check
מחקר חדש: האם נמצא הפתרון לחידת הפעולה של מולקולות LincRNAs בתאי המין? | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חדש: האם נמצא הפתרון לחידת הפעולה של מולקולות LincRNAs בתאי המין?

14 ספטמבר, 2020
YonatanTzur

הכירו את ה-LincRNA, מולקולות RNA שנחשבו בעבר כרעש חסר שימוש, והתגלו לאחרונה כממלאת תפקיד מרכזי בהתפתחות האדם. במחקר חדש נפתרה חידה מרתקת הקשורה אליהן. את המחקר הוביל ד"ר יונתן צור מהאוניברסיטה העברית, מהמומחים והחוקרים המוכרים ביותר בארץ במחקר בסיסי בפוריות

 

YonatanTzurבמשך שנים התפיסה הייתה שדנ"א מקודד לחלבונים המהווים את היחידות הפונקציונליות בתא. מולקולות הרנ"א נתפסו רק כגורם מתווך בין הדנ"א ליצירת החלבונים. בעשרים השנים האחרונות התברר שרוב מולקולות הרנ"א אינן מקודדות לחלבון, כלומר אינן משמשות לייצור חלבונים ויש להן תפקיד עצמאי בתא. לאחרונה תשומת הלב עברה למחקר של רנ"א ארוך ולא מקודד, המכונה 'לינק' (ובשפה המדעית lincRNAs), שאופן פעולתו מורכב ומסובך במיוחד.

הרקמה שבה נוצרים הכי הרבה לינק-ים היא האשכים, ולפיכך ההנחה הייתה שלינק-ים חשובים ליצירת זרעונים. למרות זאת, ברוב האורגניזמים כשמנעו יצירה של רוב סוגי ה'לינק-ים' שנבחנו לא התעוררה שום בעיה בפוריות. הדבר העלה שאלה מהותית - מדוע התאים מייצרים את המולקולות הללו, אם בעצם אין להם תפקיד חיוני במקום בו הן נמצאות?

עד לאחרונה הוגדר ה- lincRNAsכ-"Junk RNA", מולקולה חסרת תועלת, לא פחות. תוצרים של פיסת גנום חסרת שימוש. אלא שצוות חוקרים ממעבדתו של ד"ר יונתן צור, שפועלת במחלקה לגנטיקה במכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, סירבו לקבל את ההגדרות האלה ובדקו את ה-lincRNAs הפעם בעזרת התולעת סי אלגנס, במחקר התפרסם במגזין המדעי "RNA Biology". התולעת מתאימה במיוחד למחקר זה, כי יש בה מעט מאוד סוגים של מולקולות 'לינק'. גם במקרה של התולעת, מניעת יצירה של ה'לינק-ים' שנבחנו לא הביאה לבעיה בפוריות.

להפתעת החוקרים במעבדה, הם גילו שאחד מסוגי ה'לינק', המכונה 'לינק 4', הביא לבעיה בגדילה של התולעת. לכאורה זה תפקיד שלא קשור כלל לגונדה, הרקמה שיוצרת זרעונים וביציות, אך קשור לתפקיד חיוני אחר בגוף. הצוות בראשותו של ד"ר צור הראה כי דווקא הביטוי של 'לינק 4' בגונדה היה קריטי לגדילה של התולעת. "אנו משערים כי 'לינק '4 פועל עוד בשלב יצירת הביציות והזרעונים להכנת התנאים שיאפשרו גדילה תקינה לאחר הבקיעה של התולעת", אומר ד"ר צור. "מטרתנו עכשיו היא להבין איך מתבצע הקשר הזה שמגשר על הזמן והמקום בין הביטוי לפעולה".

 

לפרסום המדעי: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15476286.2020.1814549