חבר הנאמנים ה- 87 של האוניברסיטה העברית: תואר ד"ר לשם כבוד ופרס בובליק לשנת 2024

4 יוני, 2024
thumbnail_dr_lshm


5 תארי דוקטור לשם כבוד ו-3 זוכים בפרס "בובליק" לשנת 2024 הוענקו לחוקרות, חוקרים, מנהיגות ומנהיגים מעוררי השראה מהארץ ומהעולם

היום (ג') במסגרת מושב חבר הנאמנים ה-87, העניקה האוניברסיטה העברית את תארי דוקטור לשם כבוד ל-5 מכובדים ומכובדות, על תרומתם למדע, לחברה ולאוניברסיטה העברית. בנוסף, העניקה האוניברסיטה את פרס "בובליק" היוקרתי ל-3 מכובדים ומכובדות בזכות תרומתם לקידומה ולפיתוחה של מדינת ישראל. התארים והפרסים הוענקו בקמפוס הר הצופים, בנוכחות בכירות ובכירים מהעולם העסקי והציבורי, מומחיות ומומחים שונים, וחוקרות וחוקרי האוניברסיטה העברית, ובמעמד נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן ורקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' תמיר שפר.

מקבלי תואר ד"ר לשם כבוד (לפי סדר אלפביתי של שמות המשפחה):

פרופ' מיכאל האל (Prof. Dr. Michael N. Hall), פרופ' לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת בזל, שוויץ. פרופ' האל מקבל את התואר בזכות תרומתו האדירה למדע. במחקרו, הוא חשף את קיומו של TOT, קינאז חלבון משומר היטב השולט על גדילה תאית. גילויו שינה לאין שיעור את הדרך בה אנו מבינים תהליכים פיזיולוגיים. מתוך רצון לחזק את קשריו עם מדינת ישראל, פרופ' האל לימד בעבר בבית הספר לרפואה בפקולטה לרפואה ובמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים.

גב' ויויאנה גורן חזם (Viviana Goren Kasam), עיתונאית עטורת פרסים ודמות מוכרת בקרב קהילת יהודי איטליה. גב' גורן חזם מקבלת את התואר בזכות תרומתה הנדיבה לאוניברסיטה העברית ולמרכז לילי ואדמונד ספרא לחקר המוח, ובזכות מחויבותה לקידום נשים במדע כמו גם, תמיכתה בסטודנטיות למדעי המוח ובסטודנטים לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית.

השופטת אסתר חיות (Justice Esther Hayut), נשיאת בית המשפט העליון בדימוס. נשיאת בית המשפט העליון בדימוס חיות מקבלת את התואר בזכות הכרעותיה לאורך השנים בסוגיות חוקתיות כבדות-משקל בנושאי זכויות האדם ושלטון החוק והובלת מהלכים רבים בתחומי פעילותה של הרשות השופטת, לרבות בתחום הניהול, התכנון והשקיפות.

מר ג'ון פולסון (John A. Paulson), איש עסקים, משקיע ופילנתרופ אמריקאי. מר פולסון מקבל את התואר בזכות תמיכתו הנדיבה בחינוך, בהשכלה ובאומנויות ובזכות תמיכתו הנדיבה בפרויקטים בישראל, ביניהם הרחבת בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב באוניברסיטה העברית.

גב' ליא קניג שטופלר ((Lea Koenig Stolper, שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ישראלית וכלת פרס ישראל לתיאטרון לשנת 1987. גב' קניג שטופלר מקבלת את התואר בזכות היותה נכס צאן ברזל של התרבות הישראלית וחיבורה העמוק והשורשי לתרבות היידית.

