check
יום הסוס הבינלאומי- הזרקת דבש מונעת זיהומים אצל סוסים | האוניברסיטה העברית בירושלים

יום הסוס הבינלאומי- הזרקת דבש מונעת זיהומים אצל סוסים

12 דצמבר, 2021
silje-midtgard-0f9ovq3x2ak-unsplash.jpg

תוצאות מחקר שנערך בבית החולים הווטרינרי של האוניברסיטה , מראות שהטיפול הוריד באופן משמעותי את שיעור הזיהומים מ-32% ל-8%. ייתכן והשימוש בדבש במקרים יוכל לצמצם או להחליף בעתיד, את השימוש באנטיביוטיקה הן בבעלי חיים והן בקרב אנשים

שיעור הזיהומים בניתוחים בהם נאלצים לפתוח את חלל הבטן של הסוס, כדי לחקור ולאתר גורמים מסכני חיים, הינו גבוה ומהווה את אחד הסיבוכים הנפוצים והמשמעותיים ביותר לאחר הניתוחים. מנתחים מבית החולים הווטרינרי של האוניברסיטה העברית, ד"ר גילה סיטון, ד''ר עמוס טץ, ד''ר וויסאם אבו אחמד, ד''ר רואי דהן וד''ר קייסה גוסטפסון, בהובלת ד"ר גל קלמר, פרסמו השנה מחקר בו בדקו את השפעת שימוש במשחה על בסיס דבש המוזרקת לתוך חתך בבטן של סוסים, על שיעור הזיהומים. במחקר שהתפרסם בכתב העת Equine Veterinary Journal מציגים  החוקרים את השפעת הזרקת משחה על בסיס דבש, אל תוך החתך הנעשה בבטן הסוס. במטרה לבחון את השפעתו על מניעת זיהומים הנפוצים כתוצאה מהניתוחים בבעלי חיים וגם בקרב אנשים הם בדקו  מעל 100 מקרים ומתוכם עולה כי ההבדל בין המטופלים לביקורת היה משמעותי. כאמור, התוצאות מראות שהדבש הוריד באופן ניכר ומשמעותי סטטיסטית, את שיעור הזיהומים מ-32% ל-8%. 

הדבש ידוע כתרופה עתיקת ימים, אך בשנים האחרונות מחקרים גילו מנגנונים שונים בהם הוא מדכא צמיחת חיידקים ואף ישנן חבישות מסחריות עם דבש לטיפול בכוויות ופצעים באנשים. החוקרים מאמינים כי השימוש החדשני, התוך חתכי, בדבש עשוי לעזור במניעת זיהומים.

ד"ר גל קלמר אומר כי "עמידות חיידקים היא בעיה בכל תחומי הרפואה: ההומנית והווטרינרית. ידוע על מחקרים באנשים בהם שימוש באנטיביוטיקה בתוך החתך, הוריד באופן משמעותי את כמות הזיהומים. כיוון שנכון להיום, לא נראתה עמידות חיידקים לדבש, ייתכן והשימוש בדבש במקרים אלו יוכל לצמצם, או להחליף בעתיד, את השימוש באנטיביוטיקה הן בבעלי חיים והן בקרב אנשים".
 

המחקר המדעי