check
השיא של כל הזמנים נשבר: הענקנו השנה 383 תארי דוקטור, יותר מבעבר ומכל מוסד אקדמי בישראל! | האוניברסיטה העברית בירושלים

השיא של כל הזמנים נשבר: הענקנו השנה 383 תארי דוקטור, יותר מבעבר ומכל מוסד אקדמי בישראל!

11 יולי, 2021
הרקטור עורך את טקס ההכתרה. צילום - יוסי זמיר

מקבלת התואר המבוגרת ביותר בת 76 והצעיר ביותר בן 28 ולראשונה מעל ממחצית ממקבלות התואר הנשים הן מתחומי המדעים הניסויים. רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה: "אני מאחל לכולנו שתעשו חיל, בקידום הידע האנושי"

ב-8 ביולי (השבוע שעבר) התקיימה העצרת החגיגית - טקס קבלת תארי דוקטור מהאוניברסיטה העברית, כשלא פחות מ-383 בוגרים קיבלו השנה את התואר האקדמי הנכסף – יותר מכל מוסד אקדמי אחר בישראל. האירוע התקיים בנוכחות קהל, זאת אחרי שבשנה שעברה הוא התקיים מרחוק בעקבות משבר הקורונה. רובם המכריע של בוגרי התואר מסיימים את לימודיהם במדעי הטבע (77), במדעי הרוח (78) ובמדעי החברה (62).

מקבלי תואר דר. צילום: יוסי זמיר

האמפי בקמפוס הר הצופים. צילום - יוסי זמיר

הדיקנים וראשי הפקולטות ובתי הספר על הבמה. צילום - יוסי זמיר

176 (כ-46%) מתוך 367 מקבלי התואר השנה הן נשים, ומעל מחציתן מקבלות את התואר בתחומי המדעים הניסויים. התחומים בהם יש אחוז בוגרות גדול יותר מגוונים מאוד וחולשים על כל הפקולטות והחוגים, החל מרפואה, חקלאות ווטרינריה וכלה בעבודה סוציאלית. ברפואה למשל, ישנן 30 בוגרות שהן פי 2 ממקבלי תואר הדוקטור הגברים. מסיימת תואר הדוקטור המבוגרת ביותר, בת 76 (ילידת 1945), מסיימת תואר במדעי החברה, והצעיר ביותר בן 28 (יליד 1993), ומסיים תואר במדעים ביו-רפואיים.

מחקריהם של הדוקטורים החדשים משתרעים על פני מרחב עצום של נושאים ודיסציפלינות, חלקן היו מצטיינות: ד"ר נטע יצחק מהפקולטה למדעי החברה תקבל את פרס האנס וינר על עבודת דוקטור בנושא "הרגש נמצא בפרטים הקטנים: מנגנונים לזיהוי הבעות פנים בקרב משתתפים בריאים ובקרב חולי הנטינגטון". פרס על עבודת מחקר מצטיינת יוענק לד"ר הילה פרידמן מהפקולטה לרפואה, על עבודת דוקטור בנושא "התועלת הקלינית של בדיקות גנומיות המתבצעות בטכנולוגיית ריצוף הדור הבא לצורך הערכות סיכון לאוכלוסייה בריאה".

הרקטור פרופ ברק מדינה עורך את טקס ההכתרה. צילום - יוסי זמיר

אחד האירועים המרגשים שנרשמו היה של נעם גבריאלוב, הבן של המוזיקאי מיקי גבריאלוב, שקיבל את התואר שלו לאחר שסיים את לימודיו בחוג לפיסיקה. עבודת הדוקטורט שלו הייתה בין הבודדות שנבחרה למצטיינת במיוחד בתחומה. האב מיקי, שקיבל לפני חמש שנים תואר לשם כבוד מאותה אוניברסיטה, נצפה מרוגש בקהל, ירד לאחר מכן לחבק את בנו, וחשף לאחר האירוע בטוויטר כי מדובר בדור השלישי במשפחתו שמקבל את התואר הנחשק. 

רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה, בירך את מקבלי התואר: "אנחנו שמחים מאד להעניק את תארי הדוקטור לחוקרים ולחוקרות המעולים של האוניברסיטה העברית בירושלים, דור העתיד של ההשכלה הגבוהה בישראל ובמוסדות המחקר המובילים בעולם. עבודת הדוקטורט היא פרויקט קשה ומורכב, וההצלחה שלכם להגיע לקו הסיום, להשלים את הפרויקט הגדול הזה, היא דבר שאתם רשאים להיות גאים בו. אני מאחל לכולנו שתעשו חיל, בקידום הידע האנושי".

הוא הוסיף לגבי חשיבות תרומתם לחברה הישראלית: "היו ביקורתיים, יצירתיים, אל תשתקו לנוכח עוול או מצוקה. תרמו את חלקכם להפיכת החברה שלנו לטובה יותר ולשמירה על הדמוקרטיה שלנו. הושיטו יד לאחרים, היו אזרחים ואזרחיות."

את האירוע הנחתה הילה קורח, כשעל הצד האמנותי הופקדה הזמרת יובל דיין

יובל דיין. צילום - יוסי זמיר