check
נבחרי הציבור ברשויות המקומיות: רוצים שיבנו דירות, אבל לא אצלם | האוניברסיטה העברית בירושלים

נבחרי הציבור ברשויות המקומיות: רוצים שיבנו דירות, אבל לא אצלם

10 פברואר, 2022
Maximillian Conacher, unsplash

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת ״Political Geography״, בחן את תגובותיהם של פוליטיקאים ועובדי ציבור מקומיים ללחץ הציבורי להרחבת הבנייה העירונית ולהקמת פרויקטים לדיור בר השגה. הממצאים מוכיחים שהפוליטיקאים המקומיים תומכים פחות בפתרון למשבר הדיור הלאומי בהשוואה לעובדי העירייה המקצועיים. "מצאנו שהפוליטיקאים תומכים פחות מעובדי העירייה הבכירים בפתרון למשבר הדיור, כי הם נוטים לחשוב על האינטרסים של התושבים שלהם, ולא במונחים של פתרון למשבר הדיור הלאומי", מסבירה פרופ' גלעד.

המחקר נערך על-ידי פרופ' שרון גלעד מהמחלקה למדע המדינה וביה"ס למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, ד"ר סער אלון-ברקת מביה"ס למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, הפוסט-דוקטורנטית שרה גולדברג והדוקטורנט ניצן פייביש מהמחלקה למדע המדינה ומכון טרומן באוניברסיטה העברית. המחקר התבסס על סקרים וראיונות עומק עם עשרות עובדי עירייה וחברי מועצה במספר ערים במרכז הארץ.

Maximillian Conacher, unsplash

הנתונים מראים שהפוליטיקאים המקומיים מוטרדים לא רק מההיבט הכלכלי של הרחבת הבנייה, אלא גם מההשלכות על הפקקים ומההשפעה שתהיה להרחבה זו על אופי הערים שלהם. ד"ר אלון-ברקת מוסיף כי כאשר מדובר בתמיכה כללית בפתרון משבר הדיור "רק 55% מהפוליטיקאים המקומיים תומכים בהרחבת היצע הדיור לעומת 80% מהעובדים הבכירים, אך כאשר מדובר בפרויקטים עם עדיפות לתושבים שכבר מתגוררים בעיר, 81% מהפוליטיקאים תומכים לעומת 60% מהעובדים הבכירים". לטענת החוקרים, גם הזהות האישית משפיעה על העדפות המדיניות בנושאי דיור ובנייה. מרואיינים שראו את עצמם או את ילדיהם הבוגרים כמי שבאופן אישי נפגעים מהמחסור בדירות וממחירן הגבוה, נטו לתמוך יותר בבנייה צפופה ובפרויקטים לדיור בר השגה בערים שבהן הם עובדים.

בנוסף, עובדי העירייה המקצועיים המתגוררים בעיר נטו פחות לתמוך בבנייה למגורים בהישג-יד בהשוואה לאלו שגרים מחוצה לה, אך עדיין יותר בהשוואה לחברי המועצה: 55% מהפוליטיקאים לעומת 82% מהעובדים הבכירים שגרים מחוץ לעיר שבה הם עובדים.

החוקרים מעריכים כי אם רוצים שעיריות יתמכו פרויקטים לדיור בר השגה, צריך שתהיה להן מעורבות גדולה יותר בעיצוב תכניות המדינה בשטחן. "חלק משמעותי מהתנגדות הפוליטיקאים לבנייה היה מחשש בנוגע לפקקים, ולכן יש צורך בשיתוף פעולה בין העיריות לממשלה גם בנושאי תחבורה ציבורית. בנוסף, אם באמצעות שינויים ברגולציה או במימון – הממשלה צריכה לקדם בניית שכונות איכותיות שישתלבו ויהיו פחות בולטות בנוף השכונות הוותיקות בערים", מסכמת ד"ר גולדברג.

לפרסום המלא במוסף נדל"ן גלובס