check
טקס הענקת פרס הרקטור | האוניברסיטה העברית בירושלים

טקס הענקת פרס הרקטור

תאריך: 
ד', 28/04/202118:00

טקס הענקת פרס הרקטור השנה יתקיים ביום רביעי, ט"ז בניסן תשפ"א (28.4.2021) בשעה 18:00, באולם עצמאות מקסיקו, קמפוס הר-הצופים.

כמדי שנה יחולקו בטקס הפרסים הבאים:

פרס הרקטור לחוקרים מצטיינים על הצטיינות במחקר, בהוראה ובהשתתפות פעילה בחייה האקדמיים של האוניברסיטה. להלן שמות הזוכים ונימוקי הוועדה:

פרופ' ענבל ארנון, המחלקה לפסיכולוגיה, הפקולטה למדעי החברה

פרופ' ענבל ארנון מהמחלקה לפסיכולוגיה בפקולטה למדעי החברה, היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תש"ף. ענבל היא חוקרת מובילה בתחומים של פסיכו-לינגוויסטיקה ופסיכולוגיה התפתחותית.

ענבל הצליחה לתרום תרומה מדעית פורצת-דרך בכל הקשור להבנת סוגיה יסודית בתחום הקוגניציה – המשמעות של ידיעת שפה וכיצד נרכשת ידיעת שפת אם. מחקריה מצליחים להסביר מדוע ילדים מצליחים ללמוד שפות טוב יותר מאשר מבוגרים, תוך התמקדות בהשפעות של ידע מוקדם ועל היכולת להתבסס דווקא על מבנים מורכבים ולא כלליים בהבנת שפה. התובנות של ענבל הן גם בעלות פוטנציאל לשיפור היכולת של מבוגרים ללמוד שפות. מחקריה פורסמו בכתבי העת המובילים והיא זוכה להערכה רבה בקהילה האקדמית הבינלאומית.

ענבל היא מורה מצטיינת, שמשלבת פעילות אקדמית עם חוקרים וסטודנטים מתחומים משיקים, ובהם המרכז לחקר השפה במדעי הרוח והחוג למדעי הקוגניציה והמוח, בנוסף לפעילותה האינטנסיבית במחלקה לפסיכולוגיה. 

ענבל היא גם אזרחית מעולה. היא מחויבת מאד לקידום שוויון באקדמיה ובחברה בכלל, ובכלל זה היא פועלת לקידום שוויון מגדרי ולאומי-אתני באקדמיה, להגנה על זכויות העובדים בשירותי הניקיון באוניברסיטה ובתחומים נוספים. ענבל פעילה גם להנגשת המדע לציבור הרחב. בין היתר, היא יזמה את הקמת המעבדה הפתוחה במוזיאון המדע בירושלים והיא שותפה מזה שש שנים להפעלת המעבדה, שבה נערכים ניסויים בפסיכולוגיה בהשתתפות הורים וילדים שמבקרים במוזיאון, ומתקיימות פעילויות לקידום חשיבה מדעית, תוך מתן דגש לפעילות בעברית ובערבית ולקידום שוויון.

השילוב בין מחקר מדעי מעולה, מחויבות לקידום המדע ופעילות ציבורית נרחבת, תוך מחויבות חברתית, נחישות ויוזמה, מוענק לפרופ' ענבל ארנון פרס הרקטור.

פרופ' אבי-חי חובב, הפקולטה לרפואת שיניים

פרופ' אבי-חי חובב מהפקולטה לרפואת שיניים הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תש"ף. אבי-חי הוא חוקר מבריק ומורה מחונן התורם מזמנו ומרצו לקידום המחקר וההוראה בפקולטה בצורה מצוינת.

מחקריו של אבי-חי הובילו לפריצות דרך בתחומים הקשורים להתפתחות מערכת החיסון האוראלית והקנו לו מוניטין כמומחה בינלאומי. הוא גילה תגליות חשובות בהבנת מנגנונים התפתחותיים של מערכת החיסון האוראלית ויחסי הגומלין שלה עם המיקרוביוטה הטבעית ופתוגנים בחלל הפה. מחקריו, שהובילו לשינויים מהותיים בתפיסות המקובלות במדע במגוון תחומים, התפרסמו בכתבי העת המובילים והקנו לו מעמד בינלאומי כחוקר המוביל בתחום האימונולוגיה האוראלית.

