check
מנהלי חנויות קיבלו תמריצים כספיים כדי לקדם מוצרי טבק | האוניברסיטה העברית בירושלים

מנהלי חנויות קיבלו תמריצים כספיים כדי לקדם מוצרי טבק

12 יוני, 2022
Etienne Girardet, unsplash

מחקר של האוניברסיטה מצא שחברות הטבק מציעות הטבות ומתנות לבעלי חנויות כדי לשווק את המוצר שלהן במיקום בולט ובתצוגה יפה יותר, ומלמדות אותם איך לעקוף את החקיקה שאוסרת את פרסום והצגת המוצרים

מחקר בהובלת האוניברסיטה מצא כי חברות הטבק משתמשות בטקטיקות שיווק ישירות מול מנהלי ובעלי חנויות שמוכרות מוצרי טבק כדי להשפיע בסופו של דבר על הצרכן. המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המוביל Tobacco Control, נערך על-ידי צוות חוקרים בהובלת ד"ר יעל בר-זאב ופרופ' חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה והמרכז הרפואי הדסה, ובשיתוף חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שבארה"ב.

החוקרים ערכו סקר עם 43 מנהלים ובעלי חנויות, כגון קיוסקים, חנויות נוחות בתחנות דלק ומכולות שכונתיות, בהן נמכרו מוצרי טבק, ומצאו כי חברות הטבק משפיעות באמצעים שונים על החנויות כדי להשפיע על מיקום המוצרים על המדפים ואת האופן שבו מוצג המוצר לצרכן. בין היתר, חברות הטבק מעניקות תמריצים כספיים למנהלי החנויות שמבוססים על מכירות או על קידום המוצרים שלהן, מזמינות אותם למסיבות, ואף מעניקות הנחות לקנייה אישית של המוצרים שלהם. מהמחקר עולה שחברות הטבק מתדרכות את מנהלי החנויות איך לתקשר עם לקוחות לגבי המוצרים שלהם ואיך להתמודד עם החקיקה החדשה הקשורה לאיסור פרסום ואיסור הצגת המוצרים.

Etienne Girardet, unsplash

"יותר ממחצית משתתפי המחקר ציינו שחברות הטבק נתנו להם ארונות תצוגה או שילוט מיוחד בחינם, על מנת להתמודד ולעקוף את איסור ההצגה ואיסור פרסום המוצרים. יותר מרבע מהמשתתפים ציינו שקיבלו הסברים על החקיקה החדשה ו-11% אף אמרו שההסברים כללו הכוונה איך ניתן לעקוף את החקיקה", מסבירה ד"ר בר-זאב. "בנוסף, מצאנו שחברות הטבק משקיעות בחנויות מסוימות יותר מאחרות, שבהן מוכרים לא רק את הסיגריות של מוצר הטבק בחימום אלא גם את המכשיר עצמו". לטענת החוקרים, בחנויות אלה גם היו יותר דוכנים מיוחדים להצגת המוצר ויותר הכוונה והשפעה של אנשי המכירות של חברות הטבק.

בניגוד להדרכה המקיפה שמקבלים בעלי חנויות מחברות הטבק, רק מיעוט מהמשתתפים ציין שקיבל הדרכה או הכוונה מהממשלה או מהרשות המקומית על החקיקה החדשה. לדעת צוות החוקרים, משרד הבריאות והרשויות המקומיות צריכות לעבוד ישירות עם בעלי החנויות וללוות את החקיקה חדשה בהדרכה בשטח, במקום להפקיר את השטח לחברות הטבק. במקביל, על הממשלה לתקן את החקיקה הקיימת כך שיאסר על חברות הטבק קשר ישיר ומתן תמריצים לחנויות עצמן. לדברי ד"ר בר-זאב, "למרות שמדינת ישראל עשתה פריצת דרך והתקדמות משמעותית עם חוק איסור פרסום ושיווק של מוצרי הטבק והצגתם בנקודות המכירה, המחקר שלנו מוכיח שוב שהחקיקה 'מפגרת' אחרי החברות המסחריות שמוצאות דרכים שונות לעקוף אותה ולהמשיך לשווק את המוצרים".