי גל.

 

לאחרונה, פרצו חוקרי האוניברסיטה העברית דרך במאבק בנגיף הקורונה. אלו פיתחו שיטה חדשה ויעילה יותר לאבחון בדיקות קורונה, הנשענת על חומרים שרובם זמינים בישראל וזולים משמעותית, ומתבצעת במהירות גבוהה יותר. ההישג אפשר למעבדת הבדיקות של בית חולים הדסה והאוניברסיטה העברית לבצע למעלה מ- 100,000 בדיקות עד כה.

 

הנשיא הדגיש בשיחתו עם החוקרים את הצורך באיחוד גופי המחקר העוסקים במציאת חיסון ומרפא לקורונה וביקש את התגייסותה של הממשלה למען הבאת כל הגורמים הללו לפעולה משותפת תחת גג ואחריות אחת.

 

״אנחנו נמצאים היום בעוד מוסד נכבד מאד, מוסד מדעי מוערך על ידי העולם כולו שמבקש למצוא דרכים נוספות להתמודדות עם המגיפה שפוקדת את האנושות. אנחנו צריכים כל אחד ואחד מהמוסדות האלה,״ אמר הנשיא והוסיף: ״אנחנו זקוקים ליכולות הטמונות בכל מעבדה ומעבדה. ועלינו לאגד אותן לכדי אגרוף אחד הפועל יחד. אין לי כל ספק כי הממשלה צריכה להקים את הגוף שיאגד את כל המוסדות והמערכות הפועלים למען המאבק בקורונה. זהו איחוד קריטי לא רק מבחינה רגולוטורית. איחוד כזה יהפוך את מדינת ישראל למורה נבוכים של הטיפול במגיפה, בוודאי אם נכונו לנו גלים נוספים שלה. אני פונה אל הממשלה ואומר לה את מה שהיא וודאי כבר יודעת: יש פה את האנשים המופלאים ביותר. שתפו אותם. אגדו אותם.״

מארק ניימן, לעמ

הנשיא אמר לחוקרים כי הוא מודע לכך שהתחרות המחקרית היא מנוע חיובי להצלחה אך הוסיף: ״היום אני פוגש אתכם, טובי המוחות שלנו באוניברסיטה העברית, ולא מזמן פגשתי את טובי המוחות שלנו במכון הביולוגי. קיימתי מפגשים כאלה גם באיכילוב, גם בסורוקה ואני מוכרח לומר לכם חברים, אתם לא ניצים אחד לשני, וזהו אינו מקצה ריצה בו חייבים להגיע ראשונים. אנחנו במרתון ואם לא נגיע כולנו למטרה נמצא את עצמנו בצרה גדולה. תנו יד למחקר משותף. רק מקצוענים יכולים לעשות זה. אנחנו נתגבר, אבל דחילק- בואו נתגבר יחד, זה בוודאי יהיה יותר מהר.״

 

בין יתר המחקרים שהוצגו לנשיא היו גם כאלה הנוגעים להחלמה משבץ וכן מחקרים משדה הטיפול במחלת האלצהיימר.

 

לאחר סיורו קיים הנשיא שיחה עם נשיא האוניברסיטה העברית, פרופסור אשר כהן, סגן הנשיא לקשרי חוץ, יוסי גל, נגיד האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון ודיקנית הפקולטה לרפואה, פרופ' דינה בן יהודה.

 

"חקר המוח הוא חקר העתיד," אמר הנשיא בדבריו והמשיך: "מדעי המוח הם שדה חקר שמלמד אותנו עד כמה רב הנסתר על הגלוי. מדהים לראות איך בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים, יש לנו עוד כל כך הרבה מה לגלות, לאן להתקדם. זה שיעור בצניעות שנגיף הקורונה לימד אותנו בחודשים האחרונים. לא האמנו שבעידן של בינה מלאכותית, של רובוטים, וירוס מיקרוסקופי קטנטן 'יכול עלינו', אבל מתברר שהווירוס הזה חכם לא פחות מאיתנו. המעבדות שלכם הן דוגמא מצויינת לחדשנות שנדרשת בתחום הזה: מחקר רב-תחומי קריטי כדי לגלות את מה שעדיין איננו יכולים לדמיין. לאורך ההיסטוריה, עם ישראל ומדינת ישראל תרמו לאנושות ערכים, ידע, וחידושים טכנולוגיים שונים. זו המורשת שלנו. אתם מקור בלתי נדלה של גאווה עבורנו,״ אמר הנשיא.

 

נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן אמר: "הצגנו היום לנשיא המדינה, בוגר האוניברסיטה העברית, חלק קטן מהמחקרים פורצי הדרך שמתבצעים באוניברסיטה. המחקר והמדע המתקיימים בישראל ובירושלים בפרט, הינם גאווה ישראלית והגורמים שמניעים את כלכלת ישראל לקדמת החדשנות והיזמות העולמית. משבר הקורונה מחדד מאוד את חשיבות המחקר המדעי ותוצריו בישראל ובעולם ואת הצורך בהשקעת משאבים לקידומו."