check
מחקר בקרב עובדי בתי חולים מוצא עליה של פי 3 בצריכת הסיגריות בקורונה | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר בקרב עובדי בתי חולים מוצא עליה של פי 3 בצריכת הסיגריות בקורונה

2 פברואר, 2022
sajjad-zabihi-3qwgznbjwk8-unsplash

מחקר חדש, בהובלת חוקרי האוניברסיטה העברית שהתפרסם לאחרונה בגיליון מיוחד של כתב העת המוביל Nicotine and Tobacco Journal, המוקדש לעישון ולקורונה, מגלה עלייה מדאיגה של פי 3 בכמות העישון בקרב עובדים וצוותים רפואיים בבתי החולים, שדיווחו על עליה במתח בעקבות מגפת הקורונה. יותר ממחצית (59%) מעובדי בתי החולים דיווחו על עלייה ברמות הלחץ הנפשי, ומעל שליש (35%) שדיווחו שהם מעשנים הבחינו בעלייה משמעותית בכמות העישון שלהם מדי יום במהלך מגפת הקורונה. המחקר נערך בהובלת ד"ר יעל בר-זאב וד"ר ניר הירשהורן מבית הספר לבריאות הציבור, המרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית, ובשיתוף עם פרופ' יהודה נוימרק מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית וד"ר מיכל שאולי-אהרונוב מהמרכז האקדמי לב.הדס פרטוש, פלאש 90

המחקר נערך דווקא בתקופה של תחלואה נמוכה יחסית בקורונה – בין הגל הראשון לשני – והתבסס על קרוב ל-1,000 עובדי בית החולים הדסה בירושלים. מתוך כלל הרופאים, האחיות, אנשי המקצוע בתחום הבריאות ועובדי ההנהלה והתחזוקה שנבדקו – 132 מעשנים. בניגוד למחקרים דומים שבוצעו ברחבי העולם והתמקדו ברמות הלחץ בקרב אוכלוסיות כלליות במהלך הסגרים המוקדמים, מחקר חדש זה התמקד בעובדי בית החולים שעבדו כרגיל ובעומס רב יותר לעומת שאר המשק.

כידוע עישון סיגריות הינו גורם המוות המוביל בעולם, ובישראל מתים כל שנה כ-8,000 איש כתוצאה ישירה מנזקיו. על פי צוות החוקרים, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במתן תמיכה בבריאות הנפש לכל עובדי בתי החולים כחלק מההתמודדות עם המגפה, תוך מתן תשומת לב ספציפית למעשנים ולאלה החווים הפרעות שינה. "מעשנים רבים לא יהיו פתוחים לתוכניות הפסקת עישון כרגע. עם זאת, מכיוון שהמגיפה לא מראה סימני דעיכה, קיים הכרח לספק להם תמיכה על מנת למנוע החמרה בעישון על כל הנזק הבריאותי מכך. משרדי הבריאות ובתי החולים צריכים להתייחס לבריאות הנפשית של עובדיהם ולספק תמיכה בהתמודדות עם מתח לכל הצוות שלהם", מסכמת ד"ר בר-זאב.

המחקר המלא

פרסומים בתקשורת: mako