check
לא רק אינטרנט מהיר – לראשונה בעולם, כבל תקשורת יתריע מפני רעידות אדמה | האוניברסיטה העברית בירושלים

לא רק אינטרנט מהיר – לראשונה בעולם, כבל תקשורת יתריע מפני רעידות אדמה

7 פברואר, 2023
shutterstock_714451780.jpg

מחקר חדשני בהובלת ד"ר צחי ליאור מהאוניברסיטה העברית הראה שסיבי תקשורת אופטיים מסוגלים לספק התרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה. "המשמעות היא תוספת שניות קריטיות של התרעה מפני רעידות הרסניות"

בעוד שביבשה הטכנולוגיה מאפשרת התרעה והיערכות מוקדמת, רעידות בקרקעית הים מתגלות לעיתים עשרות שניות לאחר שהחלו, דבר המקצר משמעותית את זמני ההתרעה ואת היכולת להתכונן לרעידה. כעת, צוות חוקרים בינלאומי בהובלת ד"ר צחי ליאור מהמכון למדעי כדור הארץ של האוניברסיטה העברית, הראה שסיבי תקשורת אופטיים מסוגלים לספק התרעה מפני רעידות אדמה הרסניות. לפי הממצאים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Scientific Reports מבית Nature, רעידות בקרקעית הים יתגלו עד כחצי דקה מוקדם יותר בהשוואה למצב כיום – שניות קריטיות שיש באפשרותן להציל חיי אדם.
עשרות אלפי רעידות אדמה מתרחשות מדי שנה ברחבי העולם, כשרובן חלשות בעוצמתן ואינן גורמות לנזק. עם זאת, לעיתים מתרחשות רעידות חזקות מאוד שעלולות לגרום לאסונות המוניים ולהרס רב של מבנים ותשתיות. "חלק מהרעידות הללו מתרחשות מתחת לקרקעית הים או באזורים ללא חיישנים, כך שהטכנולוגיה הקיימת מגלה אותן מאוחר ומעכבת את ההיערכות אליהן", מסביר ד"ר ליאור, ומוסיף: "לאחרונה, צוברת תאוצה בעולם שיטה חדשנית לניטור רעידות אדמה באמצעות סיבים אופטיים, כמו אלו הפרוסים עבור תקשורת אינטרנט. במחקר הנוכחי, הראינו שניתן להשתמש בה במקום החיישנים הרגילים כדי לספק התרעה מוקדמת – בעיקר לרעידות המתרחשות בים".
התקנת חיישן (צילום: באדיבות החוקר)
באמצעות ניתוח רעידות אדמה שהוקלטו במספר סיבים אופטיים הפרוסים בקרקעית הים מול חופי יוון, צרפת וצ'ילה, צוות החוקרים הצליח לקבוע את עוצמת הרעידות ופוטנציאל הנזק שלהן עוד לפני שהורגשו ביבשה. לדברי ד"ר ליאור: "סיבים אופטיים, כולל סיבים של חברות תקשורת מסחריות, יכולים לקבוע את עוצמת הרעידה ופוטנציאל הנזק שלה בצורה מהירה מאוד, מה שיוסיף שניות קריטיות של התרעה עבור רעידות הרסניות". בחלק מהמקרים, השימוש בסיבים אופטיים ישפר את זמני ההתרעה ביותר מ-20 שניות בהשוואה לזמן המסופק עד היום על ידי חיישנים רגילים.
המחקר העלה כי ניתן להשתמש בכל סיב אופטי על מנת לספק התרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה – כולל סיבים אופטיים של חברות תקשורת מסחריות. צוות החוקרים מדגיש כי השימוש בתשתית של סיבים קיימים מסוגל לפשט ולזרז את ההקמה והתפעול של מערכות התרעה מפני רעידות אדמה ולשפר את זמני ההתרעה. ד"ר ליאור מסכם: "שימוש בסיבי תקשורת של חברות מסחריות מהווה יתרון משמעותי מאוד עבור אזורים שנמצאים בסיכון לרעידות אדמה כמו צ'ילה, יפן, החוף המערבי של צפון אמריקה, וגם ישראל".
הכתבה המלאה באתר ynet