check
בקרוב באוניברסיטה העברית: מעבדה אוניברסיטאית לאומית ראשונה בארץ לחקר נגיפי SARS-CoV-2 חיים | האוניברסיטה העברית בירושלים

בקרוב באוניברסיטה העברית: מעבדה אוניברסיטאית לאומית ראשונה בארץ לחקר נגיפי SARS-CoV-2 חיים

8 ספטמבר, 2020
img

מפא"ת במשרד הביטחון, יחד עם האוניברסיטה העברית בירושלים ומשרד האוצר, הכריזו היום על הקמת מעבדה חדשה וייחודית, שתאפשר לבצע מחקרים מדעיים ואקדמיים בנגיפי SARS-CoV-2 חיים. האגף הראשון של המעבדה לטיפול בנגיף וברקמות כבר נפתח לפעילות. האגף השני ייפתח במהלך חודש נובמבר.

CORONA

המעבדה, Biosafety Level 3 National Laboratory for Coronavirus Research (BSL3), מוקמת בימים אלה בעלות של מיליוני שקלים ותכלול מערכת סינון אוויר מתקדמת, מערכת לאחסון דגימות ביולוגיות, רובוטים שיטפלו בדגימות הנגיפים החיים, מערכות ניתוח נוגדנים, צנטריפוגות, ריאגנטים, מכשיר IVIS, ציוד מגן חדשני המאפשר מחקר בטוח עם הנגיף עצמו ועוד. היא תכלול את כל האמצעים הנדרשים לביצוע מחקרים באופן בטוח וללא חשש על נגיף ה- SARS-CoV-2 החי. המעבדה נבנתה מתוך ההבנה כי יהיה צורך לבצע את המחקרים מקצה לקצה, גם אם לא יהיה ניתן להוציא ממנה דגימות ויראליות לטובת המשך מחקר במעבדות אחרות.

האוניברסיטה העברית היא המוסד האקדמי היחיד בארץ בעל יכולות לבצע ניסויים על נגיפים חיים. שימוש בנגיפים חיים חיוני עבור פיתוח חיסונים ותרופות, כמו גם אמצעים טכנולוגיים להתמודדות עם הנגיף, ובעיקר מאפשר לבדוק את יעילותם בתנאי מעבדה לפני מעבר לשלבים קליניים. בנוסף, מחקר על נגיפים חיים במעבדה יאפשר להעמיק את חקר הביולוגיה הבסיסית של ה- SARS-CoV-2 ולאתר נקודות תורפה נוספות של הווירוס. המעבדה החדשה תהיה פתוחה גם לחוקרים מאוניברסיטאות אחרות, דבר שיאפשר לשלב כוחות וליצור פעילות אקדמית משותפת של מומחים רבים לצורך מציאת פתרונות חדשים ויצירתיים למיגור המגיפה.

פרופ' ראם סרי, סגן הנשיא למחקר ופיתוח באוניברסיטה העברית: "המעבדה החדשה הוקמה לאור ההבנה כי מאבק יעיל בווירוס הקורונה מחייב עריכת מחקרים הכרוכים במגע ישיר עם הנגיף החי, או עם דגימות נגועות בנגיף. במעבדה החדשה שמוקמת בימים אלה יהיו שני אגפים - אגף לבידוד וירוסים וחקר רקמות, ואגף מחקר אשר ישכן בו דגמים ביולוגיים הנגועים בנגיף. מעבדה אוניברסיטאית  כזאת אינה קיימת כיום בישראל,.

נדב כהן, ראש היחידה למחקר ותשתית טכנולוגית במפא"ת: "המעבדה שאנו מקימים תהיה מעבדה לאומית שתסייע לחוקרים מכל רחבי ישראל להילחם בנגיף ה- SARS-CoV-2. גם לאחר שמשבר הקורונה יחלוף, בעידן פוסט-קורונה, המעבדה תוכל למצב את ישראל בחזית המחקר הפתוגני ותאפשר בדיקת אמצעים לאבחון וטיפול במחלות אחרות המסכנות חיים, כולל מגפות עתידיות".

פרסומים בתקשורת: https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3848635,00.html