check
יום עיון בזום בעקבות חפירות, תובנות ומחקרים חדשים - במלאת 2,000 שנה לייסוד העיר | האוניברסיטה העברית בירושלים

יום עיון בזום בעקבות חפירות, תובנות ומחקרים חדשים - במלאת 2,000 שנה לייסוד העיר

מיקום: 
בזום
תאריך: 
ה', 14/01/202109:45-17:00
מרצה: 
נגד האוניברסיטה פרופ' מנחם בן-ששון, ד"ר קטיה ציטרין־סלברמן, פרופ' זאב וייס, ד"ר שולמית מילר, פרופ' אמוץ עגנון, ד"ר אורן גוטפלד, טל רוגובסקי, מיכל הבר, ד"ר אברהם דוד, פרופ' ריכב (בוני) רובין

בחפירות ארכאולוגיות של משלחת האוניברסיטה העברית בעיר טבריה, נמצאה לפני כמה שנים דלת מאבן בזלת ועליה עיטור מנורת שבעה קנים. הדלת עם העיטור המפתיע זכתה לשמש את בני שלוש הדתות בטבריה: ראשיתה כדלת של קבר יהודי מימי המשנה והתלמוד, בהמשך שימשה בסיס עמוד במסגד הגדול של טבריה, וכעבור מאות שנים נוספות הייתה למדרגה במבנה מהתקופה הצלבנית.

טבריה היא מוזיאון פתוח ייחודי, הכולל שרידים מסקרנים משלל תקופות ותרבויות. יש בה שרידים של העיר הרומית הקדומה, שנוסדה בדיוק לפני 2,000 שנה; שרידים מהתקופה הביזנטית ובהם בתי כנסת וכנסיות עם פסיפסים יפהפיים וגם וילה מפוארת – שאותה היו שהציעו לזהות כמושב הסנהדרין; שרידים מהתקופה המוסלמית המוקדמת, שבה טבריה שימשה עיר בירה ובה חיו ויצרו יחדיו יהודים, נוצרים ומוסלמים. גם מימי הצלבנים התגלו ממצאים מרהיבים; והבולטים לעינינו כיום - שרידי העיר של דאהר אל-עומר מהמאה ה-18 ובהם קטעי חומות, מבני שלטון ומסגדים. דאהר גם הזמין את ר' חיים אבולעפיה לחדש את היישוב היהודי בטבריה, שעליה נאמר בתלמוד הבבלי "ומשם עתידין להיגאל".

באדמת טבריה עדיין מחכות הפתעות רבות. לאחרונה, בימי הקורונה, מצאו ארכאולוגים מהאוניברסיטה העברית דפוסי חרס להכנת נרות שמן מהתקופה המוסלמית הקדומה. בעשורים הקודמים נמצאו, בין השאר, תכשיטים ומטבעות כסף וזהב רבים מהמאה ה-11 שהעידו על עושרה של העיר ועל חשיבותה. ממצא נדיר ומפתיע בהשתמרותו הן שתי מחצלות קש מהמאה ה-10, המוצגות כיום בניו יורק ובאתונה.

לקראת חזרתם של החופרים לשטח, יתקיים יום עיון (בזום) לכבוד יובל ה-2000 לייסוד העיר. ההרצאות יחשפו תגליות חדשות ומחקרים מסקרנים על העיר ותושביה מייסודה ועד קום המדינה, ועל השפעות הטבע והאדם - הגיע הזמן לספר את סיפורה הגדול של טבריה!

בין המרצים מהאוניברסיטה העברית ניתן למצוא את נגד האוניברסיטה פרופ' מנחם בן-ששון, ד"ר קטיה ציטרין־סלברמןפרופ' זאב וייסד"ר שולמית מילר, פרופ' אמוץ עגנון, ד"ר אורן גוטפלד, טל רוגובסקי ומיכל הבר, ד"ר אברהם דוד, פרופ' ריכב (בוני) רובין.

 

 

 

 

בואו לגלות את סודות "טבורה של הארץ" ביום חמישי 14.1, א' בשבט (בלא תשלום) – ובשני סיורים מקוונים (בהרשמה נפרדת ובתשלום). להרשמה: 02-5398855 ובקישור: https://act.ybz.org.il/he/tverya-tabur-1401?fbclid=IwAR2pObb_mTv4Jz74kqP...