check
האב תומך של היטלר, האם יהודיה שאביה נספה בשואה - הסיפור המדהים של המשפחה שתרמה מיליוני שקלים לאונ' העברית למטרת קידום מחקר בנושא זכויות אדם | האוניברסיטה העברית בירושלים

האב תומך של היטלר, האם יהודיה שאביה נספה בשואה - הסיפור המדהים של המשפחה שתרמה מיליוני שקלים לאונ' העברית למטרת קידום מחקר בנושא זכויות אדם

27 ינואר, 2021
אמילי לנדקר ואלברט ריימן ג'וניור

האוניברסיטה העברית נבחרה על ידי קרן אלפרד לנדקר לקבל מענק של כ-45 מיליון שקלים לטובת הקמת מכון מחקר בפקולטה למדעי הרוח ע"ש המשפטן היהודי יעקב רובינסון, שיעסוק במחקר ההיסטוריה של החשיבה המדינית והמשפטית, ובכלל זה ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה והשואה, התפתחות המשפט הבינלאומי בהשפעת מוראות השואה וההסדרים שנועדו להגן על מיעוטים ועל זכויות קבוצתיות. בנוסף לכך תשמש התרומה לסיוע במימון פעילותו של מרכז מינרבה לזכויות האדם בפקולטה למשפטים ולהקמת המעבדה למדעי הרוח הדיגיטליים, שתעסוק במחקר בשיטות חישוביות של עדויות של ניצולי שואה.

 

מענק זה הוא אחד הפרויקטים הגדולים הראשונים של קרן אלפרד לנדקר בישראל כחלק ממחויבותה ליצור רשת אקדמית בינלאומית העוסקת בהגנה על ערכים דמוקרטיים, פלורליזם ומיעוטים אתניים, דתיים ותרבותיים בעידן של לאומנות וסמכותנות מתהווה. האוניברסיטה העברית היא המוסד האקדמי הישראלי היחיד שנבחר לקבלת התרומה.

מה שמדהים אף יותר מהתרומה הנדיבה, הוא הסיפור האישי של המשפחה שהקימה את הקרן שבעקבותיו לקחה על עצמה לעשות ככל הניתן על מנת להפיץ את הערכים הליברליים הללו. אלפרד לנדקר, שלזכרו נקראת הקרן, היה רואה חשבון יהודי גרמני, שנרצח בשואה, כנראה בשנת 1942. ביתו של לנדקר נשואה לאלברט ריימן ג'וניור ולהם שלושה ילדים (שניים מאותם ילדים הם כיום בעלי מניות בחברת האחזקות הגדולה JAB) - וסיפורו של אלפרד לנדקר היה חלק ממחקר ההיסטוריה שיזמה משפחת ריימן. המשפחה חקרה את ההיסטוריה הפוליטית שלהם ושל חברת Benckiser שהיתה באחזקתה, מראשית שנות העשרים ועד 1945.

אלפרד לנדקר

במחקר, שנעשה ע"י חוקר מוסמך, התגלה כי אלברט ריימן האב ובנו אלברט ריימן ג'וניור, שניהל את Benckiser, החברה שקדמה לחברת JAB Holding, היו אנטישמים מוצהרים ותומכים נלהבים של אדולף היטלר והמשטר הנאצי. גם האב וגם הבן נכחו בנאומים של היטלר בשנות העשרים של המאה העשרים, הצטרפו למפלגה הנאצית וכן תרמו תרומות כספיות לאס.אס. החברה שהיתה בבעלותם, חברת Benckiser היתה ספק חשוב לתעשיית המזון; מוצריה העיקריים כללו גבינה מעובדת, מלחים לטיפול בדם, תוספי מזון לתינוקות וכימיקלים לריכוך מים. במהלך שנות השלושים והארבעים של המאה העשרים היה בנקיזר עסק קטן עד בינוני; היו בו 181 עובדים בשנת 1933, ובין 400 ל-650 עובדים במהלך מלחמת העולם השנייה. המשפחה לא הייתה מעורבת בהעשרה פרטית או ברווחים בלתי חוקיים באמצעות הפקעת נכסים או נכסים יהודיים, אך עם זאת, במהלך המלחמה, מפעלי Benckiser השתמשו בעבודות כפייה. עד היום זוהו 838 שמות של אנשים שעבדו בעבודת כפייה בחברה במהלך מלחמת העולם השנייה. ככל הידוע, איש מהאנשים האלה לא היה יהודי ולא נשלח ל- Benckiser ממחנות ריכוז.

לימים, אלברט ריימן ג'וניור נשא אישה יהודייה, אמילי לנדקר, ביתו של אלפרד לנדקר שנספה בשואה, ולהם נולדו שלושה ילדים. מכשנודע לילדים על ההיסטוריה המשפחתית, הם הקימו את הקרן ע"ש סבם המנוח שלא זכו להכיר. פעילות הקרן מוקדשת לחיזוק המוסדות, הערכים והפלורליזם הדמוקרטיים. באמצעות הקרן, המשפחה שואפת לסייע בחיזוק זיכרון השואה והפקת לקחים במטרה להילחם במגמות אנטישמיות, גזעניות ואנטי-דמוקרטיות. לשם כך, הקרן מקימה שותפויות עם מוסדות אקדמיים מובילים ברחבי העולם ועמותות אזרחיות שחולקות את אותם ערכים.

לקריאה נוספת במגזין מעריב