check
פרס הארווי יוענק השנה על גילוי המולקולות הפעילות בצמח הקנאביס לפרופ' רפאל משולם | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרס הארווי יוענק השנה על גילוי המולקולות הפעילות בצמח הקנאביס לפרופ' רפאל משולם

1 דצמבר, 2020
Prof. Rafi Mechoulam, Ein Kerem Campus. Photo by Yoram Aschheim

הטכניון יעניק את פרס הארווי היוקרתי לשנת 2020-2019 לפרופ' ג'וזף דה-סימון מאוניברסיטת סטנפורד על תרומה משמעותית למדעי החומר ולפרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית על גילוי המערכת האנדוקנבינואידית ועל חקר השלכותיה על בריאות האדם. הפרס, שנוסד בשנת 1971 על ידי ליאו הארווי, תעשיין וממציא מלוס אנג'לס, מוענק מדי שנה בטכניון על הישגים יוצאי דופן במדע, בטכנולוגיה ובבריאות האדם ועל תרומה משמעותית לאנושות. הפרס עומד על סך של 75,000 דולר, והפך במרוצת השנים למנבא נובל ויותר מ-30% מהזוכים בו קיבלו לימים פרס נובל. שלושה מהם - פרופ' עמנואל שרפנטייה, פרופ' ג'ניפר דאודנה ופרופ' ריינהרד גנצל - יקבלו החודש את פרס נובל לשנת 2020.

Prof. Rafi Mechoulam, Ein Kerem Campus. Photo by Yoram Aschheim
הפרס מוענק השנה לפרופ' רפאל משולם מבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים בעקבות מחקריו פורצי הדרך לגילוי המולקולות הפעילות בצמח הקנביס, על גילוי המערכת האנדוקנבינואידית ועל חקר השלכותיה על בריאות האדם. המערכת האנדוקנבינואידית נמצאת בכל תא בגופנו ומשפיעה על היבטים רבים וחשובים בבריאות ובחולי ובהם שינה, תיאבון, כאב, דלקות, צפיפות העצם וסוכרת.  פרופ' משולם נולד בבולגריה (1930), שם למד הנדסה כימית. לאחר עלייתו לישראל השלים תואר שני בביוכימיה באוניברסיטה העברית, דוקטורט במכון ויצמן ופוסט-דוקטורט במכון רוקפלר בניו יורק. בשנת 1960 הצטרף לסגל הזוטר של מכון ויצמן וב-1968 התמנה לפרופסור באוניברסיטה העברית.

פרופ' רפאל משולם בצעירותו

פרופ' משולם הוא המדען הראשון שבודד את החומר הפסיכואקטיבי הפעיל בקנביס, THC (הטטרה-הידרוקנבינול), וקבע את מבנהו וכן את מבנה החומר העיקרי הנוסף – הקנבידיול. שני החומרים משמשים כיום בתרופות בשם סאטיבקס ואפידיולקס. מחקריו הרבים של פרופ' משולם ותגליותיו החלוציות סיפקו אופק טיפולי במגוון רחב של מחלות ומצבים פתולוגיים, ובכך שיפרו את רווחת האנושות. בין השאר הובילו מחקריו לפיתוח טיפולים חדשניים בכאב, באפילפסיה ובטרשת נפוצה.

על הישגיו המחקריים העצומים זכה פרופ' משולם בפרסים יוקרתיים ובהם פרס ישראל לחקר הכימיה לשנת 2000 ופרס קולטהוף בכימיה מהטכניון. פרופ' משולם, חבר האקדמיה הלאומית למדעים, נבחר ביוני 2014 על ידי ה-Jerusalem Post לאחד מ-50 היהודים המשפיעים בעולם.

פרסומים בתקשורת -

https://www.ynet.co.il/environment-science/article/SksNSW4iD

https://www.news1.co.il/Archive/001-D-434247-00.html

https://quality.doctorsonly.co.il/2020/12/213691/

https://newshaifakrayot.net/?p=196188