check
מיזם חדשני שזכה במקום הראשון בהאקתון COMMUNICITY של מאגד JLM IMPACT מנסה ליצור מרחב ציבורי בטוח יותר לנשים | האוניברסיטה העברית בירושלים

מיזם חדשני שזכה במקום הראשון בהאקתון COMMUNICITY של מאגד JLM IMPACT מנסה ליצור מרחב ציבורי בטוח יותר לנשים

10 ינואר, 2021
המיזם הזוכה

הרעיון היצירתי זכה במקום הראשון בהאקתון הירושלמי של מאגד החדשנות JLM IMPACT -  , המורכב ממרכזי החדשנות והיזמות של האוניברסיטה העברית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ו'עזריאלי - מכללה אקדמית להנדסה'. הפרס: 15,000 שקל

המיזם הזוכה

"נשים שנוהגות לרוץ בפארק המסילה, גם בשעות שיש עדיין אור, טוענות כי לא פעם נערים נצמדים אליהן בקרבה מוגזמת ונושפים בכבדות יחד איתן, וזאת לבד מעשרות הטרדות מיניות", נכתב בחודש נובמבר האחרון ב'ידיעות ירושלים' ו'כל העיר' נמסר לפני מספר ימים כי בן 33 החשוד בשורת מעשים מגונים כלפי נשים בגן סאקר ובעמק המצלבה נעצר על ידי המשטרה. תופעת ההטרדות וההתקפות של נשים בפארקים ברחבי ירושלים, בשעת אימון ריצה או בדרך חזרה הביתה מהעבודה או סתם בזמן התאווררות מהסגר, המתרחשת בעיקר בשעות הלילה, הופכת לבעיה מהותית, מתמשכת, מתעצמת וקשה. בעקבות המצב נאלצות נשים רבות המסתובבות בירושלים לקנות גז מדמיע או אמצעי מיגון אחרים כדי להפיג את חששן ולהרגיש בטוחות במרחב הציבורי. התחושה היא שהמשטרה לא מבצעת את עבודתה עד תום. האם יש דרך לשנות את המצב בירושלים?

סטודנט וסטודנטית מהאוניברסיטה העברית, גלעד ארליכמן ורתם ליליאור, שהנושא קרוב ללבם, החליטו להרים את הכפפה וליצור שינוי. השניים הציגו בהאקתון   COMMUNICITY (או בשמו העברי ירושלים.עיר.קהילה) שהתקיים השבוע את המיזם החדש שלהם, "הולכות על בטוח" (Safe walk) - תוסף לאפליקציה שמחשב ומציע את מסלולי ההליכה דרך הרחובות הבטוחים ביותר בירושלים, וכך מונע צעידה ברחובות מפחידים, מועדים לפורענות ומסוכנים לשלומן של הצועדות. היזמים פיתחו מודל המסתמך על קטגוריות - ביניהם תאורת רחוב, חנויות שפתוחות עד מאוחר, סמטאות ללא בתי מגורים ועוד. המודל שנוצר קובע את דירוג הבטיחות של רחובות העיר. על-פי הדירוג יוכלו משתמשות האפליקציה לדעת איפה כדאי להן לצעוד. בנוסף, המשתמשים יוכלו להוסיף התראות, כפי שקורה בוויז, כדי לעדכן על אזורים מסוכנים בדרך.

סמל ההאתקוןהרעיון מאחורי המיזם הוקרן במהלך ההאקתון מטעם מאגד JLM IMPACT - , המורכב ממרכזי החדשנות והיזמות של האוניברסיטה העברית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ו'עזריאלי - מכללה אקדמית להנדסה'. "מכירה את זה שצריך להחזיק את המפתחות בין האצבעות, להסתכל כל שנייה אחורה, לחשוב מי יכול לגעת בך, להיבהל כל פעם שאת שומעת קול מאחורייך גם אם זה חתול קטן, לחטוף התקף לב קטן כל פעם שחשוך בחוץ? כולנו מכירות את זה, ולנו יש פתרון. מטרת האפליקציה 'הולכות על בטוח' הוא למצוא לך את מסלול ההליכה הבטוח ביותר. התוסף שלנו נותן לך אופציה אחרת – אופציה ורודה, מסלול אחר שאומר איפה הכי מואר, איפה הכי ראשי, איפה לך בטוח ללכת בלילה. משתמשות יוכלו לתת התראות בלייב לגבי מיקום של אנשים שנראים קצת מפחידים, איפה יותר חשוך ממה שחשבנו, או איפה שיש פנס מעמעם שעלול לגרום לך להרגיש קצת כמו בסרט אימה. בסופו של דבר, בעתיד, נוכל ליצור רשת ביטחון, לדעת איפה בטוח יותר ואיפה פחות בטוח במרחב הציבורי", הסבירה ליליאור בסרטון.