כפי שקורה לא אחת, ההצטיינות של אבי-חי במחקר מתבטאת גם בהצטיינות בהוראה. אבי-חי נכלל ברשימת המורים המצטיינים באוניברסיטה ברציפות מאז שנת 2011. בקורסי אימנולוגיה שאבי-חי מלמד, המשותפים לתלמידי רפואה ורפואת שיניים, מקפידים כל 280 הסטודנטים שלא להחמיץ אף שיעור. אבי-חי משקיע רבות בהוראה, בחידושים מדעיים ומתודולוגיים, וזוכה להצלחה ולהערכה רבה. אבי-חי משקיע רבות בהכשרה האקדמית של הסטודנטים גם בתפקידו כמנטור של תלמידי שנה א' ברפואת שיניים, תפקיד שהוא ממלא במסירות כבר 10 שנים רצופות. הוא מצליח לאתר סטודנטים שזקוקים לסיוע, תוך הפגנת רגישות ומקצועיות, שמובילות להצלחה רבה גם במישור זה. אבי-חי מצטיין גם בהנחיית סטודנטים למחקר. הוא הדריך למעלה מ-30 תלמידים לתארים מתקדמים, ורבים מהסטודנטים שלו זכו לפרסי הצטיינות על מחקריהם פורצי הדרך. 

הפקולטה לרפואת שיניים, ועימה האוניברסיטה העברית בכללה, גאה שפרופ' חובב נמנה עם צוות חוקריה ומוריה. בזכות ההצטיינות שלו במחקר, בהוראה ובפעילות ציבורית באוניברסיטה, פרופ' אבי-חי חובב הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

פרופ' עודד מילוא, מכון רקח לפיסיקה, הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

פרופ' עודד מילוא ממכון רקח לפיזיקה בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע, הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תש"ף. תרומתו של עודד למחקר ולהוראה ופעילותו הציבורית הן דוגמה לכלל חברי הסגל באוניברסיטה העברית. 

עודד הוא אחד החוקרים המובילים בעולם בתחום הפיסיקה של מצב מוצק. בין היתר, הוא פיתח ויישם טכנולוגיות מדידה מתקדמות ומדויקות ביותר בתחומי ההולכה, הספקטרו-סקופיה ומדידות שטח מיקרוסקופיות. חשיבות מיוחדת נודעה לתגליות שלו אודות הפיסיקה הייחודית האופיינית לאזורי הממשק שבין על-מוליך לחומר פרו-מגנטי.  

עודד הוא מנחה מעורר השראה ונדיב. שישה מבין התלמידים שהנחה לתואר דוקטור מכהנים כחברי סגל באקדמיה ורבים אחרים מכהנים בעמדות מרכזיות בחברות טכנולוגית-על מובילות. הוא זכה במספר יוצא דופן של מענקי-מחקר תחרותיים, עדות נוספת לרמת המחקר הגבוהה שלו. 

לצד ההצטיינות שלו במחקר, עודד מסור בצורה יוצאת דופן להוראה, הן בעצמו כמורה, בין היתר בהובלת מעבדת ההוראה בפיסיקה, והן כמי שמופקד על קידום ההוראה בפקולטה למדעי הטבע. הוא כיהן ארבע שנים כראש החוג ולאחר מכן עוד ארבע שנים כסגן הדיקן להוראה. עודד הצטיין בהובלת כלל הפקולטה בחתירה לשיפור ההוראה במחלקה ובקשב ורגישות יוצאי-דופן לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. לא אחת הוא הקדיש מזמנו וממרצו להציל, פשוטו כמשמעו, תלמידים שחוו קשיים נפשיים, והכול בצנעה, בשקט ותוך הקרבה אישית. עודד עשה את כל אלה לצד התגייסות יוצאת דופן לסייע לאשתו המנוחה, אורנה ז"ל, בהתמודדות האמיצה והממושכת שלה עם מחלתה. 

עודד נכון תמיד לכל משימה, ומבצע הכל בדרכו המעמיקה, המקצועית, החביבה והאמפתית. עודד הוא התגלמות ה"אזרח הטוב" במכון רקח, בפקולטה למדעי הטבע ובאוניברסיטה העברית בכללה, ועל כל אלה מוענק לפרופ' עודד מילוא פרס הרקטור.

פרופ' שלהבת עטר-שוורץ, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

פרופ' שלהבת עטר-שוורץ מבית הספר לעבודה סוציאלית היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תש"ף. שלהבת היא מהחוקרים המובילים בארץ ובעולם בתחום רווחתם ואיכות חייהם של ילדים ובני נוער שהוצאו מביתם למסגרות השמה חוץ-ביתיות. למחקריה השלכות על הפרקטיקה והמדיניות בתחום זה. 

