הנשים שמאחורי המרכז לחקר מוגבלויות

2 דצמבר, 2021
המרכז

לקראת היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, שמתקיים ביום ו' ה - 4 בדצמבר, שוחחנו עם הנשים של המרכז לחקר מוגבלויות באוניברסיטה- שלצד חקר הנושא, מתמודדות איתו גם בחייהן האישיים

מאחורי המרכז לחקר מוגבלויות, שנמצא תחת בית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית באוניברסיטה בשיתוף עם ארגון הג'וינט, נמצאות שלוש נשים שמכירות את תחום המוגבלויות לא רק כחוקרות מובילות בתחומן - אלא גם כמי שמתמודדות עם הנושא בחייהן האישי ועל בסיס יום יומי.

ד''ר ענת גרינשטיין, רכזת אקדמית במרכז שמתמודדת בעצמה עם מוגבלות נרכשת, סיפרה על הפעילות - ''''אנחנו שואפים לפתח את תחום לימודי המוגבלות כקהילת מחקר בישראל. ללימודי מוגבלות ישנה חשיבות עצומה בעיצוב של ידע, מדיניות ושירותים חברתיים. לימודי מוגבלות תופסים את המוגבלות כתופעה חברתית שנובעת מהנחות ותפיסות "מובנות מאליהן" על מה טבעי, נורמלי, רצוי או בלתי מתקבל על הדעת. ההבנה והדיבור המפורש על הדרכים בהן אנשים עם מוגבלות נתפסים כנחותים וכתוצאה מכך מודרים ומופלים חברתית יכולים לעזור לנו לא רק בשינוי השירותים החברתיים, אלא גם בפיתוחו של דימיון חברתי שונה – פתיחה והרחבה של האפשרויות לחיים בעלי ערך.''

המרכז לחקר מוגבלויותלצד ענת, פועלות במרכז שתי נשים נוספות המכירות את התחום מקרוב. פרופ' שירלי ורנר, ראשת תוכנית המוסמך בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית וממקימות המרכז, היא גם אמא של עומר, תלמידת כיתה ז', שלה מגבלה מוטורית. ד''ר נילי ברויאר, רכזת אקדמית במרכז, היא יוצרת-חוקרת נכה אשר מזהה בנכות מקור ליצירה פוליטית ביקורתית.

על החוויה שלה כחוקרת מוגבלויות המתמודדת עם מוגבלות בעצמה אומרת ענת- ''כחוקרת עם מוגבלות העבודה במרכז והתמיכה של הצוות מאפשרת לי להמשיך לחשוב, לפעול ולהתפתח מתוך עזרה הדדית ושותפות, שמאפשרת לשאת את האתגר והצורך להתמודד שוב ושוב עם מציאות מורכבת ודילמות אתיות, פילוסופיות ומעשיות.''

השבוע, יערכו במרכז פאנל בנושא "שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות: לאן עכשיו", בו ינסו לחשוב כיצד ניתן לעצב שירותים המקדמים אוטונומיה וחיים עצמאיים של אנשים עם מוגבלות. את הפאנל ינחה ד״ר רוני הולר, מנהל המרכז ומרצה בכיר בתחום לימודי מוגבלות ומדיניות ציבורית. כולכם מוזמנים!

בתמונה - צוות המרכז ללימודי מוגבלויות

 

הזמנה לפאנל-

PDF iconshyrvty_rvvkhh_lnshym_m_mvgblvt_ln_kshyv_5_1.pdf