"התוסף ידע לזהות אם מדובר בהתראות שהן חד פעמיות או מתמשכות. לדוגמה, אם מדובר בשיכורים שמתפרעים ברחוב מסוים, כנראה שמחר הם לא יהיו שם, ואז הדרך דווקא תהיה בטוחה עבור נשים למחרת", הסביר ארליכמן, בוגר תוכנית פיתוח המיזמים של Huji innovate, מרכז החדשנות והיזמות של האוניברסיטה העברית, אחרי אירוע הגמר. "אני ורתם מאמינים שעם הזמן ובעקבות השימוש הגובר באפליקציה נוכל לייצר מפה עם 'אזורים חמים' שבהם יש יותר פעילות מטרידה. כרגע המיזם נמצב בחיתוליו, יצרנו דירוג רחובות באזור רחביה, ליד הדירות שלי ושל רתם. השאיפה היא שהדירוג הזה כמובן יתפתח ושהמיזם יהיה בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים והמשטרה. רשת הביטחון שתיווצר תוכל להשיג לרשויות תמונה ברורה של השטח, כך ניתן יהיה לדעת בבירור להיכן ניתן להפנות יותר משאבים. אנו מתכוונים לשחרר את התוסף לחנויות האפליקציות כשנרגיש שהוא מספיק בשל, אנחנו מאמינים שזה יקרה ממש בקרוב".

המיזם של ארליכמן וליליאור זכה במקום הראשון בתחרות ובפרס כספי בשווי של 15,000 שקל. האקתון COMMUNICITY נחשב למוצלח ולגדול מבין ההאקתונים שנערכו בישראל בשנים האחרונות. השתתפו בו מעל ל-300 סטודנטים וסטודנטיות, שהתחלקו ל-61 קבוצות. הסטודנטים נעזרו ב-61 מנטורים, בוצעו 45 הגשות, ואירוע הגמר כולו נמשך לאורך שעתיים (התקיים ביום חמישי ה-7.1). הפתרונות שהציעו הסטודנטים שהשתתפו באירוע נשפטו על ידי פאנל של 22 מומחים, הכולל אושיות ירושלמיות מובילות בעולם התרבות והעסקים, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה העברית ישי פרנקל; סגנית נשיא בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב אדר' ליאת בריקס אתגר; מנכ"ל וסגן נשיאת 'עזריאלי - מכללה אקדמית להנדסה ירושלים' ד"ר רפי אבירם, ומנהל רשות המחקר, חדשנות ויזמות במכללה מיכאל מזרחי; סגנית נשיא השף והמסעדן אסף גרניט; סגנית ראש עיריית ירושלים פלר חסן נחום, מנכ"ל אינטל ירושלים נעם אבני; מנכ"ל תנועת רוח חדשה יוסי קלאר; נציגים מאמזון ישראל ונציגי אקדמיה בכירים ועוד. בין המנטורים שהשתתפו: יו"ר התעוררות בירושלים ויו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ; יושבת ראש עמותת הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות נעם יבין; מנהל אגף לקידום עסקים בעיריית ירושלים אמיר חכימיאן, ועוד.

המיזם הזוכה

המיזם שהגיע למקום השני בגמר ההאקתון (וזכה בסכום של 10,000 שקל) היה "אספתא" של רועי אלפסי, דניאל כהן, דניאלה סלונים ורז קרל, שנועד לסייע להפריד בין פסולת בניין הנזרקת ברחבי העיר ושאינה ברת שימוש, לבין חומרים וכלים היכולים לשמש לטובת שימוש חוזר ולהפקת עבודות אומנות ויצירה במרחב הקהילתי. המיזם צפוי לכלול שירותי איסוף, שינוע, אחסון ושימוש חוזר בכלים ובחומרים שנאספו. המיזם שהגיע למקום השלישי והאחרון בגמר האקתון (זכה בסכום של 5,000 שקל) הוא Biositter, מוצר המשלב חומרה ותוכנה בדמות צמיד ספורט, המסייע להזהיר הורים מפני אירועים חריגים שעלולים לקרות בגני הילדים, על ידי ניטור מדדים פיזיולוגיים. בפרס רשות הצעירים של עיריית ירושלים (על סך של 8000 ש"ח) זכה המיזם (BYO (Bring Your OWN של גיא בלומנפלד, איילת שאשא עברון, נבו הימלהוך ויואב בלבן - בהנחיית המנטוריות אושרה לוי ונועה חשדי ממרכז הצעירים ירושלים, על פיתוח אפליקציה המאפשרת ומעודדת התארגנויות ספונטניות קהילתיות על ידי חיבור בין אמנים, יוצרים, בשלנים ומארגני אירועים כדי לחזר את המרקם הקהילתי, התרבותי והחברתי בעיר ירושלים.