check
מרכז ״אקורד״: כיצד עוצרים את ההידרדרות במערכת היחסים שבין יהודים וערבים? | האוניברסיטה העברית בירושלים

מרכז ״אקורד״: כיצד עוצרים את ההידרדרות במערכת היחסים שבין יהודים וערבים?

24 מאי, 2021
באנר

שותפות ושותפים שלום,


אני כותב לכם בימים אלה של מלחמה בין ישראל לחמאס ואלימות בין אזרחים יהודים וערבים בישראל, כדי לשתף אתכם בכלים שפתחנו על מנת לסייע לשחקנים בשדה לעצור את ההידרדרות במערכת היחסים שבין יהודים וערבים ולקדם חברה משותפת.

 
ההסלמה הנוכחית מתרחשת על רקע מציאות שבה המפגש בין אזרחים יהודים וערבים במרחב התעסוקתי, האקדמי והציבורי בישראל הוא רחב הקף. מקומות עבודה, מוסדות חינוך ומוסדות אקדמאיים רבים בישראל נדרשים להתמודד עם המתח העצום והקונפליקטים שנוצרים בימים אלה בין העובדים / התלמידים / הסטודנטים היהודים והערבים. זה האתגר העיקרי אליו אנו נדרשים באקורד, כדי למנוע גם מזירות אלה להפוך לזירות עימות.

 
בשבוע האחרון פיתחנו והשקנו כלים מבוססי פסיכולוגיה חברתית אשר יאפשרו למקבלי החלטות, מנהלי ומנהלות ארגונים וחברות, ונשות ואנשי חינוך ואקדמיה להבין את הדינמיקה שבין יהודים וערבים בימים אלה, להתמודד עם האתגרים, למנוע הדרדרות נוספת ולהתחיל לשקם את היחסים שבין יהודים וערבים בישראל. אנו משתפים עמכם את התוצרים הללו על מנת שתוכלו לעשות בהם שימוש, וגם להעביר אותם הלאה במעגלים שלכם. רק ביחד נצליח לקדם חברה משותפת, גם בשגרה וגם בחירום.


1.  מדריך למעסיקים כיצד להתמודד עם המתחים שבין עובדים יהודים וערבים במקומות העבודה, שכולל ניתוח פסיכולוגי-חברתי על מערכת היחסים בין יהודים וערבים במקומות העבודה  והמלצות לפעולה. המדריך כאן, והנה הפוסט של אקורד בעניין.


2. מדריך למוסדות האקדמאיים כיצד להתמודד עם המתחים והקונפליקטים בין סטודנטים יהודים וערבים בקמפוסים, הן ברמת המדיניות והן ברמת הכיתה. המדריך כולל ניתוח פסיכולוגי-חברתי בהקשר של קמפוס שבו לומדים יהודים  וערבים, ונותן המלצות וכלים להתמודדות עם האתגרים העולים ממנו. המדריך כאן, והנה הפוסט של אקורד בעניין.

3. מסמך עקרונות לאנשי ונשות חינוך ובו פרשנות פסיכו-חברתית של האירועים ודגשים לפעולה חינוכית של מורים ומורות בכיתה לעורר באופן אקטיבי תקווה לשיפור היחסים בין יהודים וערבים  בצל אווירת השנאה וההסתה. המסמך כאן, והנה הפוסט של אקורד בעניין.


4. בתחום המחקר ערכנו מחקר בזק כדי לבדוק את העמדות של הציבור היהודי והערבי ביחס לאירועים האלימים, במטרה לגזור המלצה לפעולות אפקטיביות. הממצאים מרתקים וחשובים. נפרסם אותם בימים הקרובים.

 
5. בזירה הציבורית אנו פועלים לצייד את מחנה השותפות בניתוח הפסיכו-חברתי של המצב, ובכלים כדי לסייע לשחקנים בשדה לעצור את ההידרדרות ולקדם חברה משותפת. מוזמנים לקרוא ניתוח ומסר ראשוני שלנו כאן. בשבוע הבא נפרסם מסמך מפורט עם ניתוח המציאות מנקודת מבט פסיכולוגית-חברתית, מסקנות והמלצות לשחקנים בשדה.

המדריכים שהוצאנו כבר נמצאים בשימוש נרחב ומסייעים למקבלי החלטות להנמיך את הלהבות ולמנוע התדרדרות של היחסים בין הציבור היהודי והערבי בזירות נוספות של חיים משותפים. אנו מקבלים פניות רבות, מחברות עסקיות, מוסדות אקדמאיים, ארגוני חברה אזרחית וגופים ציבוריים, לסייע להם להתמודד עם האתגרים של מערכת היחסים שבין יהודים וערבים. מוזמנים גם אתם לפנות אלינו להתייעצות. אנא כתבו לעינת בר אילן - einat.bar-ilan@mail.huji.ac.il.
 
לסיום ובנימה אישית. המאבק לשוויון ושותפות בין האזרחים היהודים והערבים נחל בעשור האחרון הישגים משמעותיים, כולל צמצום פערים תקציביים ותהליכי השתלבות משמעותיים של האזרחים הערבים בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה בישראל. ביחד – גופים ציבוריים, החברה האזרחית, חברות עסקיות ופילנתרופיה - הצלחנו לבנות את התשתית של החברה המשותפת שממש בימים ושעות אלה מצליחה לתת מענה משמעותי לאתגרים הגדולים. אנו יכולים להיות גאים על כך.

 
במקביל לכל אותם כוחות חיוביים ישנם גם כוחות עוינים וקונפליקט בשתי החברות. בשבוע האחרון, בצל ממשלה משסעת ומלחמה בין ישראל לעזה, הם הצליחו להכניס את כולנו לסחרור אלים של מערכת היחסים שבין יהודים וערבים. אסור לתת להם לנצח. גם בימים קשים אלה אני מאמין שאם נרתם כולנו למשימה, אז בסופו של דבר ידם של כוחות השוויון והשותפות תהיה על העליונה.

 
צוות אקורד ואני לרשותכם לכל שאלה והתייעצות.

 
רון גרליץ
מנכ"ל אקורד – פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי
Ron.gerlitz@mail.huji.ac.il