היא ערכה מחקר רחב-היקף בקרב בני נוער, אנשי צוות ומנהלים בכפרי נוער על הקשר בין בני הנוער בפנימיות להוריהם. מהמחקר נוסחו תובנות באשר לדרכים לקידום הקשר של ההורים על ילדיהם שבפנימיות, שמיושמות כיום בפנימיות רבות. שלהבת מתמחה גם בנושאים שקשורים לשינויים בדפוסי המשפחה בת זמננו, בין היתר  בקשרים רב-דוריים במשפחה ובייחוד בתפקידם של סבים וסבתות בחיי ילדים ומתבגרים בכלל ובמצבי דחק בפרט. מחקריה נעשים תוך שיתוף פעולה בינלאומי רחב, עם טובי החוקרות והחוקרים בעולם בתחומים אלה.

שלהבת היא גם מורה מעולה ומוערכת. הוראתה מאופיינת בהשקעה רבה בבניית מערכי שיעור עשירים ומעניינים המעודדים חשיבה ביקורתית, וגם ביחסה האישי לסטודנטים ולסטודנטיות.

שלהבת מצטיינת גם בתרומתה לקהילה האקדמית של האוניברסיטה העברית ומחוצה לה. היא שימשה כראשת תוכנית הבוגר בבית הספר לעבודה סוציאלית והובילה שיפורים ניכרים בתכנית הלימודים. היא גם קידמה את תכנית הליווי האישי שבה לכל סטודנטית וסטודנט יש חונך אישי מקרב חברי הסגל. כמו כן, לצד פעילותה המחקרית, שלהבת מובילה ועדות ציבוריות שונות הקשורות לרווחתם של ילדים בסיכון וגם לעיצוב שדה המחקר של העבודה הסוציאלית. 

שלהבת זוכה לאהדה ולהערכה רבה של כלל קהילת בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית. בזכות הצטיינותה במחקר, בהוראה ובפעילות ציבורית, פרופ' שלהבת עטר-שוורץ היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.

פרופ' גיל שגב, בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין

פרופ' גיל שגב מבית-הספר למדעי המחשב הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תש"ף. גיל כיהן כחוקר במעבדות מייקרוסופט ובאוניברסיטת סטנפורד, וחרף הפיתויים הרבים בעמק הסיליקון, בחר לחזור ארצה ולהצטרף לסגל האוניברסיטה העברית בירושלים. 

גיל הוא חוקר מצטיין בתחום הקריפטוגרפיה. הוא בעל מעמד אקדמי מוביל בתחומים של אבטחת תוכנה והצפנה. הוא זכה במענקי מחקר תחרותיים, הוא שותף לארגון כנסים בינלאומיים מרכזיים ומצטיין בפעילותו המחקרית. עבודתו של גיל מתאפיינת בבניית גשרים בין צרכים והגבלות מעשיים לבין יסודות המחקר בהצפנה ואבטחת מידע. בין היתר, גיל אפיין ובנה שיטות המאפשרות שימוש באובייקטים של הצפנה כאשר חלק מהמידע על מפתחות סודיים עלול לדלוף. העבודות שלו בנושא היו בין הראשונות והמשמעותיות בתחום וזכו לתהודה רבה. בעבודותיו, גיל משתמש בכלים מתמטיים מתקדמים על מנת להאיר באור חדש בעיות וקשרים בין מונחים שונים ובכך מייצר אבחנות חדשות ודוחף את המדע קדימה.

בצד זאת, גיל משקיע בצורה יוצאת דופן בתחום ההוראה. בתקופת משבר הקורונה, גיל השקיע עבודה רבה מאד בהקלטה מראש של כל השיעורים ובקיום הוראה משולבת, וזכה להערכה רבה מאד של תלמידיו. גיל גם תורם רבות לבית-הספר למדעי המחשב בכהונה בשורה של תפקידי ניהול אקדמי.

