check
משימת 'רקיע' מגיעה לאונ' העברית: האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה הגיע לפקולטה לחקלאות על מנת לבדוק אילו גידולים חקלאיים ניתן יהיה לגדל במאדים | האוניברסיטה העברית בירושלים

משימת 'רקיע' מגיעה לאונ' העברית: האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה הגיע לפקולטה לחקלאות על מנת לבדוק אילו גידולים חקלאיים ניתן יהיה לגדל במאדים

30 מאי, 2021
איתן סטיבה ברחובות

ביום ה' (27.5) הגיע האסטרונאוט איתן סטיבה לפקולטה לחקלאות מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית ברחובות על מנת ללמוד את הניסוי שהוא יבצע בחלל מטעם האוניברסיטה העברית, התעשייה האווירית, תיכון גבעת ברנר ושותפים נוספים. הניסוי שאת הפן הצמחי שלו ילוו ד"ר איתי הרמן ופרופ' מנחם מושליון מהמכון למדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות, מתמקד בבקרה וניתוח גידולים בתחנת החלל בתנאי גידול של סביבת מאדים (חכ"מ – חקלאות כפי מאדים) באמצעות הנדסת מתקן לכבידה מלאכותית ובהפקת מדמה מאדים ישראלי ראשון, "רגוליט". הניסוי יסייע בהבנת הדרישות היישומיות לגידול צמחים בסביבת מאדים מדומה בחלל ותוצאותיו יתרמו במשימות מאוישות עתידיות למאדים.

הניסוי בחלל ייתמך ויתוקף במקביל בכדור הארץ בעזרת ניסוי מקביל של צוות תלמידי תיכון אזורי גבעת ברנר במתחם ייעודי שמוקצה לניסוי וישחזר את תנאי הניסוי בחלל ככל הניתן. התלמידים מלווים בצוות הוראה תומך, צוות מהנדסי חלל ופיזיקאים של התעשייה האווירית בהובלת ד"ר טל פיינגרש, גיאולוגים מהמכון הגיאולוגי לישראל, אונ' בן-גוריון, תלמידי הנדסה מאורט רחובות וכמובן חוקרי חקלאות מהאוניברסיטה העברית.

איתן סטיבה ברחובות

ניסוי חכ"מ הוא בין הניסויים המדעיים שנבחרו על ידי קרן רמון ומשרד המדע והטכנולוגיה למשימת 'רקיע'. כל הניסויים הנבחרים ישוגרו לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת Ax1 של Axiom Space יחד עם הישראלי השני בחלל, איתן סטיבה, בתחילת שנת 2022, וצפויים להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות אשר ישפיעו על חיי האנושות בכדור הארץ ומחוצה לו.

משימת Ax1 של חברת Axiom Space, הינה המשימה הפרטית הראשונה בהיסטוריה לתחנת החלל הבינלאומית. הצוות עליו יפקד האסטרונאוט האמריקני-ספרדי הוותיק וסגן נשיא Axiom Space מייקל לופז אלגריה, יהיה הצוות הראשון בתולדות האנושות שכולו פרטי, אשר ישהה ויעבוד בתחנה (בכפוף לאישור הצוות על ידי נאס"א ושותפיה בתחנת החלל הבינלאומית).

רן לבנה, מנכ"ל קרן רמון וראש משימת 'רקיע' אמר: "נדבך חשוב במשימת 'רקיע' הוא המשך החזון של רונה רמון ז"ל לשלב בין מדע מתקדם לחינוך והשראה. צוותים חינוכיים מכל הארץ יעבדו על הניסויים המדעיים. בחזוננו, כשאיתן יבצע כל ניסוי בחלל – ילדים בישראל יצפו בו בשידור חי ויוכלו לבצע את אותו הניסוי בכיתה במקביל. כך נחשוף את הדור הצעיר לתחום המדעים ונחבר אותם לנעשה בתחנת החלל הבינלאומית, אשר נחשבת למשאב חינוכי יוצא דופן, המעורר השראה בקרב הדור הצעיר".

איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל, אמר: "המחקר בחלל נועד לפרוץ את גבולות הידע האנושי, מהניסיון לפתור את הבלתי פתור, לפענח את הנסתר. משימת רקיע הציתה את דמיונם של כל כך הרבה אנשים מוכשרים שיושבים כאן היום, בהם גם מדענים צעירים, שעומדים מאחורי ניסויים ופעילויות מגוונות שמתוכננות למלא את הזמן שלי בחלל. עומקו של עולם שלם ומרתק נפתח בפני, וכל יום אני לומד משהו חדש - תודות לכם."