ברוקולי משפיע לטובה על המיקרוביום: "למחקר חשיבות רבה בתחום בריאות הציבור הכללית ובריאות האדם" | האוניברסיטה העברית בירושלים

27 מאי, 2021
Brocolli. by Reinaldo Kevin, unsplash

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו יתרונות תזונתיים חדשים לברוקולי הקשורים לחילוף החומרים של גלוקוז ושומנים ולחיידקים במעי. פרופ' מדר: "זהו אחד מהמחקרים היחידים בעולם שחקרו את הברוקולי בהקשרים אלו"

Brocolli. by Reinaldo Kevin, unsplash

ברוקולי ידוע מזה שנים רבות כאחד הירקות המזינים והבריאים ביותר, והוא אף נחשב "מזון פונקציונלי", המכיל ויטמינים, מינרלים, תרכובות ביו-אקטיביות ופיטוכימיקלים בעלי השפעות בריאותיות ותכונות אנטי דלקתיות. לאור הערכים התזונתיים הגבוהים במיוחד שלו, ההמלצה המוכרת היא לשלבו בתזונה היומית.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Nutrition" בהובלת פרופ' זכריה מדר וגיל זנדני מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית ובתמיכתה של מועצת הצמחים, מצא סגולות נוספות שיש לברוקולי ושטרם הכרנו. החוקרים בדקו את השפעה של צריכת ברוקולי על חילוף החומרים בשומנים ובגלוקוז, והקשר למיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים) במעי, וגילו בשלושתם השפעה משמעותית וחיובית.

הניסוי כלל שלוש קבוצות. קבוצה אחת שהוזנה בדיאטה רגילה (קבוצת הבקרה), קבוצה שנייה שקיבלה תוספת של 10% תפרחת ברוקולי וקבוצה נוספת שקיבלה תוספת 10% גבעולי ברוקולי. בשבוע ה-15 לניסוי נערכה לעכברים בדיקת העמסת גלוקוז, ולאחר כ-17 שבועות נלקחו דגימות דם ורקמות, הוערכו פרמטרים בדם (רמת הסוכר, פרופיל שומנים, אנזימי כבד ואינסולין), ונבדקה היסטולוגיה לרקמת הכבד. בנוסף, החוקרים בדקו גם את ביטויי גנים וחלבונים ואת הרכב המיקרוביום במעי.

במחקר נמצאו מגוון נתונים מפתיעים וחדשים על סגולותיו של הברוקולי. אוכלוסיית החיידקים במעי הושפעה בעקבות תוספת ברוקולי (תפרחת וגבעולים), כאשר נצפה מגוון חיידקים גדול יותר מאשר בקבוצת הבקרה. קבוצת הגבעולים התאפיינה בכמות גבוהה יותר של חיידקים מסוג Akkermansia muciniphila, זן של חיידק הרירית במעי הידוע כמשפר פרמטרים שקשורים למטבוליזם של גלוקוז ושומנים ולשימור שלמות המעי. לעומת זאת, בקבוצת תפרחת הברוקולי נצפתה ירידה בכמות חיידקי Mucispirillum schaedleri, זן שקשור למצב דלקתי וגורם לאגירת שומן בגוף.

בנוסף, תזונת גבעולי הברוקולי הובילה לירידה ברמות הגלוקוז בצום, ברמות אינסולין בסרום ובHOMA-IR- (מדד לתנגודת הרקמות לאינסולין), ובכך הובילה לשיפור הרגישות לאינסולין. בנוסף, חל שיפור באנזימי הכבד בשתי קבוצות הניסוי, ובאלו שניזונו מתפרחת הברוקולי נצפתה ירידה ברמת הטריגליצרידים (שומנים) בדם. כמו כן, בקבוצה שקיבלה את גבעולי הברוקולי נצפה ביטוי גבוה של גנים וחלבונים הקשורים לחמצון שומנים בכבד, דבר שעשוי להעיד על שיפור במטבוליזם השומנים. בנוסף, מדדי הדלקת שנבדקו הראו ירידה משמעותית בעקבות תוספת ברוקולי (תפרחת וגבעולים).

פרופ' מדר: "למחקר חשיבות רבה הן בתחום בריאות הציבור הכללית והן בריאות האדם כפרט. זהו אחד מהמחקרים היחידים בעולם שבדק את האפקטים המניעתיים של תפרחת ברוקולי וגבעוליו בהקשר למיקרוביום". הוא ממשיך: "כיום תהליך האיסוף והשיווק כולל את הברוקולי בעיקר בצורת התפרחת, כאשר גבעולי הברוקולי אינם משווקים או משומשים על אף חשיבותם הרבה, לכן נתוני מחקר אלו עשויים להגדיל את הרווחים לחקלאות המקומית על ידי ניצול מקסימאלי של חומר הגלם וחיסכון באובדן מזון".

לפרסום המדעי:

לפרסום בתקשורת: