אל תכניסו את אויבי מערכת החיסון שלכם הביתה!

אפריל 2, 2020
מזון בריא

לפני כחודש פורסם מאמר מדעי ב-Scientific Reports, תחת הכותרת "Immunosuppressive effect and global dysregulation of blood transcriptome in response to psychosocial stress in vervet monkeys", שבוצע על ידי מספר חוקרים מארה"ב בריטניה ופולין, ובו נטען כי לחץ פסיכו-סוציאלי עלול להוות גורם סיכון משמעותי להגברת התחלואה בנגיף הקורונה החדש. באופן ספציפי מצבים של בידוד ושינוי דרסטי של השגרה הינם גורמי סיכון משמעותיים לתחלואה מועברת וכרונית. במאמר הוצג מחקר שבדק השפעה של 28 יום בידוד בקופים מבחינת ביטוי גנים וסמנים המעידים על פעילות מערכת החיסון, והתגלה כי חלה ירידה ברורה בתשעה סמנים של מערכת החיסון בדם, עליה בקרישיות הדם והגברה משמעותית ברגישות למחלות כרוניות ודלקות. כמו כן, מחקרים הקשורים להזדקנות שפורסמו לאחרונה הראו קשר ברור בין סטרס נפשי וירידת יכולתה של מערכת החיסון לתפקד כמערכת הגנה (בעיקר בקשישים).

מבחינת ה-covid-19, מדובר בנגיף מדבק חדש ללא טיפול תרופתי וללא חיסון ידוע, ובעל תקופת דגירה והדבקה ממושכות. בשל כך, נוצר אפקט של חרדה נרחבת ופאניקה מדבקת בקרב הציבור במיוחד כאשר הנהגת המדינה אינה תורמת להפחתתו. באותה נשימה עלינו לזכור שבמצב זה מערכת החיסון היא כל מה שיש לנו (נכון לעכשיו וגם לעתיד) על מנת להתמודד עם המחלה המתפשטת הזאת. בנוסף, יש לזכור שהסטטיסטיקה מראה שחולים רבים הסובלים ממחלות רקע אכן נפטרים בזמן שישנו מיעוט נפטרים שאינם מעשנים ואינם סובלים ממחלות רקע. עניין זה לא מוסיף לשקט הנפשי אצל אף אחד מאיתנו. בנוסף, הסטטיסטיקה מראה שרוב החולים מתים עקב חוסר יכולת להתמודד עם המצב הפסיולוגי המדרדר באופן כללי לצד הכשל האימוני.

מזון בריאדווקא במצב של סטרס כרוני, שנגרם לעיתים כתוצאה מבידוד ללא כל תמיכה חברתית (רווקים ורווקות, אני מדבר גם אליכם), וכאשר אנשים ממשיכים למות בסביבה הקרובה של האוכלוסייה המבודדת - יש חשיבות גדולה לאורח חיים בריא. ספורט או כל פעילות גופנית מתונה, תזונה מאוזנת ובריאה כמו התזונה הים-תיכונית רבת הוויטמינים והמינרלים, הימנעות ממזון מעובד עתיר סוכר, שומן ומלח חשובים לשמירה על הבריאות הכללית ולחיזוק מערכת החיסון. הרבה אנשים מתייחסים לתקופת המשבר הזאת כמצב של הסרת אחריות אישית לשמירה על הבריאות, ומציינים כי המוטיבציה שלהם לשמור על אורח חיים בריא נמוכה. הם קמים מאוחר מאוד, חלקם עובדים מהבית ובנוסף שומרים על הילדים, ובשל כך ממעטים בפעילות ספורטיבית. בנוסף, אכילה רגשית של מזון עתיר קלוריות וסוכר נפוצה בתקופות כאלה ופוגעת בבריאות הכללית. לא מעט אנשים שוכחים שמחלות כרוניות אינן נעלמות בעתות משבר, אלא רק מחמירות ואף מהוות סיכון לתמותה מוגברת בקרב החולים בקורונה. לכן, שמירה על משקל גוף, איזון סוכרת, יתר לחץ דם, בריאות הלב, מערכת העיכול והכבד חשובה אף יותר בימים אלה. אין כל סיבה לשים את חשיבות השמירה עליהם מתחת לחשיבות של ההתמודדות עם קורונה.

דווקא עכשיו חשוב לא להכניס הביתה "אויבים", כלומר לקנות מזון בריא וטרי במידת האפשר, להימנע מקניית חטיפים מלוחים ומתוקים ובוודאי שלא להכניס הביתה שתייה מתוקה. כדאי לנצל את הזמן בבית לבישול ביתי, לארוחות משפחתיות שלא תמיד הספקנו לעשות בימים כתקנם, שמעודדות גם אכילה בריאה של כל בני הבית וגם מהוות אמצעי להפחתת סטרס. במילים אחרות, הבריאות שלכם נמצאת בידיים שלכם.

 

כתבו: פרופסור אורן תירוש, המכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה, האוניברסיטה העברית בירושלים; פרופסור שירה זלבר-שגיא, ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה.

פורסם באתר "וואלה!": https://healthy.walla.co.il/item/3351002