check
גישה חדשה נגד סרטן השד: לנסות לחיות בשלום עם 'האויב' בגוף האדם | האוניברסיטה העברית בירושלים

גישה חדשה נגד סרטן השד: לנסות לחיות בשלום עם 'האויב' בגוף האדם

6 אוקטובר, 2020
חודש המודעות לסרטן השד - אוקטובר

בישראל, כמו בארצות רבות בעולם, סרטן השד הוא סוג הסרטן השכיח ביותר, ומהווה כ-33% מכלל הגידולים הפולשניים בנשים. למרות המאמצים הרבים שהושקעו בחקר המחלה, חלק מהחולות לא שורדות את הטיפולים המוצעים. אחת הסיבות למוות מהמחלה היא היווצרות גרורות ברקמות חיוניות, המשפיעות על תפקודן. חוקרים רבים מנסים למצוא פתרונות רפואיים שיובילו לחיסולם של תאי הסרטן המתפשטים בגוף האדם, אך עד כה לא נמצאה תרופת קסם שתעלים לחלוטין את המחלה. בנוסף, גם אם נראה כי סרטן השד נעלם, הוא עשוי לחזור כחמש עד עשרים שנה לאחר ההחלמה ברקמת השד או להתעורר כמחלה גרורתית, עם מופע אלים במיוחד ועמיד לטיפול כימותרפי ואנדוקריני. אולי הפתרון נמצא בגישה אחרת להתמודדות עם הסרטן - פגיעה באפשרות שלו להתחמק מהתרופות וליצור גרורות?

 

חודש המודעות לסרטן השד - אוקטובר

מחקר המציע כיוון חדש ופורץ דרך נעשה על ידי תלמיד הדוקטורט אניס חטיב בהנחיתו של ד"ר יואב שאול מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, והתפרסם לאחרונה על ידי האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב (PNAS). צוות המחקר זיהה את האנזים המטבוליGPX8  (glutathione peroxidase 8) כשחקן חשוב המווסת את המופע האגרסיבי של תאי הסרטן. בנוסף, החוקרים הצליחו לפענח בצורה טובה יותר את מערכת ההתקשרויות בין תאי הסרטן השד ואת נקודת התורפה המרכזית שבהם.

 

דר יואב שאול. צילום יוחנה סטרוץ

תלמיד המחקר אניס חטיב

"זאת הפעם הראשונה שאנחנו מוצאים שאנזימים מטבולים אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) משחקים תפקיד חשוב בעליית האגרסיביות של התאים. למעשה, האגרסיביות של הסרטן יכולה להיווצר על ידי מערכת איתות בין-תאית, באמצעותה תאי סרטן אלימים מעודדים תאי סרטן אחרים להפוך גם הם לאגרסיביים. מולקולות המופרשות מהתאים הסרטניים עצמם נקשרות לקולטנים הנמצאים בדופן תאים סרטניים האחרים, ומאותתים להם לקבל על עצמם מופע אגרסיבי. השתקת פעילות ה-GPX8, לו יש חלק בקיומו של מסלול הזה, יוצרת קריסה של המערכת האחראית על שימור התאים הסרטניים במצבם האלים", מסביר ד"ר שאול. "עבודת המחקר שלנו מבקשת להציע שיטה חדשה, באמצעותה ניתן לגרום לתאים הסרטנים להפוך לפחות אלימים וכתוצאה מכך יותר רגישים לטיפולים הקיימים״.  

בעקבות תוצאות המחקר המעודדות, מציין החוקר כי "אנחנו מתכננים לפתח בקרוב מעכב מלאכותי ל-GPX8, מתוך הבנה שהוא חיוני להפיכת התאים הסרטניים לאלימים, ובכך לסייע לתרופות הקיימות לטפל בהם לאחר נטרולו".

 

לפרסום המדעי און ליין ב-PNAS: https://www.pnas.org/content/117/35/21420

לפרסום בתקשורת המקומית 

https://healthy.walla.co.il/item/3390381