check
מחקר חדש מהפקולטה לחקלאות: עלייה מדאיגה בחוסר ביטחון תזונתי בקרב ילדים בעקבות הקורונה | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חדש מהפקולטה לחקלאות: עלייה מדאיגה בחוסר ביטחון תזונתי בקרב ילדים בעקבות הקורונה

4 אפריל, 2022
12

מחקר חדש מצא כי במהלך המגפה כחצי מיליון תלמידים בישראל הזכאים לתוכנית ההזנה איבדו 30-50% מהארוחות שלהם, כיוון שלא נכחו בבתי הספר

על רקע עליית מחירי המזון, מחקר חדש בהובלת האוניברסיטה העברית מלמד כי הביטחון התזונתי של התלמידים בישראל נפגע במהלך מגפת הקורונה, כיוון שהתלמידים איבדו בין 30-50% מימי הארוחות שלהם. מאמר הפרספקטיבה, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Health Policy Research, נכתב על-ידי פרופ' אהרון טרואן וד"ר ג'נטה אזרייבה מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, בשיתוף עם פרופ' אליוט בארי מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה. החוקרים סקרו את הספרות המדעית מישראל ומהעולם, וכן נתונים ועדויות מדיונים בוועדות הכנסת ומגורמים ממלכתיים, ובדקו כיצד ישראל עמדה במבחן משבר הקורונה, ביחס להפעלת מפעל ההזנה במוסדות החינוך, שמטרתו הבטחת תזונה נאותה לילדים בסיכון לאי ביטחון תזונתי.

עוד לפני המגפה, רמת חוסר הביטחון התזונתי בקרב ילדים בישראל הייתה גבוהה יחסית למדינות מפותחות, כאשר כ-20% מילדי ישראל סבלו מאי-ביטחון תזונתי. בנסיבות רגילות, רוב מדינות העולם מפעילות תכניות הזנה בבתי ספר שמטרתן להבטיח ביטחון תזונתי לילדים במסגרת רשת ביטחון חברתית וכלכלית לכלל האוכלוסייה. מדינות רבות התאימו והרחיבו תכניות הזנה במטרה להגן על הילדים, אשר נפגעו מעלייה בחוסר ביטחון תזונתי בעקבות הסגרים, האבטלה והקשיים הכלכליים במשפחותיהם – אך בישראל נראה שתחום זה אינו תואם את צרכי האוכלוסייה ואינו מאפשר גמישות בתקופות משבר. מדובר במחקר הראשון בהיסטוריה על תכניות ההזנה בישראל, והוא נועד להעריך את היקף תכניות אלה ולבדוק את יעילותן בעת משבר. החוקרים הסתמכו על נתונים ומחקרים שנערכו במשרד הבריאות, ביטוח לאומי, מכוני מחקר, פרוטוקולים של ועדות הכנסת וראיונות.

במחקר נמצא כי משרד החינוך, שממונה על תכניות ההזנה בבתי הספר בישראל משנת 2005, לא בדק ולא פרסם עד היום את יעילות ומועילות תכניות ההזנה – לא בפן השפעתן על רמת חוסר הביטחון התזונתי, לא בפן הבריאותי, ולא בפן החינוכי. "מצאנו כי מימון תכניות ההזנה בישראל אינו יעיל, אינו תואם את צרכי האוכלוסייה לשיפור רמת חוסר הביטחון התזונתי, והתכונות הללו מקצינות עוד יותר בזמני משבר", מסבירה ד"ר אזרייבה. נראה שמשרד החינוך לא התאים את מערך תכניות ההזנה לעת משבר, גם לא אחרי הסגר הראשון וביקורת בוועדות הכנסת.

"קיים צורך מידי לשפר את תכניות ההזנה בישראל, מפני המצב הנוכחי פוגע בבריאותם, בתהליכי הלמידה ובהתפתחות החברתית של הילדים", מוסיף פרופ' טרואן. "יש לעבור באופן הדרגתי לתוכנית הזנה אוניברסלית במוסדות החינוך בישראל כצעד הכרחי במאבק בתופעות המתרחבות של חוסר ביטחון תזונתי והשמנת יתר בקרב ילדים. לטענתם, תכנית הזנה אוניברסלית תספק ארוחות לכל הילדים במדינה ללא הבדל ברמת ההכנסה ומקום מגורים, תבנה רשת ביטחון חברתי לכל הילדים במדינה ותטפל בבעיות בריאותיות וחברתיות רחבות.

למאמר האקדמי: https://ijhpr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13584-022-00523-y