check
מחקר חדש מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה מגלה כי ביצועי הרבייה של תרנגולים משתפרים בהתאם לשינויים בצבע התאורה | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חדש מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה מגלה כי ביצועי הרבייה של תרנגולים משתפרים בהתאם לשינויים בצבע התאורה

29 אפריל, 2021
תרנגולים

ציפורים קולטות ומעבדות אור בשני אופנים שונים ונפרדים: דרך קולטני אור ברשתית העין וקולטני אור חוץ-רשתיים הממוקמים במוח מבלי לעבור כלל דרך הרשתית. דרך הרשתית של התרנגולים נקלט בעיקר אור בגל ירוק ודרך הקולטנים החוץ-רשתיים נקלט בעיקר אור בגל אדום. מחקר חדש בהובלת פרופ' ישראל (רולי) רוזנבוים ותלמידת תואר שני גב' יואנה ברטמן, מהמחלקה למדעי בעלי חיים בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, מצא השלכות בלתי צפויות לשינויים בקליטת האור בתרנגולים – מתברר כי לתאורה מלאכותית יש תפקיד מרכזי בתהליכי רבייה של עופות. חשיפה ממושכת לאור בגל אדום שנקלט דרך הקולטנים החוץ-רשתיים תוך דיכוי הפעלת קולטני אור רשתיים משפיעה לחיוב על יכולת הרבייה של תרנגולים. המחקר פורסם בכתב העת Poultry Science.

לול

פרופ' רוזנבוים מסביר על הסיבה בגינה החליט לבחון את הנושא: "זה התחיל כשהייתי בשנת שבתון בארצות הברית לפני מספר שנים, אז התמקדתי במחקר על תרנגולי הודו. ללא קשר למחקר שקיימתי אז, נתקלתי במחקרים משנות החמישים של המאה שעברה שנערכו על תרנגולות (נקבות) והראו קורלציה מפתיעה בין יכולת הראייה של עופות שונים ורבייה. העופות בעלי מגבלת ראייה ברשתית (עיוורון) היו פוריים יותר והטילו יותר ביצים". הגילוי גרם לפרופ' רוזנבוים לבדוק למה זה קורה וכיצד ניתן לשלוט על ההשפעה של סוגי חשיפה שונים לאור על הרבייה בעופות, זכרים ונקבות. זוהי הפעם הראשונה אי פעם שהשפעת הראייה על הרבייה נבדקה בתרנגולים זכרים.

פרופ' רוזנבוים

על מנת לבדוק את הנושא, תרנגולים בגיל 21 שבועות שוכנו בחמישה לולים מבוקרי אור בכלובים פרטניים. בלולים הותקנו שתי מערכות תאורה: אדומה, שנקלטת דרך המוח, וירוקה, שנקלטת דרך העין. עד גיל 24 שבועות, טרם הבגרות המינית, נחשפו התרנגולים ל-8 שעות של תאורה בשני הצבעים בו-זמנית. עם הגעה לגיל המתאים החוקרים "האריכו" את היום של התרנגולים בהדרגה עד ל-14 שעות על ידי הארכת האור האדום בלבד, והאור הירוק נשאר על יום קצר. כך, המוח של התרנגולים קיבל גירוי ארוך יותר בעוד העין עדיין נמצאת ביום קצר. אחת לשבוע נבחנה איכות נוזל הזרע של התרנגולים ואחת לחודש נלקחו להם בדיקות דם ובלוטות נבחרות נלקחו לבחינה גנומית. הניסוי נערך עד לגיל 65 שבועות.

תוצאות הניסוי הראו כי הארה מדויקת משפרת ביצועי רבייה כבדה (לצרכי פטם ולא לביצים). התרנגולים שעברו הפעלה של קולטני האור המוחיים בעזרת אור אדום ובמקביל דוכאה הפעלת הרשתית על ידי מתן יום קצר ירוק הראו בגיל 65 שבועות עלייה משמעותית במשקל האשך ונפח נוזל הזרע ושיפור בתנועתיות. התוצאות הוכחו כתקפות גם בניסוי שדה בלולים מסחריים.

יואנה ברטמן, תלמידת תואר שני במעבדתו של פרופ' רוזנבוים שהובילה את המחקר הסבירה את התוצאות: "מצאנו כי גירוי של קולטני אור חוץ-מוחיים מעלה את פעילות הרבייה, ואילו גירוי ברשתית מדכא אותה. הפעלת הרשתית של התרנגולים גורמת לייצור סרוטונין אצל העופות, שמדכא את הרבייה. גם כאשר לא ערכנו מניפולצית תאורה בלולים, אבל עיכבנו את ייצור הסרוטונין בתרנגולים, נראה שיפור משמעותי בביצועי הרבייה ובמדדים הורמונאליים וגנומיים".

למאמר המלא

לכתבה ב-ynet