check
נאום הנשיא זלנסקי לקהילת האוניברסיטה העברית | האוניברסיטה העברית בירושלים

נאום הנשיא זלנסקי לקהילת האוניברסיטה העברית

23 יוני, 2022
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לקהילת האוניברסיטה העברית:

"אני מודה לאזרחי ישראל ולאוניברסיטה העברית על התמיכה הכנה באוקראינה, אבל מה עם ממשלת ישראל? אנחנו רוצים עזרה"

נוכח המלחמה המתנהלת במדינתו מזה ארבעה חודשים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם היום בפני קהילת האוניברסיטה העברית. הנאום הועבר בשידור ישיר מקייב, ולאחר מכן התקיים שיח פתוח בינו לבין הסטודנטים ואנשי הסגל

היום, דיבר נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בפני קהילת האוניברסיטה העברית בירושלים. נאומו הועבר בשידור חי מקייב ברחבי 4 הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, ולאחר מכן התקיים שיח פתוח בינו לבין הסטודנטים ואנשי הסגל.

בפנייתו לאוניברסיטה, אמר זלנסקי: "מחר החודש הרביעי למלחמה. הרוסים משתמשים בנשק ארטילרי ופצצות כדי למזער התנגדות. רוב הפצצות פוגעות ביעדים אזרחיים ובאזרחים תמימים. עד היום שוגרו לעבר אזורי הקרב כ- 27,000 טילים. גם מקומות קדושים ליהודים נפגעו. כמובן גם מוסדות אוניברסיטאיים הרוסים הפציצו. אתם יכולים לדמיין מה זה לפוצץ 2,000 בתי לימוד".

"אני מודה לאזרחי ישראל ולאוניברסיטה העברית על התמיכה הכנה באוקראינה", המשיך זלנסקי. "אבל מה עם ממשלת ישראל? אנחנו מבינים שזה לא מצב פשוט עבורכם, אבל נרצה שהעזרה תהיה נרחבת יותר. גם פולין מאוימת על ידי רוסיה, אבל הם בכל זאת עוזרים לנו וקולטים פליטים אוקראינים. מדובר בעיקר בנשים וילדים שמחפשים להימלט מהמלחמה והרשויות בישראל הפסיקו לתת אשרות לאזרחים אוקראינים וסגרו את השערים. מדינות דמוקרטיות ברחבי העולם עוזרות לנו, גם מדינות ללא קשר קרוב אלינו כמו שיש לישראל. זה לא עניין של כסף אלא של ערכים. מדינות אירופה מאחדות כוחות נגד האגרסיה הרוסית, אבל ישראל עוד לא הצטרפה לסנקציות נגד רוסיה. זו הסיבה החלטתי לדבר אליכם היום באופן כן ובלתי אמצעי - כדי שתוכלו לשפוט בעצמכם".

בסיומו של הנאום ההיסטורי, השיב הנשיא על שאלות הסגל והסטודנטים, וניהל שיח פתוח על המלחמה מול רוסיה. ישי פרנקל, ס. נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית, שאל את זלנסקי: "אנחנו מדברים הרבה על המלחמה אבל בסופו של דבר היא תיגמר. מה החזון של לאוקראינה בעוד 5-10 שנים?"

לכך ענה הנשיא: "יהיה אצלנו דומה למצב אצלכם, בישראל. אולי רוסיה תתקוף אותנו שוב מתישהו בעתיד, אבל אנחנו נבנה את המדינה שלנו מחדש. נשקיע בביטחון בכל המרחבים הציבוריים, במיוחד בגבולות המדינה. עם שכנה כמו רוסיה אנחנו מבינים שהפצצות יכולות לקרות כל הזמן. נעשה הכל כדי לקדם מערכות הגנה טובות.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה, אמר על הנאום כי "נאום הנשיא זלנסקי בקרב קהילת האוניברסיטה היום הוא המשך ישיר למדיניות האוניברסיטה שלא להישאר אדישה למלחמה המיותרת בה אנשים חפים מפשע מקפחים מדיי יום את חייהם, משפחות נהרסות וחיים שלמים עצרו מלכת בשל דריסתה הגסה של רוסיה. איננו יכולים להרשות לעצמנו לעמוד מהצד- לא כאומה ולא כפרטים, ובוודאי לא כמוסד האקדמי המוביל בישראל. עלינו לעשות הכל, להושיט יד ולסייע ככל הניתן לעם באוקראינה. אנו מודים לחוקרים ולחוקרות, הסטודנטים והסטודנטיות שקלטנו כאן בקמפוס, בחודשים האחרונים על שכיבדו אותנו בנוכחותם היום. בשבועות האחרונים יצאתם מהתופת והפכתם לחלק אינטגרלי מקהילת האוניברסיטה העברית בירושלים, ועל כך גאוותנו".

שגריר אוקראינה בישראל, מר איבגן קורניצ'וק אומר: "אנחנו מעריכים את התמיכה שאנחנו מקבלים מאזרחי ישראל ועכשיו אנחנו מבקשים תמיכה גם מממשלת ישראל. אנחנו פונים זה זמן רב בבקשות רבות לסיוע ואנחנו מקבלים מהממשלה סימפטיה - אבל כמעט ולא סיוע מעשי.  אנחנו פונים לממשלה - בבקשה עזרו לעם האוקראיני במצוקתו".