check
בחזרה ל-1958: הלוחמים שהגנו על הר הצופים שחזרו את הדלקת החנוכייה | האוניברסיטה העברית בירושלים

בחזרה ל-1958: הלוחמים שהגנו על הר הצופים שחזרו את הדלקת החנוכייה

26 דצמבר, 2022
אלומות אור באירוע בהר הצופים

בחודש דצמבר 1958, לקראת חג החנוכה, החליטו אנשי האוניברסיטה העברית בהר הצופים וחיילי יחידת "מצוף 247", ששמרו והגנו על מובלעת הר הצופים בשנות ה-50, לבנות חנוכייה ומגן דוד גדול. את הסמלים מיקמו לגובה שהשקיף על העיר ירושלים במשך חג החנוכה. היום (א'), באירוע חגיגי ומרגש שחזרו לוחמי היחידה בפעם הראשונה את מעמד הדלקת החנוכייה שעל ההר באוניברסיטה העברית בירושלים.

באותה תקופה, מובלעת הר הצופים שימשה כמוצב בעל חשיבות מודיעינית ואסטרטגית גבוהה ביותר עבור מדינת ישראל בתוך שטח אויב ירדני. מפקד יחידת מצוף ושמונת לוחמיו, שכונו בשם "נערי המלך", החזיקו במובלעת ההר שהייתה לשטח מפורז, הבריחו נשק, תחמושת ואמצעי הגנה בדרכים מתוחכמות ומקוריות, ושמרו על הביטחון באזור הר הצופים. אל"מ במיל' ישראל קרן, ששירת כאיש החימוש הטכני של היחידה, מספר: "אחת לשבועיים עלתה למובלעת שיירה אחת שהובילה אספקה וכוח אדם, כשכל העניין היה רגיש ומורכב מאוד במיוחד. עם כל שיירה שעלתה חצי מהצבא היה בכוננות גבוהה".

לוחמי יחידת מצוף על רקע אלומות האור

"בחודש דצמבר 1958, החלטנו לעשות מעשה פטריוטי ולהציב באזור חנוכייה ומגן דוד בפעם הראשונה בהיסטוריה", הסביר עמי פרנק, ששירת כסמל המודיעין של היחידה, והוסיף: "חיברנו את הסמלים לגנרטור בחזית בניין מגנס של האוניברסיטה והם נראו מעל פסגת הר הצופים לכל ירושלים". בעיתון חרות באותה תקופה, משה צדקיהו סיקר בהרחבה את הדלקת החנוכייה על ההר: "ישנה חנוכייה אחת פשוטה, אך באור שבלב עולה היא על חברותיה, וחנוכייה זו על הר הצופים היא ועיני ירושלים צופים אליה". קרן, שהגיע במהלך שירותו לדרגת אלוף-משנה, שיתף: "בכל שירותי הצבאי, התפקיד על פסגת הר הצופים היה למשמעותי והנוגע ביותר לליבי כי שמרנו על נכסי צאן הברזל של המדינה – האוניברסיטה העברית וביה"ח הדסה. החנוכייה שיזמנו הפכה לסמל של הנוכחות היהודית בהר הצופים ולמסורת מדי שנה, עד למלחמת ששת הימים כשהעיר ירושלים חוברה לה יחדיו". 

האירוע החגיגי התקיים בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, משרד ירושלים ומורשת וארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים ואיחודה, בגבעת התחמושת. במהלכו, כיבדו בנוכחותם מנכ"ל האוניברסיטה העברית מר ישי פרנקל, לוחמי יחידת מצוף המיתולוגית ובני משפחותיהם. ישי פרנקל, סיכם: ״תודה לכם הלוחמים שהחזקתם את המובלעת במשך 19 שנים, בתקופה מאוד לא פשוטה, מלאת סיכונים וקרבות. מאז ועד היום האוניברסיטה צמחה, התפתחה וגדלה והפכה לאוניברסיטה הישראלית המובילה בעולם״.

הידיעה המלאה באתר ynet