check
מחושך לאור: חוקרים הצליחו לרפא כבשים מעיוורון יום באמצעות ריפוי גנטי | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחושך לאור: חוקרים הצליחו לרפא כבשים מעיוורון יום באמצעות ריפוי גנטי

4 פברואר, 2020
פרופ' רון עופרי

צוות מדענים הכולל רופאים וטרינרים והומניים וחוקרים מתחום מדעי בעלי החיים הצליח לרפא כבשים מעיוורון יום במחקר פורץ דרך, שעשוי להוביל לאותן תוצאות בטיפול דומה בבני אדם

 

מדענים מהאוניברסיטה העברית, בית חולים הדסה ומכון וולקני חקרו בעשור האחרון עדר כבשים הסובל ממחלת עיוורון יום. במהלך המחקר חלה פריצת דרך משמעותית כאשר התגלה כי המחלה בכבשים נגרמת על ידי מוטציה זהה לזו הגורמת למחלה בבני אדם. באמצעות טיפול גנטי הצליח צוות המדענים להחזיר את ראיית היום ל-30 כבשים, והכבשות הוותיקות ביותר ממשיכות לראות למעלה מ-שש שנים לאחר הניתוח.

לטענת החוקרים, פיתוחים אלו יכולים להביא גם לטיפול אפשרי במחלה בקרב בני אדם ועל סמך תוצאות המחקר התקבל לאחרונה אישור ממשרד הבריאות לעריכת ניסויים בבני אדם החולים במחלה, המתוכננים להתחיל עוד השנה. פרופ' רון עופרי מצוות המחקר של האוניברסיטה העברית אומר כי "מה שהחל כחקר מחלה מוזרה בעדר צאן הבשיל תוך כתשע שנים לטיפול בחולים עיוורים. זוהי תחושת סיפוק אדירה".

מחלת עיוורון יום (אכרומטופסיה- (Achromatopsiaהינה מחלה תורשתית וכשמה כן היא - לחולה יש ראיה תקינה בלילה אך במהלך היום עם החשיפה לאור חלה ירידה דרסטית בראייה. מחלה זו, קיימת גם אצל בני אדם אך בנוסף לראיית יום ירודה, בני האדם החולים במחלה סובלים גם מחדות ראייה נמוכה ועיוורון צבעים. צוות המדענים החל בניסויים של ריפוי גנטי בכבשים במסגרתם הוחדר העתק תקין של הגן הפגום לנגיף אשר הוזרק אל מתחת לרשתית. הנגיף הדביק את תאי הרשתית אשר החלו לבטא את הגן התקין, והכבשים החלו לראות גם ביום.

המחקר הינו מחקר משותף של פרופ' רון עופרי, מומחה לרפואת עיניים וטרינרית מבית הספר לרפואה וטרינרית על שם קורט של האוניברסיטה העברית, פרופ' אלישע גוטווין ממכון וולקני למחקר חקלאי, ופרופ' איילן בנין ממחלקת עיניים בית החולים הדסה עין-כרם. חשוב לציין גם את תרומתם ושיתוף הפעולה של פרופ' ביל הוזוורט' מאוניברסיטת פלורידה שפיתח את הנגיף נושא הגן התקין, ושל ד"ר אדי אברבוך מבית החולים הדסה הר-הצופים שפיתח את שיטת הניתוח להחדרת הנגיף לכבשים.