check
חוקרי האונ' העברית בניתוח עדכני של נתוני הקורונה: "יש עוד זמן רב עד שיהיה צורך לדבר על סגר מלא" | האוניברסיטה העברית בירושלים

חוקרי האונ' העברית בניתוח עדכני של נתוני הקורונה: "יש עוד זמן רב עד שיהיה צורך לדבר על סגר מלא"

3 דצמבר, 2020
שוחטר במהלך משבר הקורונה. צילום באדיבות דוברות משטרת ישראל

חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים באופן יומי את מצב התחלואה בישראל, פרסמו אמש (רביעי, 2.12.20) ניתוח עדכני של נתוני הקורונה שנשלח לגורמים הרלוונטיים, לפיו ישנה יציבות בתחלואה שמאפשרת התאמת מגבלות. "במצב התחלואה הנוכחי יש עוד זמן רב עד שיהיה צורך לדבר על סגר מלא, ולכן ניתן למנוע הגעה אליו באמצעות פעילות להורדת התחלואה, כי המשך הפעילות הנוכחית מוביל לעליית תחלואה והתפשטות המגיפה. נדרש לתגבר אכיפה ולהגביר שליטה במוקדי ההתפרצות, עיקר ההתפרצות הנוכחית היא מקומית", נכתב במסקנות המסמך. 

שוחטר במהלך משבר הקורונה. צילום באדיבות דוברות משטרת ישראל

צוות החוקרים מציין בדאגה את הזליגה הנכרת לערים גדולות, לערים באר שבע וחיפה וכן בין שכונות בירושלים. "הנסועה בין הערים מאפשרת לזהות סיכויי התפרצות בערים הסמוכות", הם מציינים. כדוגמה הם מביאים את הקישוריות בין ערים סמוכות, הזליגה של המחלה מעספיא לדליית אל-כרמל, חיפה, בית אורן, קריית טבעון, אלונים, אלוני אבא, בית לחם, בסמת טבעון ועוד. 

החוקרים החתומים על הדו"ח, פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, פרופ' רן ניר פז ופרופ' נדב כץ, אף משווים את הממצאים להולנד, גרמניה ושוויץ, וטוענים כי ניתן לבלום את ההתפרצות גם בהינתן מערכת חינוך פתוחה: "לפי מדינות אלו יש אינטראקציה שהסרת מגבלות מסחר היא גורם עיקרי בעצירת הירידה לאחר הגבלות מחמירות". החוקרים השוו נתונים בתוך שוויץ, באזור ז'נבה מול אזור ציריך, שתיהן עם מערכות חינוך פעילות כשההבדל המרכזי הוא המגבלות על המסחר - באזור ז'נבה יש עידוד לעבודה מהבית ואיסור פתיחת חנויות לא הכרחיות, כשבציריך אין מגבלות כאלה. ההבדלים ניכרים בין הערים, כשבז'נבה מקדם ההדבקה הוא 0.5 בעוד בציריך הוא עומד על כמעט כפול - 0.9. "ריסון פעולות המסחר הובילה להתשלטות על ההתפרצות", קובעים החוקרים בדו"ח שלהם.

עוד לטענת החוקרים, בישראל, בשלב זה נמשכת הירידה במספר החולים החדשים במצב קשה, עקב תמותה ושחרור. התוספת במספר החולים החדשים במצב קשה או בינוני וחולים מאותרים הם פחות מ-50 אחוז מהנתונים שהיו באמצע חודש אוגוסט. "בשלב הנוכחי התחלואה ממוקדת בערים מסוימות, אך ניכר תהליך 'זליגה' לערים קרובות אליהן", מזהירים החוקרים ומוסיפים כי מקדם ההדבקה האפקטיבי, המחושב מתוספת חולים חדשים במצב קשה או בינוני הוא 1. 

החוקרים פרסמו במסמך את המלצותיהם, כשבין היתר הם טוענים: "דרושים סגרים מקומיים ובדיקות המוניות באזורי תחלואה", "להגביל גישה למסחר לפי אזורי מגורים (מותר להיכנס לקניון בימים מסוימים לפי אזור מגורים), על מנת לוודא הקטנת קישוריות במסחר והקטנת עומס", וכן "יש חשיבות לשימור פעילות חינוך. אין צורך להגביל את החינוך בשלב הזה, פרט לרמות תחלואה גבוהות".

 

פרסומים בתקשורת: 

ynet - https://www.ynet.co.il/news/article/BJuKrVHjP

mako - https://www.mako.co.il/news-lifestyle/2020_q4/Article-2abf5b24a142671027...

ערוץ 20 - https://www.20il.co.il/%d7%a0%d7%99%d7%aa%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%9e...

93FM: https://www.93fm.co.il/radio/651444/

MSN - https://www.msn.com/he-il/health/health/%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%92%d7%95%d...

בחדרי חרדים - https://www.bhol.co.il/news/1159910

המודיע - http://www.ifatmediasite.com/CustomerMedia/S_ShowItem.aspx?FromMail=true...

יתד נאמן - https://www.ifatmediasite.com/CustomerMedia/S_ShowItem.aspx?FromMail=tru...