הזוכים בפרס "בובליק" לשנת 4202 (לפי סדר אלפביתי של שמות המשפחה):

פרופ' דינה בן יהודה (Prof. Dina Ben Yehuda), מנהלת האגף ההמטולוגי ומנהלת המעבדה לאבחון ומחקר של גידולים המטולוגיים ממאירים, במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה, בעבר כיהנה כדיקן הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. פרופ' בן יהודה ניצבת כיום בחזית הרפואה החישובית ופועלה מציב את האוניברסיטה העברית כמובילה עולמית בתחום. היא זכתה בפרסים רבים על עבודתה הקלינית והמחקרית ופועלת במישור הציבורי, בין היתר כיו"ר הוועדה בוועדה הציבורית הארצית להרחבת סל הבריאות, ובמרכז הישראלי לאפוטרופסות.

מר חיים ילין (Haim Jelin), אשר כיהן בעבר כראש המועצה האזורית אשכול וסייע רבות לשגשוגם של הקיבוצים בנגב המערבי. מאז ה- 7 באוקטובר , ילין עומד כחיל חלוץ המקדיש את כל זמנו ומרצו לשיקום יישובי הנגב המערבי והחוסן החברתי והלאומי. בינואר 2024 היה אחד מהחתומים על "אמנת בראשית", הקוראת לאחדות בעם ישראל. לפי האמנה, אל לה לחברה הישראלית לחזור לקיטוב שהיה טרם האסון כאשר על כל אזרח מוטלת האחריות לפעול למען האחדות בעם.

עו"ד דן יקיר (Adv. Dan Yakir), משפטן ישראלי ופעיל לזכויות האדם, המשמש כנשיא האגודה לזכויות האזרח החל מ- 2023. לאורך הקריירה הענפה שלו, עו"ד יקיר הוביל את האגודה לזכויות האזרח להישגים חסרי תקדים בתחומים של חתירה לשוויון, חופש הביטוי, הפרות זכויות אדם בשטחים הכבושים וזכויות הקהילה הלהט"בית בישראל. בין היתר, עו"ד יקיר הוביל מספר עתירות תקדימיות, בהן בג"ץ קעדאן, בג"ץ העינויים ובג"ץ רישום נישואין של בני זוג בני אותו המין.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, בירך את הזוכים: "השנה, יותר מכל זמן אחר, האוניברסיטה העברית גאה להעניק תארי דוקטור לשם כבוד ולהעניק פרס לזוכים בפרס "בובליק" לנבחרת יוצאת דופן של חוקרות, חוקרים, מנהיגות ומנהיגים מעוררי השראה. השנה שעברה עלינו, מאז התכנס חבר הנאמנים של האוניברסיטה בפעם האחרונה, הייתה מהשנים הקשות והמטלטלות שעברו על מדינת ישראל מאז היווסדה והזוכים בתארי דוקטור לשם כבוד מדגימים בפועלם ובהוויתם את האתגרים עימם מתמודדת החברה הישראלית לצד הטוב שברוח הישראלית. מנשיאת בית המשפט העליון בדימוס חיות, אשר הגנה על הדמוקרטיה הישראלית ופועלה מהווה עמוד תווך של שלטון החוק, דרך מר ילין אשר מגלם בפועלו לא רק את הטראומה והיגון של ה- 7.10 אלא גם את התקווה לריפוי ואחדות בעם ישראל. ועד לגב' קניג, אשר בכשרון יוצא דופן שזרה בחברה הישראלית את אהבת התיאטרון והתרבות היידית. הם ויתר חברי הנבחרת, מייצגים את מיטב הערכים של האוניברסיטה העברית – מצוינות אקדמית וחתירה בלתי מתפשרת לאמת, לצד אהבה לישראל ותרומה לקהילה ולחברה".

*פרס בובליק, ע"ש שלמה בובליק, מוענק על ידי האוניברסיטה העברית אחת לשנתיים החל משנת 1949. הפרס מוענק כאות לתרומה משמעותית לקידומה ולפיתוחה של מדינת ישראל, לסטודנט, בוגר, סגל מנהלי או אקדמי, באוניברסיטה העברית אשר ערך עבודת לימוד או מחקר בעלת ערך ייחודי.