check
דור ראשון באקדמיה: יש לנו מלגה בשבילך! | האוניברסיטה העברית בירושלים

דור ראשון באקדמיה: יש לנו מלגה בשבילך!

20 פברואר, 2023
shutterstock_417326485.jpg

על פי מחקרים אקדמיים שנערכו ברחבי העולם ובישראל, השכלת הורים היא מדד המנבא באופן משמעותי את הגישה להשכלה גבוהה וההצלחה בה. בישראל המצב עגום למדיי: מנתוני הלמ"ס שפורסמו בנובמבר האחרון (2022), עולה כי כ-50% מהצעירים בישראל בגילאי 18-21, הם 'דור ראשון לאקדמיה'. 

בהעדר היכרות ישירה או עקיפה עם העולם האקדמי, חלק מבני ובנות דור ראשון לאקדמיה חווים תחושת זרות וקשיים בהשתלבות האקדמית והחברתית. למעשה, סטודנטים רבים מעידים כי בתחילת לימודיהם הם סובלים מ'תסמונת המתחזה'.

החסמים העומדים בפניהם רבים: משלב החסם התודעתי לפיו האוניברסיטאות והחוגים המבוקשים שבהן, הן יעד בלתי מושג; דרך הקושי בבחירת תחומי הלימוד; אבל בעיקר- הקושי הכלכלי, שכן הלימודים באוניברסיטה לרוב תובעניים, ולא מאפשרים עבודה לצד לימודים, במיוחד לא בשנה א' של התואר.

לאור הניסיון שרכשה האוניברסיטה העברית בעבודה מול סטודנטים וסטודנטיות מהפריפריה החברתית- גאוגרפית, גיבשה האוניברסיטה העברית מהלך אסטרטגי- שיטתי, מקיף, וממוקד לטובת סטודנטים שהם דור ראשון לאקדמיה.

וכך, בשנת הלימודים הקרובה שתחל באוקטובר 2022 תעמיד האוניברסיטה העברית מלגות בשווי של 22 מיליון שקלים שיחולקו לכ- 700 סטודנטים, דור ראשון לאקדמיה, שיבחרו ללמוד מקצועות בתחומי הנדסה, מדעי המחשב, מנהל עסקים, מתמטיקה, כלכלה, סטטיסטיקה ומדע הנתונים, משפטים, חשבונאות, פכ"מ, פסיכולוגיה או רפואה. כמו גם: פיזיקה ופיזיקה יישומית, כימיה, ביולוגיה, ביולוגיה חישובית, מדעי כדור הארץ; ותארים בפקולטה לחקלאות.

טווח המלגות נע בין 15,000 ₪ ועד 40,000 ₪ לשנה- בכל שנה משנות התואר.

פרופ' תמיר שפר, רקטור האוניברסיטה מציין כי: "קידום קבלת מועמדים שהם דור ראשון לאקדמיה, הוא משימה לאומית מבחינתנו. שכן, השכלה גבוהה מצמצת פערים חברתיים ומעניקה הזדמנות שווה למועמדים שעד היום סברו שהאוניברסיטה העברית היא אתגר שקשה לצלוח בו. המהלך האסטרטגי כולל מעטפת כלכלית רחבה אבל גם תמיכה הוראתית והכוונה וייעץ לאורך כל שנות התואר, כולל השמה ביום שאחרי בשוק התעסוקה".

פתיחת שערי האוניברסיטה לדור ראשון לאקדמיה מלווה בסיוע אקדמי וליווי נרחב שמוביל דיקנט הסטודנטים, בראשות פרופ' גיא הרפז. היחידה מעמידה לרשות כלל הסטודנטים, ובייחוד לדור ראשון לאקדמיה, מגוון כלים כמו ייעוץ, תמיכה והתאמות שיאפשרו להם לצלוח את שנות התואר.

לפרטים והרשמה