בזכות ההצטיינות יוצאת הדופן שלו במחקר ובהוראה, פרופ' גיל שגב הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

 

פרס ע"ש מיכאל מילקן למורים מצטיינים על הצטיינות נמשכת בהוראה 

השנה הזוכים בפרס הם:

ד"ר רוני הולר, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

ד"ר רות מאיו, המחלקה לפסיכולוגיה, הפקולטה למדעי החברה

ד"ר נועה סקה, בית הספר לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס

פרופ' אורן פרוי, המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה 

ע"ש רוברט ה. סמית

ד"ר אורנה רייכמן, הפקולטה לרפואה (רפואה קלינית)

 

פרסי הוקרה מיוחדים

צוות הוראה טכנולוגיות הוראה:

מר יהבי בורבין, האגף למחשוב, תקשורת ומידע

גב' דליה אלב בן-שטרית, האגף למחשוב, תקשורת ומידע

ד"ר אייל בן-חור, היחידה להוראה ולמידה (יה"ל)

מר שלומי ונטורה, האגף למחשוב, תקשורת ומידע

מר אלי לוי, בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין

מר יוחאי עופרן, היחידה להוראה ולמידה (יה"ל)

ד"ר אפרת פירסט, היחידה להוראה ולמידה (יה"ל)

גב' תמר קליין, בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין

גב' רותם קקון, בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין

גב' ויויאנה רגב, האגף למחשוב, תקשורת ומידע 

ד"ר מיכל רמות, היחידה להוראה ולמידה (יה"ל)

ד"ר מיכל שודל, היחידה להוראה ולמידה (יה"ל)

פרופ' רועי שנהר, מנהל טכנולוגיות הוראה ולמידה

 

פרופ' אורי אורגד, ביה"ס לרפואה וטרינרית ע"ש קורט

פרופ' דורית שחם, הפקולטה לרפואה

פרסי מעורבות חברתית לתלמידים:

גב' נעמה זקס, מר צבי מייקלסון וגב' מור וונגר

 

פרס הרקטור לתלמידים מצטיינים לתואר בוגר ולתואר מוסמך

הפקולטה למדעי הרוח

תואר בוגר: דור היימברג, גלעד הראל, איתי מלאך

תואר מוסמך: עטרה בן חנן, אבי משיח, אורי קינברג, מאיה קריינר

 

בית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס

תואר בוגר: אור ארוך

תואר מוסמך: יונתן ברול, יעל ברנשטיין, תמר דוד, חן טולדו

 

הפקולטה למשפטים

תואר בוגר: מיטל גורפינקל, חגי יעקובי, בועז רוזנברג 

תואר מוסמך: אסף גרינבאום, מאיה הורודניצ'אנו, דניאל יפה איובי, סיון שפייזר

 

בית הספר למנהל עסקים

תואר בוגר: שני כהן

תואר מוסמך: רותם לביא, ענת יוסוב-עמיר, גריגורי סקיר, הודיה שנה, ניר תורג'מן 

 

הפקולטה למדעי החברה 

תואר בוגר: יועד בן אדיבה, יובל וייס, ענבר חצבני, חן מרציאנו, אילת שפט

תואר מוסמך: רוני אבנרי, גל ברוך, גל גבירץ, מרב דגן, גלי וולקוביץ טטר, תמר ירושלמי, בר עמנואל, יעקב לואי פונקלשטיין

 

ביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

תואר בוגר: טל ארנון

תואר מוסמך: פירוז ג'בארין, עביר ג'ובראן-דכוור, אפרת כהן, טליה פינלט, עידו קורן, סיגל ששון

 

הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע

תואר בוגר: ייפאן יאנג, יונתן סוכרן, רותם עובדיה 

תואר מוסמך: אלון דוגון, גיל וינברג, מתן לוטם

 

ביה"ס להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין

תואר בוגר: רועי אורבך, יונתן בורנפלד, גולן נחליאל

תואר מוסמך: דניאל ינאי-אפשטיין, ניב לבהרי

 

הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה. סמית

תואר בוגר: אור אבישי, יובל בייר, טל לבני

תואר מוסמך: קים אסיאו, עמיחי ביצ'מן-קס, לילך מקונט

 

ביה"ס לרפואה וטרינרית ע"ש קורט

תואר מוסמך: שחר קומורן

 

הפקולטה לרפואה

תואר בוגר: עדי גלעד (אדמון), יניב בנדרלי, עמית מצקין, שי-לי סויסה

תואר מוסמך: ד"ר קרנית אביטל בן-שטרית, אסנת בירנבוים-בוזגלו, הדר גוטמן, רחל דנינו, מאי מירב, תם פינגר, טל צובוק, איילת רוטר

 

הפקולטה לרפואת  שיניים

תואר בוגר: גבריאל שיפמן

תואר מוסמך: גלעד מזרחי, תבל עמיאל

 

מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח

תואר מוסמך: יואב רובינשטיין