check
מחקר חדש: שחקני שחמט מצליחים יותר, דווקא כאשר הם משחקים מחוץ למדינתם | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חדש: שחקני שחמט מצליחים יותר, דווקא כאשר הם משחקים מחוץ למדינתם

21 נובמבר, 2021
מחקר חדש: שחקני שחמט מצליחים יותר, דווקא כאשר הם משחקים מחוץ למדינתם

בעולם הניידות הגלובלית של היום, אנשים רבים נוסעים בין מדינות כחלק מהשגרה המקצועית שלהם, כולל אקדמאים, רופאים, ספורטאים, שחקנים, אנשי עסקים ופקידי ממשל. איזו השפעה יש לטיול הרחק ממדינת המולדת על הביצועים המקצועיים של אותם אנשים? תובנות לגבי ההשפעות של נסיעות לחו''ל על הביצועים הן קשות במיוחד לבחינה וכמעט ולא קיימות. מחקר חדש מנסה להגיע למסקנות ולשם כך בחן תחום המספק מדדים ברורים של מיומנות וביצועים – שחמט תחרותי. את המחקר הוביל אורי זק, דוקטורנט בחוג למדעי הקוגניציה והמוח באוניברסיטה העברית. המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת Journal of Economic Psychology והביא נתונים ראשונים המראים כי שחקני שחמט מצליחים יותר - דווקא כאשר הם משחקים מחוץ למדינתם.

שחמט הוא תחום אינדיבידואלי ותחרותי מאוד, הבוחן מיומנות קוגניטיבית, אינטליגנציה, תרגול ויכולת לקבל החלטות. בנוסף, המיקום של טורניר שחמט לכאורה לא רלוונטי – אין בו קהל רועש, אין בו כמעט השפעה של השופטים, והיכרות מוקדמת עם הסביבה לא מהותית למשחק. לבסוף, שחקני שחמט מדורגים לפי מערכת מד הכושר האובייקטיבית, המודדת הישגים ונחשבת למאוד מהימנה.

המחקר התבסס על נתונים מטורנירים של שחמט בין לאומי שנערכו בין השנים 2008-2015 וכללו מעל לחמישה מיליון משחקים. החוקר מצא כי הסיכוי של שחקן לנצח במשחק שנערך כחלק מביקור שלו בחו''ל, גבוה ביותר משני אחוזים מהסיכויים של אותו השחקן לנצח אם המשחק היה מתקיים במדינה שלו. גם כאשר השתנו פרמטרים אחרים, כמו גיל, מגדר וניסיון, התוצאות נותרו זהות.

אורי זקבענפי ספורט אחרים, שחקנים מתקשים יותר להצליח מחוץ למגרש הביתי והיתרון קיים דווקא במשחק ב'סביבה הביתית'. מדוע בשחמט תחרותי המצב הפוך? המחקר מציע שתי סיבות לכך. ראשית, נראה סביר שלשחקני שחמט המגיעים במיוחד לטורניר בחו''ל יש פחות התחייבויות והפרעות מהיריבים המקומיים. הדבר עשוי לאפשר לשחקנים מבחוץ הרבה יותר מיקוד והשקעה במהלך הטורניר, מה שעלול להוביל לביצועים טובים יותר. שנית, סביר כי המאמץ שהושקע על מנת להשתתף בטורניר גדול משמעותית אצל אלה המגיעים אליו במיוחד ממדינה אחרת. ייתכן שהשחקנים האורחים יהיו מונעים במיוחד להצליח, בזכות המאמץ שהם כבר השקיעו בהיערכות וההגעה לטורניר. במילים אחרות, יכול להיות שהמאמץ (לנסוע) מעורר יותר מאמץ (לנצח).

אורי, שחקן שחמט בעצמו, מסכם את מסקנות המחקר: ''ההשערה שלי לגבי היתרון של נסיעה לחו"ל למשחקים, למעשה נולדה מתוך חוויה אישית. את ההישג התחרותי הטוב ביותר שלי בשחמט (ציון לתואר אמן בינלאומי) השגתי בתחרות באיסלנד. בתקופת הקורונה נעשו מחקרים רבים על יתרון הביתיות בספורט, אשר הצטמצם באופן משמעותי, ככל הנראה בעקבות הרחקת הקהל מהאצטדיונים והאולמות. המחקר על תחרויות השחמט עשוי להוות אינדיקציה ראשונית, להשפעה החיובית של נסיעות לחו''ל על ביצועים'' ומעריך כי  ''היתרון של נסיעה לחו"ל רלוונטי בעיקר לענפי ספורט בהם הקהל והשופטים אינם דומיננטיים, דוגמת ביליארד, גולף, קשתות וברידג'''.

המחקר המדעי

פרסומים בתקשורת: שלושה שיודעים