check
לראשונה בית ספר ישראלי-גרמני משותף לדוקטורנטים בתחום מדעי הרוח | האוניברסיטה העברית בירושלים

לראשונה בית ספר ישראלי-גרמני משותף לדוקטורנטים בתחום מדעי הרוח

19 נובמבר, 2023
khdshvt_shvrh_shnyyh_-_400x260_10.png

סינט ״הקרן הגרמנית למדע״ (DFG) אישר בישיבתו האחרונה מימון בית ספר לדוקטורנטים בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת לייפציג ומכון דובנוב בלייפציג. בית הספר, הראשון מסוגו במדעי הרוח, עתיד להיפתח בקיץ הקרוב בירושלים, ובמסגרתו צפויים הדוקטורנטים והדוקטורנטיות לשהות בלייפציג ובירושלים.

התוכנית המשותפת, הנושאת בשם:Belongings: Jewish Material Culture in Twentieth-Century Europe and Beyond, תעסוק בהיסטוריה חומרית יהודית במאה העשרים ובאמצעותה במרקם היחסים בין יהודים לסביבתם. היתכנותה מתאפשרת בזכות מימון נדיב של מממשלת גרמניה ושל האוניברסיטה העברית.

במסגרתה יוכשרו 22 תלמידי מחקר במגוון דיסיפלינות במדעי הרוח, הן בירושלים והן בליפציג, לצורך כתיבת עבודת הדוקטורט שלהם.ן. הדוקטורנטים, אשר יזכו למימון למשך ארבע שנות כתיבת הדוקטורנט, יונחו על ידי 13 חוקרים וחוקרות בכירות מאוניברסיטת לייפציג, האוניברסיטה העברית ומכון לייבניץ להיסטוריה ותרבות יהודית - שמעון דובנוב, מהמכונים הגדולים באירופה לתחום. זאת מתוך כוונה להכשיר דור עתיד של חוקרים צעירים שישתלבו בתחום במוסדות ההשכלה והתרבות, במוזיאונים ובארכיונים ברחבי העולם.

פרופ׳ יפעת וייס מנהלת מכון דובנוב וחברת הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית, העומדת בראש בית הספר, ציינה בהתרגשות כי ״התחלנו בתהליך הבנייה של המיזם המשותף, שעניינו בין השאר בזיקה בין חומר לחורבן, בקיץ 2019 בנסיבות שונות לחלוטין מאלה שבהן הוא אושר, ואנו מקווים שנוכל לפתוח באוגוסט 2024 במחזור הראשון בירושלים בנסיבות טובות לאין שיעור, מאלה שאנו נמצאים בהן כיום. על אחת כמה וכמה הוכיחה התקופה האחרונה את החשיבות של ידע בכלל, והכרה עמוקה של ההיסטוריה היהודית בפרט, כמחסום לשכחה והשכחה עולמית. הכשרה משותפת ושהייה בירושלים ובליפציג, כפי שבכוונתנו להציע בבית הספר לדוקטורנטים, היא נדבך קטן מאוד, במהלכים לקיומו של עולם הומני בזמנים חשוכים, שיש בידי מדעי הרוח להציע.״

ופרופ׳ בנימין פולק, פרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ומנהל מרכז מינרבה ע״ש פרנץ רוזנצוויג, העומד בראש הצד הישראלי של בית הספר הוסיף מצידו כי ״הלימוד המשותף של סטודנטים ישראלים ובינלאומיים במדעי היהדות, מגוון את תחומי המומחיות של החוקרות והחוקרים שיילמדו בתוכנית, והעובדה שמוקד המחקר הוא תרבות חומרית הופך את בית הספר ליחיד במינו. דווקא בשעה קשה זו מנחם להיזכר בפוטנציאל של ירושלים להיות מקום שבו עולמות מחקר ותרבות שונים יכולים להיפגש באופן שמרחיב את אופקי השיח האקדמי.״

בחודשים הקרובים צפוי לצאת קול קורא לתלמידי מחקר. לאלה אשר יתקבלו לתוכנית, תתאפשר כתיבת הדוקטורט באחת מאוניברסיטאות האם - ירושלים או לייפציג - בהנחייה משותפת ובמימון מלא לארבע שנים. וועדת הקבלה של בית הספר תבחן את ההגשות ותקיים ראיונות עם המועמדים. מידע על כך ישלח בהמשך.