check
הצהרת סנאט האוניברסיטה העברית בעניין שמירת עצמאות הרשות השופטת | האוניברסיטה העברית בירושלים

הצהרת סנאט האוניברסיטה העברית בעניין שמירת עצמאות הרשות השופטת

25 ינואר, 2023
465586604.jpg

היוזמה שנדונה בימים אלה בכנסת לביטול עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי פוגעת באופן חמור בדמוקרטיה ועלולה להביא לפגיעה חמורה בזכויות אדם. אנו קוראים לכנסת ולממשלה להימנע מאימוץ הצעדים הללו.

מדינת ישראל נוסדה כמדינה דמוקרטית, שמושתתת על העקרונות של ריבונות העם, התייחסות לכל בני האדם כאל שווים, כיבוד זכויות האדם, סובלנות, הפרדת רשויות וכיבוד שלטון החוק. בהיעדר חוקה נוקשה, הענקת בלעדיות לממשלה לבחור את השופטים, צמצום דרסטי של הסמכות לביקורת שיפוטית ופוליטיזציה של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, יעמידו בסכנה חמורה את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית.

בנוסף לסכנה הנשקפת לשוויון בפני החוק, לזכויות האדם ולחירויות הפרט, ההפיכה השלטונית המוצעת מעמידה בסכנה גם את האקדמיה בישראל. מאז הקמתה, מדינת ישראל נשענת על מצוינות אקדמית, שיש לה תרומה חשובה לשגשוג כלכלי, מדיני ותרבותי ולשמירה על חוסנה ועוצמתה של החברה הישראלית. עצמאות מערכת המשפט חיונית לכל אלה והכרחית לתפקודה התקין של המערכת האקדמית. אם תיושם הפגיעה המתוכננת בעצמאות הרשות השופטת, ייפגעו קשרי המדע, שיתופי פעולה עם חוקרים ברחבי העולם וכן השקעות במחקר מקרנות בינלאומיות. כפי שקרה לאחרונה בפולין ובהונגריה, הפגיעה במערכת המשפט עלולה לאפשר התערבות פוליטית בתוכן הלימודים באוניברסיטאות ופגיעה בעצמאות המחקרית ובחופש האקדמי, ובעקבותיהם לסנקציות כלכליות של גופי מחקר בינלאומיים. הדבר יוביל לפגיעה חמורה ומידית במצוינות האקדמי. תיפגע איכות המחקר וההוראה ועמן ייפגע טיב ההכשרה של מהנדסות, מדעניות, רופאות ונשות רוח וחברה. קיים חשש ממשי לפגיעה חמורה בחוסנה המדעי והטכנולוגי של המדינה וברווחת אזרחיה.

ההכרה בסכנה שנשקפת מיוזמות הממשלה לפגיעה בעצמאות מערכת המשפט חוצה גבולות מפלגתיים. הפגיעה המתוכננת חייבת להדאיג כל אזרח במדינת ישראל השואף לחיות בחברה דמוקרטית מתוקנת, ברוח עקרונות מגילת העצמאות. חברי הסנאט, האוחזים במגוון דעות פוליטיות, מתנגדים בתוקף לצעדים שמשמעותם שינוי מן היסוד של שיטת המשטר בישראל. ניצול רוב פרלמנטרי לרמיסה של עקרונות וכללי המשחק הדמוקרטיים מהווה סכנה מוחשית לעתיד המדינה.

הסנאט קורא להנהלת האוניברסיטה להביע עמדה נחרצת בנושא חשוב זה, תוך הצבעה על הנזק הצפוי לחברה ככלל, ולמחקר ולהוראה בפרט אם תמומש היוזמה לחסל את הביקורת השיפוטית.