מחקר חדש: התמודדות של סגל אקדמי עם מצב קיצון - המעבר מהוראה קונבנציונאלית להוראה מקוונת

מאי 10, 2020
דר שיר אציל מהמחלקה לפסיכולוגיה בשיעור זום. מתוך דף הפייסבוק של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית

דר שיר אציל מהמחלקה לפסיכולוגיה בשיעור זום. מתוך דף הפייסבוק של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית

צוות חוקרים מעשר אוניברסיטאות בעולם עורכים בימים אלה מחקר חינוכי בעקבות המצב החריג שנגרם בשל משבר הקורונה, בו מוסדות ומרצים נאלצים בן לילה לעבור מהוראה קונבנציונאלית (פנים אל פנים) להוראה מקוונת. המעבר להוראה מקוונת כרוכה במאמץ מאוד מוכר בקרב המרצים שרובם לא מורגלים למסגרת זו. שני חוקרי האוניברסיטה העברית שמשתתפים בקבוצת מחקר זו ומובילים אותה הם פרופ' גבי הורנצ'יק וד"ר מרסלו דורפסמן מבית הספר לחינוך.

המחקר יבדוק מספר סוגיות מרכזיות, ביניהן השפעת ההוראה המקוונת "המאולצת" על הפרקטיקה של המרצה במשך תקופת הסגר, שינויים בתפיסות ההוראה והערכה של המרצים לאורך הסמסטר המקוון המאולץ, השלכות של ההוראה המקוונת "המאולצת" על ההוראה בתקופה שלאחר ההסגר ועוד. המחקר ישלב כלים כמותיים - שאלונים שיחולקו לכל המרצים במספר אוניברסיטאות, וכלים איכותניים - ראיונות עומק ותצפית בשיעורים מקוונים. התוצאות המלאות של המחקר צפויות להתפרסם בעוד כחצי שנה.